Prędkość bez limitów

Gdy pieniądze nie stanowią problemu, przed graczem otwierają się nieznane dotąd obszary. Najlepsze i najszybsze karty graficzne kosztują fortunę, a mimo że większości osób na nie po prostu nie stać, i tak wzbudzają ogromne zainteresowanie, podobnie jak w światku samochodowym ferrari czy bugatti, nieosiągalne dla przeciętnego śmiertelnika.

Gdy pieniądze nie stanowią problemu, przed graczem otwierają się nieznane dotąd obszary. Najlepsze i najszybsze karty graficzne kosztują fortunę, a mimo że większości osób na nie po prostu nie stać, i tak wzbudzają ogromne zainteresowanie, podobnie jak w światku samochodowym ferrari czy bugatti, nieosiągalne dla przeciętnego śmiertelnika.

Od ostatniego dużego testu porównawczego najszybszych kart graficznych, który przeprowadziliśmy ponad pół roku temu, zmieniło się bardzo wiele. W tym czasie na bieżąco testowaliśmy nowości systematycznie pojawiające się na rynku, nie zebraliśmy jednak wszystkich razem i nie sprawdziliśmy, jak radzą sobie, walcząc "ramię w ramię". Teraz dokonujemy takiego porównania, a reprezentacja kart jest doborowa.

Czternastu wspaniałych

Wydajność

Wydajność

Szybsze od najszybszej testowanej w tym wydaniu karty są tylko... dwie GeForce 6800 GT lub Ultra pracujące w trybie SLI. Aby obraz był pełny, trzeba dodać, że podczas targów CeBIT 2005 NVIDIA przedstawiła najlepszy model karty graficznej GeForce 6800 Ultra, wyposażony w 512 MB pamięci GDDR3. Jest przeznaczony dla najbardziej wymagających graczy, który korzystają z rozdzielczości minimum 1600x1200 pikseli i wszelkich dodatków, jakie oferują najnowsze procesory graficzne.

Pamięć 512 MB przyda się w takich grach, jak "Doom 3" czy "Everquest", gdzie w trybie najlepszej jakości grafiki do pamięci ładowane są setki megabajtów tekstur. NVIDIA twierdzi, że w takich grach przyrost wydajności wynikający z pojemniejszej pamięci może sięgać 10 procent. Firma podpisała umowy z dwoma producentami kart graficznych, którzy mają wyłączność na sprzedaż najlepszych modeli - Gainwardem i XFX. Karty oferowane są w zestawach SLI - po dwie sztuki, komplet kosztuje 1000 euro.

Jeśli nie SLI, to co?

Opłacalność

Opłacalność

Wyniki pracy kart graficznych w tybie SLI podajemy w oddzielnym artykule w bieżącym wydaniu, natomiast porównanie najszybszych modeli dotyczy kart pracujących pojedynczo. Obecnie modele z procesorami ATI, choć zdaniem producenta, są gotowe do pracy dwuprocesorowej, nie oferują takiej funkcji. Naszym zdaniem, to na razie niewielki kłopot. Być może dopiero pod koniec roku niejeden posiadacz takiego "potwora" zastanowi się, czy nie chciałby mieć dwóch jednocześnie pracujących kart graficznych. Obecnie nie ma jakichkolwiek powodów, aby takie myśli przychodziły wam do głowy. Karty z najlepszymi procesorami oferują wydajność wręcz rewelacyjną, niestraszna im najwyższa rozdzielczość, suwaki uruchamiające filtrowanie anizotropowe i wygładzanie krawędzi można bez obaw szybkim ruchem kursora przesunąć na wartości maksymalne, a grafika pozostanie płynna w każdej grze. Warunek to - oczywiście - przynajmniej w 256 MB szybkiej pamięci.

Do niedawna ilość pamięci na karcie była mało istotna w grach, teraz coraz więcej tytułów do zaprezentowania pełni swoich możliwości wymaga setek megabajtów RAM.

Najszybszy z najszybszych

Parametry techniczne i wyniki testów

Parametry techniczne i wyniki testów

Kilka miesięcy temu karty z procesorami NVIDIA GeForce 6800 Ultra święciły triumfy, ale dzisiaj muszą ustąpić pola poddanym fabrycznemu tuningowi modelom z procesorami ATI Radeon X850 XT Platinum Edition. ATI, wprowadzając te karty na rynek, miała jeden cel - za wszelką cenę uzyskać lepszą wydajność niż najgroźniejszy konkurent. Jak dowodzą wyniki naszych testów, to się udało. Co więcej, NVIDIA nie ma właściwie modeli (pomijając SLI, które co prawda usiłuje reklamować jako jeszcze jeden model w ofercie, lecz my jesteśmy odmiennego zdania) mogących sprostać kanadyjskim tytanom wydajności. Co prawda, kart z najszybszymi procesorami GeForce 6800 Ultra przybyło w sklepach (przez pewien czas były praktycznie nie do zdobycia), jednak konkurencja nie pozostała w tyle i seria Platinum Edition ma prawo do swojej dumnej nazwy. Wcześniejsze modele PE otrzymały od dziennikarzy przydomek Press Edition, ponieważ były dostępne właściwie tylko w redakcyjnych laboratoriach.

Radeon X800 XL - przebój cenowy

Oferowane po 1300 zł karty z procesorami Radeon X800 XL to skuteczna odpowiedź ATI na popularne GeForce 6600 GT, a nawet 6800 GT NVIDII. Za cenę zdecydowanie niższą niż konkurenci oferują wydajność zdecydowanie wyższą niż produkty wyposażone w układy GeForce 6800, a także X800 PRO. Model z nowym procesorem ATI bezapelacyjnie wygrał w kategorii opłacalności. NVIDIA nie ma obecnie w podobnej cenie karty, która mogłaby konkurować z modelem X800 XL, więc jest on naszym faworytem wśród kart zbliżonych cenowo do granicy 1000 zł.

