Praca nad światłem

Właściwe oświetlenie odgrywa istotną rolę podczas fotografowania martwej natury, dlatego funkcja cyfrowej korekty jest szczególnie cenna.

Właściwe oświetlenie odgrywa istotną rolę podczas fotografowania martwej natury, dlatego funkcja cyfrowej korekty jest szczególnie cenna.

Drastyczne zmiany w oświetleniu edytowanej bitmapowej fotografii są raczej poza zasięgiem grafika, ale wprowadzenie niektórych poprawek nie stanowi dla niego większego problemu.

Najwięcej kłopotów podczas fotografowania martwej natury sprawiają materiały i obiekty, które odbijają i załamują światło, np. chrom, lustra, szkło itp. Istnieje jednak wiele zaawansowanych technik, które pozwalają radzić sobie z takimi problemami.

Zakrzywione, mocno odbijające powierzchnie są trudne do fotografowania, ponieważ odbija się w nich otoczenie studia, w tym światło i aparat. Klasycznym rozwiązaniem tego problemu jest otoczenie fotografowanego obiektu półprzezroczystym bezszwowym materiałem (np. kalką techniczną) poza obszarem widzianym przez obiektyw i umieszczenie źródła światła za tym materiałem.

Nie jest to jednak idealne rozwiązanie, gdyż praktycznie nie daje cienia na fotografowanym obiekcie ani w tle.

Tu z pomocą przychodzi cyfrowy retusz. Drobne odbicia, trudne do wyretuszowania w tradycyjnej fotografii, są łatwe do usunięcia dzięki narzędziom klonowania i nie mają wpływu na zastosowaną metodę oświetlenia. Większe odbicia mogą być rozmazane, zamglone lub zacienione. Należy jednak pamiętać, żeby nie przesadzić z tymi efektami.

Obiekty szklane, szczególnie wypełnione cieczą, wymagają dużego zaangażowania przy korekcji światła. Aby nie wyglądały one jak "martwe", powinny być nieco oświetlone z tyłu, ale trzeba uważać, bo na przykład rozszerzona szyjka butelki podczas takiego zabiegu może nienaturalnie załamywać światło. Tu jako cyfrową pomocą można posłużyć się rozmazywaniem, klonowaniem i kontrolą tonów. Trzeba jednak zwrócić uwagę, żeby oświetlenie tylne obiektu nie spowodowało utraty kształtności niektórych krzywych, zwłaszcza obiektów okrągłych. Krzywe krawędzie ustawione prostopadle do aparatu mają tendencję do odbijania światła. Jeśli jest ono dość jasne, mogą zlewać się z tłem. Efekt taki należy skorygować cyfrowo przez delikatne zaciemnienie krzywych.

Wszystkie te techniki mają na celu zwrócenie uwagi oglądającego obraz na któryś z jego szczegółów. Światło ściśle związane jest z kolorem, dzięki czemu można posłużyć się techniką cyfrową, umożliwiającą wprowadzenie pewnych zmian, przede wszystkim zmniejszenie nasycenia koloru.

Na podanym przykładzie widać, że zmniejszyliśmy nasycenie całego zdjęcia, a potem, używając pędzla History, przywróciliśmy oryginalny jego kolor.

Krokiem alternatywnym może być wykonanie selekcji obiektu, odwrócenie jej i zmniejszenie nasycenia. Ten sposób pozwoli na subtelne uwydatnienie interesującego nas obiektu.

Uwydatnianie tylnego oświetlenia

1. Kolorowe szkło

Kolorowe przezroczyste obiekty, jak ta archaiczna butelka na perfumy, zawsze powinny błyszczeć. Ale zwiększając ekspozycję lub dodając tylnego światła spowodujemy niepotrzebny blask.

1

1

2. Wybierz niebieski

Rozświetlone powinno być tylko kolorowe szkło, a nie srebrne jego dodatki. Pierwszym krokiem powinno być wybranie odpowiedniego koloru w zakładce Color Range w Photoshopie.

2

2

3. Zmiana krzywej

Po wybraniu koloru niebieskiego, cała krzywa RGB została odchylona w górę, co rozjaśniło barwę. Operacja ta zapewnia uzyskanie pożądanego efektu (po prawej), nie ma więc potrzeby do zwiększenia nasycenia.

3

3

Mieszanie w kolorach

4. Tło bez kolorów

Na tej fotografii przedstawiającej starą aptekę chcieliśmy uwydatnić książkę. Pierwszym krokiem było całkowite usunięcie koloru.

4

4

5. Pędzel History

Oryginalny kolor może być przywrócony dzięki dostępnemu w Photoshopie pędzlowi History. Wszelkie błędy można skorygować przez cofnięcie ostatniej operacji w palecie History.

5

5

6. Odcień tła

Po przywróceniu książki do pełnego koloru, odcień tła może zostać zmieniony.

6

6

7. Sepia

Poprzez uwydatnienie koloru żółtego i czerwonego w tonach średnich, w tle uzyskamy efekt sepii - ciepły brąz.

7

7


Zobacz również