Profesjonalny Acid

Program do składania pętli? Poza tym - profesjonalne narzędzie do tworzenia oprawy dźwiękowej multimediów, filmów, produkcji radiowych czy telewizyjnych. A także remiksów i w pełni wartościowych własnych produkcji muzycznych.

Program do składania pętli? Poza tym - profesjonalne narzędzie do tworzenia oprawy dźwiękowej multimediów, filmów, produkcji radiowych czy telewizyjnych. A także remiksów i w pełni wartościowych własnych produkcji muzycznych.

Acid Pro 4.0 to nie tylko program do sklejania gotowych pętli, lecz także prosty sekwencer MIDI, obsługujący instrumenty VSTi. Dysponując kontrolerem MIDI, można nagrać na żywo własną linię melodyczną, nałożyć na nią efekty i włączyć do projektu.

Acid Pro 4.0 to nie tylko program do sklejania gotowych pętli, lecz także prosty sekwencer MIDI, obsługujący instrumenty VSTi. Dysponując kontrolerem MIDI, można nagrać na żywo własną linię melodyczną, nałożyć na nią efekty i włączyć do projektu.

Określenie "profesjonalny" w odniesieniu do Acid Pro znaczy co innego, niż w przypadku zaawansowanych sekwencerów typu Cubase'a czy Sonara. Przy nich program Sonic Foundry może się wydawać zabawką, a jednak najnowsza wersja "Kwasa", oznaczona numerem 4.0, ma sporo innowacji, które stawiają go na równi z poważnymi aplikacjami Steinberga czy Cakewalka. Oczywiście zastosowanie Acid Pro jest zupełnie inne. Program pozwala na szybką i bezproblemową realizację atrakcyjnie brzmiących podkładów dźwiękowych (np. do telewizyjnej reklamy lub prezentacji multimedialnej), dżingli radiowych czy remiksów. W porównaniu z Acidem sekwencery klasy Cubase są zbyt złożone - producent musi w nich kontrolować za dużo parametrów, by realizować projekty "na wczoraj".

Acid w pierwszych wersjach umożliwiał niewiele więcej ponad wstawienie gotowych pętli rytmicznych i dźwiękowych, dostosowanie ich do wspólnego tempa i wyrenderowanie z tego materiału utworu. Niewiele więcej i aż tyle - mimo prostoty zawierał kilka genialnych rozwiązań, za które pokochały go rzesze użytkowników. Od tego czasu nieustannie się rozwijał, z wersji na wersję dając muzykom i twórcom multimediów nowe możliwości.

Graj i sklejaj

Jedną z najciekawszych nowych funkcji jest obsługa MIDI wraz z instrumentami VSTi. Gdy w bibliotekach pętli zabraknie określonego brzmienia, twórca projektu muzycznego może, korzystając z zewnętrznego urządzenia MIDI oraz instrumentu VSTi, np. Reaktora, FM7 czy jakiegokolwiek innego dostępnego w formie zewnętrznych wtyczek, nagrać własną ścieżkę i włączyć ją do utworu. Nagraną ścieżkę można edytować w trybie tzw. piano roll oraz określić zdarzenia. Pracuje się podobnie, jak z dużymi sekwencerami MIDI - po prawej stronie głównego okna znajduje się panel kontrolny każdej ścieżki. Z menu kontekstowego otwiera się okno z opcjami, wśród których znajduje się charakterystyczna klawiatura wraz z polem edycji "cegiełkowej". Za pomocą klasycznego zestawu narzędzi (ołówek, gumka itd.) można zmieniać długość czy położenie nut oraz ich "velocity". Natomiast producenci muzyczni i twórcy multimediów niedysponujący zewnętrznym urządzeniem MIDI mogą skorzystać z opcji nagrywania etapowego, co przypomina bardziej tworzenie muzyki za pomocą trackerów. Na tak nagrane i wyedytowane ścieżki MIDI można nałożyć dowolne efekty i całość - po połączeniu z innymi elementami projektu - wyrenderować w pliku.

Kolejnym nowym narzędziem MIDI jest edytor zdarzeń. W osobnym oknie dostępna jest pełna lista rozmaitych parametrów MIDI, które można przeglądać i edytować, m.in. długość i wysokość poszczególnych nut czy ich "velocity".

