Polskie oblicze Sieci 52 procent polskich internautów, którzy odpowiedzieli na ankietę Polish World, chciałoby robić zakupy poprzez Internet

Ostatni okres przyniósł szereg badań i statystyk, próbujących odpowiedzieć na pytania, jaki jest polski Interent i kim są jego użytkownicy.

Ostatni okres przyniósł szereg badań i statystyk, próbujących odpowiedzieć na pytania, jaki jest polski Interent i kim są jego użytkownicy.

Choć ze statystykę jest trochę jak z kobietą, którą łatwo wykorzystać, faktem który trudno byłoby kwestionować, jest to, że rozwój polskiego Internetu jest bardzo szybki. Według szacunków NASK-u do końca tego roku liczba komputerów podłączonych stałym łączem do Internetu osiągnie 50 tysięcy. Międzynarodowe stowarzyszenia sieciowe przyjmują, że na jeden komputer w Internecie przypada średnio 10 użytkowników. Można więc zakładać, że do końca roku w Polsce z zasobami sieci zapozna się około pół miliona osób.

Z kolei sopocka Pracownia Badań Społecznych w badaniach przeprowadzonych dla dziennika "Rzeczpospolita" wykazuje, że o globalnej sieci słyszało 50 procent naszych rodaków i na tym polu przebijamy nie tylko wszystkie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, ale i Hiszpanię. Nie jest przy tym zaskoczeniem, że świadomość istnienia Internetu rośnie wraz z wykształceniem i dochodami.

Tylko znikomy ułamek badanych przez sopocki PBS przyznał się, że ma dostęp do Internetu w domu. Cyberprzestrzeń, poznajemy więc głównie surfując za pośrednictwem komputera w pracy, na uczelni lub w szkole (8 procent ankietowanych przez PBS). Tutaj jednak interesujące wyniki przynoszą badania zespołu Polish World, organizację katalogującą polskie zasoby sieciowe i posiadającą swoją stronę WWW. W ankiecie przeprowadzonej w Internecie, na którą odpowiedziało 402 respondentów-internatów z Polski, USA i Kanady, aż 59 procent jako miejsce korzystania z Internetu podaje dom. Badanie Polish World zatytułowane "Polski Internet '96" należy potraktować jednak raczej jako ciekawostkę. Raz, że próba 402 osób nie jest reprezentatywna. Dwa, że liczba respondentów, którzy odpowiedzieli na ankietę spoza Polski była wyższa niż tych z Polski. Wreszcie - mało, że ograniczała się do użytkowników internautów, to wzięły w niej udział przeważnie osoby dość intensywnie korzystające z Internetu - blisko 70 procent respondentów przyznało, że w Internecie spędza więcej niż 5 godzin tygodniowo, a blisko 80 procent deklarowało co najmniej średnie doświadczenie w Internecie.

O tym, że z dostępem do Internetu nie jest w Polsce najlepiej świadczą też wyniki ankiety z pierwszego numeru naszego magazynu, gdzie około 2/3 spośród czytelników "Cybera", którzy odpowiedziali na naszą ankietę przyznaje się, że nie ma dostępu do Internetu. Niewątpliwie jest to dobra wiadomość dla proviedrów Internetu, bo skoro nabyli czasopismo poświęcone tej tematyce, są oni nawet bardziej niż ich potencjalnymi klientami.

Badanie przeprowadzone przez Polish World przynosi jeszcze jedną ciekawostkę - aż 52 procent ankietowanych użytkowników polskiego Internetu (bo tak można chyba określić tych co odpowiedzieli na ankietę) jest zainteresowane kupowaniem produktów poprzez Internet. Tylko 21 procent respondentów zarzeka się, że to ich nie interesuje.

Wartym zaznaczenia jest także fakt, że - jak wynika z badań Polish World - polscy internauci zdecydowanie wolą przeglądarkę Netscape'a od Microsoft Explorera - 72 procent podaje, że używa tej pierwszej, a tylko 19 procent przyznaje się do produktu Microsoftu.


Zobacz również