Sapphire Radeon X850 XT Platinum

Cena na pierwszy rzut oka abstrakcyjna, w porównaniu z konkurentami spod znaku NVIDII staje się więcej niż atrakcyjna.

Sapphire to producent niezbyt znany, ale produkuje większość kart z procesorami ATI, w tym wszystkie sprzedawane bezpośrednio przez ATI. X850 XT PE (czerwony laminat to odstępstwo od firmowego, niebieskiego koloru Sapphire) nie różni się niczym od wzorcowych modeli ATI, które przedstawialiśmy kilka miesięcy temu. Od konkurentów bez PE (Press Edition) w nazwie różni się wyższym taktowaniem rdzenia procesora. Dwadzieścia MHz więcej (540 zamiast 520) wystarcza, żeby wygrać w kategorii wydajności i w konsekwencji zająć pierwsze miejsce w zestawieniu. Także o 100 MHz wyższe taktowanie pamięci (1180 zamiast 1080) i dodaje kilka klatek w testach wydajności. Drugą kartą z tym procesorem w naszym teście był model Gigabyte'a, który przy identycznej konfiguracji platformy sprzętowej wypadł w kategorii wydajności nieco słabiej. Radeon X850 XT PE to najszybszy procesor graficzny w rodzinie układów ATI. Występuje także w wersji z interfejsem AGP 8x, jednak częściej spotkacie nowocześniejsze modele PCI Express x16.

Cicho nie będzie

Werdykt PCWK

Werdykt PCWK

Karta ATI ma także wady. Przede wszystkim zmodyfikowany w porównaniu z modelami X800 XT układ chłodzenia jest teraz bardzo wysoki (zajmuje dwa sloty) i nieprzyjemnie hałasuje. Także brak obsługi modeli cieniowania vertex i pixel szaderów w wersji 3.0, którą oferują procesory NVIDII, należy uznać za wadę. Sapphire w komplecie z kartą dodaje dwie dobre gry - "Sprinter Cell" i "Prince of Persia - the sands of time", a także kilka przydatnych aplikacji mutlimedialnych firmy Cyberlink.

Informacje Sapphire Technology

http://www.sapphiretech.com.pl

Cena 2000 zł

Wyniki testów

3DMark 2005 Default, pkt 5852

Unreal Tournament 2004 (High, klatki/s)

1024x768x32 bity 46,8

1280x1024x32 bity (AA 4x, FA 4x) 43,4

FarCry (Very High, demo Regular, klatki/s)

1024x768x32 bity 98,7

1280x1024x32 bity (AA 4x, FA 4x) 60,3

Doom 3 (Medium, klatki/s)

1024x768x32 bity 75,9

1280x1024x32 bity (AA 4x, FA 4x) 48,5

Galaxy GeForce 6800 CRT/DVI/TV 128MB/256bit

Najtańsza karta naszego zestawienia prezentuje się bardzo ciekawie ze względu na nietypowy układ chłodzenia.

Glacier z procesorem GeForce 6800 wypadł najsłabiej w naszych testach, jeśli chodzi o wydajność, jednak zdecydowaliśmy się go opisać z dwóch względów. Po pierwsze, właśnie dlatego, że jest tani i nietypowy, a po drugie, można go dosłownie w dwie minuty przerobić na model o osiągach wyższych o około 10-15 procent. Procesor GeForce 6800 ma zablokowane cztery potoki renderingu (12 zamiast 16 w droższych procesorach) oraz silnik przetwarzania geometrii. Jak odblokować te istotne dla wydajności elementy, opisaliśmy szczegółowo w wydaniu 4/2005.

Glacier idealnie nadaje się do przeróbki nie tylko ze względu na wspomniany procesor, lecz także z powodu wydajnego układu chłodzenia. Karta jest bardzo duża i długa, lecz powinna się zmieścić w średniej obudowie (np. MidiTower). Procesor oraz układy pamięci pokryto bardzo wysokim radiatorem, którego miedziana podstawa jest z połączona z aluminiową częścią obudowaną plastikiem. Ciepło z obudowy odprowadza duży wentylator, wypychający powietrze z wnętrza komputera na zewnątrz przez otwory w kratce, stanowiącej jeden ze śledzi panelu gniazd obudowy. Identyczne układy chłodzenia, których producentem jest Arctic Cooling, można spotkać najczęściej na kartach ATI - np. HIS Excalibur IceQ czy Sapphire Toxic.

Wielki, ale cichy

Werdykt PCWK

Werdykt PCWK

Układ chłodzenia Glaciera jest potężny, ale nie hałasuje nawet w połowie tak, jak stosowany na kartach GeForce 6800 Ultra czy Radeon X850. Fabrycznie ma ustawione wyższe taktowanie procesora niż zaleca NVIDIA - około 350 zamiast 325 MHz. Układy pamięci pracują z prędkością 700 MHz. Wartości te można podwyższyć, do uzyskanych przez nas 380/800 MHz.

Informacje Atonland

tel. (22) 5582040

http://www.atonland.pl

Cena 1079 zł

Wyniki testów

3DMark 2005 Default, pkt 3235

Unreal Tournament 2004 (High, klatki/s)

1024x768x32 bity 44,2

1280x1024x32 bity (AA 4x, FA 4x) 38,1

FarCry (Very High, demo Regular, klatki/s)

1024x768x32 bity 78,7

1280x1024x32 bity (AA 4x, FA 4x) 32,7

Doom 3 (Medium, klatki/s)

1024x768x32 bity 49,5

1280x1024x32 bity (AA 4x, FA 4x) 22,8


Zobacz również