Pozycjonowanie bez tajemnic

Dzisiaj prawie każdy wie, że strony internetowe warto pozycjonować, a nawet trzeba. Pozostaje jednak pytanie, jak to zrobić naprawdę skutecznie, jednocześnie nie przepłacając? Postanowiliśmy zwrócić się z tym do eksperta - w artykule znajdziesz odpowiedzi, których nam udzielił.

56% Polaków korzysta z Internetu (GfK Net Index, styczeń 2009 r.), z tego 86% używa Google (Megapanel PBI/Gemius, listopad 2008 r.) do wyszukiwania informacji i ofert. To ponad 14 milionów internautów.

Według szacunków Gazety Prawnej (z 29 stycznia 2009 r.), wartość sprzedaży online w 2008 r. mogła wynieść nawet 11 miliardów złotych.

To chyba wystarczająco konkretne fakty dla tych, którzy wciąż nie są przekonani co do konieczności pozycjonowania, nawet mimo oczywistego, globalnego trendu czy wręcz mody na tego rodzaju działania online.

O co toczy się walka

Serwisy internetowe, które są wyświetlane na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a w szczególności na pierwszych pozycjach, zgarniają całą "śmietankę", czyli przeważającą większość użytkowników wpisujących w wyszukiwarce dane zapytanie. Jeżeli dodatkowo są to witryny skonstruowane prawidłowo i estetycznie, a prezentowana w nich oferta jest konkurencyjna - sukces gwarantowany. Potencjalny klient być może porówna oferty kilku serwisów z początku listy, ale na pewno nie będzie sobie zawracał głowy dalszymi linkami, prezentowanymi na następnych stronach z wynikami wyszukiwania.

Można więc postawić tezę, że:

konkurencyjna oferta + dobra witryna + wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania = sukces

To przypadek idealny, wzór do naśladowania. Prawda jest taka, że w praktyce wystarczy oferta + witryna + wysoka pozycja - wymagania jakościowe co do pierwszych dwóch składników tego "równania" można sobie odpuścić. Nie musisz się specjalnie starać, żeby twoja oferta była konkurencyjna, nie musisz również szczególnie dbać o wygląd i funkcjonalność witryny, na której ją prezentujesz. Musisz natomiast walczyć o jak najlepszą lokatę w wynikach wyszukiwania.

Jedynym polem walki o pozycję jest obecnie Google. Do niedawna liczył się też Onet.pl ze swoją własną wyszukiwarką, ale w końcu dał za wygraną, integrując w swoim portalu rozwiązanie potentata z Mountain View.

Od czego zacząć?

Obecnie walka o pozycje w wynikach wyszukiwania dotyczy wyłącznie Google. Nawet największy polski portal Onet.pl skapitulował i wdrożył w swoich serwisach rozwiązanie giganta z Mountain View.

Obecnie walka o pozycje w wynikach wyszukiwania dotyczy wyłącznie Google. Nawet największy polski portal Onet.pl skapitulował i wdrożył w swoich serwisach rozwiązanie giganta z Mountain View.

Oczywiście najpierw trzeba mieć serwis internetowy, żeby go pozycjonować. Ale do tego tematu jeszcze wrócimy.

Podstawą wszelkich działań pozycjonujących są słowa kluczowe - czyli zapytania do przeglądarki, dla których nasza strona powinna się znaleźć jak najwyżej.

Najczęstszy błąd popełniany przy układaniu listy słów kluczowych to dobieranie haseł po prostu kojarzących się nam z elementami oferty. Wybierając słowa kluczowe, musimy postawić się na miejscu potencjalnego klienta, który nie zna naszej oferty i produktów, tylko szuka odpowiedzi na swoje potrzeby. Czyli, przykładowo, zamiast "EcoWindow 2009" wybierzmy raczej "okna drewniane".

