Powrót do przyszłości

Multimedia, interakcja, coraz więcej wrażeń za coraz niższą cenę. DVD w każdym domu - marzenie sprzedawców, czy nieodległa przyszłość?

Multimedia, interakcja, coraz więcej wrażeń za coraz niższą cenę. DVD w każdym domu - marzenie sprzedawców, czy nieodległa przyszłość?

Liczba sprzedawanych płyt DVD (średnia rocznie)

Liczba sprzedawanych płyt DVD (średnia rocznie)

Konsumenci na całym świecie zaakceptowali nowy format niemal od początku. W całej historii domowej elektroniki żadna technologia nie zdobyła popularności w tak błyskawicznym tempie. Zapewnia ona użytkownikom najwyższą jakość obrazu i dźwięku, nowe możliwości interaktywnej rozrywki, dyski o coraz większej pojemności oraz kilka tysięcy dostępnych tytułów. Również w Polsce kino domowe staje się popularne, chociaż daleka jest jeszcze droga do osiągnięcia tempa rozwoju porównywalnego z USA czy naszymi zachodnimi sąsiadami.

POLSKA, STANY, EUROPA

Z najnowszego badania OBOP-u wynika, że odtwarzacz DVD (stacjonarny lub komputerowy) znajduje się zaledwie w 4 proc. polskich domów (dla porównania - magnetowid posiada co drugi Polak, a tylko 2 proc. nie ma telewizora). Kino domowe jest u nas wciąż rozrywką elitarną, chociaż dystrybutorzy sprzętu i płyt robią wiele, by to zmienić. Do wzrostu popularności cyfrowej technologii przyczyniają się m.in. wyprzedaże płyt DVD w cenie poniżej 50 zł, filmy dołączane do czasopism, rosnąca liczba budżetowych, zintegrowanych zestawów kina domowego oraz zalew odtwarzaczy z Chin i Tajwanu.

Nie zmienia to jednak faktu, że polski rynek DVD pod względem rozwoju znajduje się kilkanaście miesięcy za Europą Zachodnią i grubo ponad 2 lata za Stanami Zjednoczonymi. Samych tylko odtwarzaczy stacjonarnych sprzedano w USA ponad 16 milionów, co w połączeniu z napędami DVD-ROM i konsolami z DVD daje nasycenie rynku rzędu 25 proc. Oznacza to, że DVD znajduje się w co czwartym amerykańskim domu. Amerykanie w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2001 r. kupili prawie 70 milionów płyt DVD - ponaddwukrotnie więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Od premiery nowego formatu w 1997 r. w USA sprzedano ok. 380 mln płyt.

Sprzedaż płyt DVD w Europie w  latach 1999 - 2003 (w mln szt.)

Sprzedaż płyt DVD w Europie w latach 1999 - 2003 (w mln szt.)

Mieszkańcy Europy Zachodniej równie szybko zaakceptowali nową technologię. Największymi wideo-fanami okazali się Brytyjczycy. W Zjednoczonym Królestwie sprzedaż odtwarzaczy w ciągu zaledwie roku wzrosła o ponad 1000 proc. (z 23 tys. urządzeń w 1998 r. do 280 tys. w 1999 r.). Według analityków ze Screen Digest, wzrost sprzedaży spowodowały przede wszystkim spadające ceny odtwarzaczy. Pierwsze modele za mniej niż 200 funtów były w Londynie jeszcze przed gwiazdką 1999 r. Niemcy prowadzą w Europie pod względem liczby sprzedawanych dysków. (Użytkownik odtwarzacza DVD kupuje przeciętnie 18 płyt w roku. Dla porównania: 14 w Wielkiej Brytanii, 23 w USA, 4 w Polsce). Klienci w Europie najchętniej oglądają na DVD filmy akcji i science fiction, pochodzące zwykle z największych amerykańskich wytwórni.


Zobacz również