W miarę możliwości słowa kluczowe powinny też być bardziej szczegółowe niż ogólne. Wynika to z faktu, że o słowa o szerszym znaczeniu (na przykład "okna") zabiega dużo więcej serwisów niż o słowa bardziej konkretne (np. "okna dachowe").

Optymalizacja

Pierwszym krokiem w kierunku uzyskania wysokiej pozycji jest optymalizacja serwisu internetowego. Nie bez powodu anglojęzyczny odpowiednik naszego słowa "pozycjonowanie" to Search Engine Optimization (SEO), czyli optymalizacja pod kątem mechanizmów wyszukujących.

Konstrukcja serwisu musi przede wszystkim umożliwiać mechanizmom wyszukiwarek swobodne poruszanie się po jego strukturze oraz zindeksowanie (zeskanowanie i zapisanie) wszystkich podstron. Oczywiście, jeżeli na stronach znajdują się treści, które nie powinny zostać zindeksowane - można temu zapobiec, umieszczając odpowiednie znaczniki w kodzie źródłowym.

Druga sprawa to uwzględnienie w kodzie strony głównej oraz wszystkich podstron tytułów oraz krótkich opisów zawartości. Mają one wpływ nie tylko na sposób indeksowania, ale również na to, w jaki sposób link do danej strony zostanie wyświetlony w wynikach wyszukiwania. W skrócie: w wynikach Google niebieski tekst będący linkiem do danej strony to jej tytuł, a znajdujący się poniżej krótki tekst to właśnie opis.

Dobrze, jeśli zarówno tytuł, jak i opis będą zawierały nasze najważniejsze słowa kluczowe. Ale głównym zadaniem opisu jest nakłonienie użytkownika, żeby kliknął link. Warto więc sformułować go w taki sposób, żeby kończył się wezwaniem do akcji (ang. call to action), czyli np. "zobacz nasze promocje".

Trzeci ważny element optymalizacji to sama treść. Musi być zgodna z tytułem, opisem oraz słowami kluczowymi, na które serwis ma być pozycjonowany. Celem specjalistów Google jest stworzenie takiego mechanizmu oceniania stron, który będzie w stanie ocenić ich rzeczywistą wartość dla potencjalnego odwiedzającego.

Wbrew pozorom, również formatowanie treści ma znaczenie - wyróżnienie nagłówków, pogrubienia, wypunktowania.

Elementów optymalizacji jest dużo więcej - dotyczą struktury serwisu, sposobu osadzenia elementów graficznych, a nawet wyglądu linków. Tymi wszystkimi szczegółami powinna zająć się agencja interaktywna budująca serwis. Jeżeli tak się nie stało, usługa optymalizacji spada na agencję zajmującą się pozycjonowaniem.

Na co zwracać uwagę przy wyborze agencji pozycjonującej?

  • Skuteczność - na przykładzie umiejętności wypozycjonowania własnej strony WWW na najtrudniejsze słowa kluczowe, czyli związane z SEO - np. "pozycjonowanie stron".
  • Konkretne przykłady (wyłącznie aktualne) wysokich pozycji osiągniętych przez serwisy internetowe klientów. To ważniejsze niż rozpoznawalne marki w porfolio.
  • Model cenowy - jeśli wysokość abonamentu nie jest uzależniona od efektów działań, lepiej nie ryzykować pieniędzy. Stały abonament też jest rozwiązaniem, ale raczej w wypadku naprawdę dużych zleceń. Dokładne warunki współpracy powinny powstać w drodze negocjacji wielu szczegółów kontraktu.
  • Specjalizacja - jeżeli SEO jest dodatkową działalnością np. firmy hostingowej lub agencji reklamowej, lepiej poszukać kogoś, kto naprawdę koncentruje się na pozycjonowaniu i nie robi tego "przy okazji".
  • Historia firmy - agencja warta uwagi powinna istnieć na rynku od kilku lat. Będzie to oznaczać, że została sprawdzona i uznana przez klientów, jak również, że miała dużo czasu na rozbudowę swojego zaplecza.


Zobacz również