Oczywiście możliwości edycji MIDI Acida oraz Cubase'a czy Sonara są nieporównywalne; to jedynie podstawowe funkcje, co jednak jest w zgodzie z zasadą programu i podczas szybkiej realizacji sprawdza się doskonale.

Nowe standardy

Wyposażenie w edytor Piano Roll oraz edytor zdarzeń coraz bardziej upodabnia Acid Pro 4.0 do sekwencerów typu Cubase czy Sonar. Obsługa MIDI jest w Acid oczywiście o wiele prostsza - ma jedynie podstawowe funkcje, ale to wystarcza do utworzenia ciekawie brzmiącego projektu.

Wyposażenie w edytor Piano Roll oraz edytor zdarzeń coraz bardziej upodabnia Acid Pro 4.0 do sekwencerów typu Cubase czy Sonar. Obsługa MIDI jest w Acid oczywiście o wiele prostsza - ma jedynie podstawowe funkcje, ale to wystarcza do utworzenia ciekawie brzmiącego projektu.

Acid Pro 4.0 obsługuje teraz sterowniki ASIO. Pozwala to przede wszystkim na zmniejszenie opóźnienia sygnału między zewnętrznym kontrolerem MIDI a instrumentem VSTi czy podczas odtwarzania ścieżek wykorzystujących VSTi.

Inny nowy standard, który obsługuje Acid Pro, to opracowany przez Yamahę OPT (Open Plug-In Technology), protokół pełnej wymiany danych między instrumentami sprzętowymi oraz sekwencerami i wykorzystującymi MIDI programami różnych producentów. Dzięki temu syntezatory sprzętowe można otwierać i edytować w tych programach analogicznie, jak wtyczki VSTi czy DXi. Protokół OPT został wprowadzony m.in. do Sonara 2.0.

Automatyzacja efektów

Nowością w Acid Pro 4.0, bardzo podkreślaną przez producenta, jest możliwość automatyzacji efektów. Dzięki temu parametry wybranego efektu zmieniają się w trakcie odtwarzania ścieżek, w zależności od kształtu obwiedni. Obwiednie automatyzacji efektów rysuje się na dodatkowych ścieżkach efektów - polega to na dodawaniu kolejnych punktów na prostej i odpowiedniego ich pozycjonowania. Niestety, nie jest możliwa automatyzacja wszystkich dostępnych w programie efektów, lecz jedynie wybranej grupy. Po zainstalowaniu Acid Pro 4.0 użytkownik dostaje tylko trzy tego typu wtyczki: Resonant Filters, Track EQ i Flange/Wah/Phase. Pozostałe pozwalają na automatyzację dwóch parametrów: głośności i panoramy, czyli tych, które można zrealizować niezależnie od wewnętrznej architektury wtyczki. Natomiast jej rzeczywiste parametry nie podlegają automatyzacji. Producent radzi dokupić w razie potrzeby dodatkowe wtyczki DirectX z możliwością automatyzacji.

Nie więcej niż 200 BMP

Twórców bardziej zaawansowanych projektów muzycznych i dźwiękowych zapewne zainteresuje możliwość wybrania własnego tempa utworu. Poza standardową sygnaturą z zakresu 2/4-9/8, Acid pozwala na samodzielne określenie dosyć nietypowych sygnatur, mieszczących się w zakresie 1/1-99/32. Pozwala to tworzyć muzykę opartą na nietypowych podziałach rytmicznych, jak jazz czy latin, lub poeksperymentować. Niestety, mimo tych udogodnień, Acid Pro 4.0 nie umożliwia ustawienia tempa utworu powyżej 200 BPM. Przeważnie nie powoduje to większych problemów - w standardowych zastosowaniach, do jakich program jest przeznaczony, tempo rzędu 90-160 BPM w zupełności wystarcza. Powstają jednak realizacje muzyczne wymagające 220 BPM czy nawet 300.

"Kwas" w kinie

Jedną z najważniejszych nowości w Acid Pro 4.0 jest automatyzacja efektów. Niestety, domyślnie dostajesz tylko trzy wtyczki pozwalające na skorzystanie z tej opcji. Bardziej wymagający użytkownik będzie musiał dokupić dodatkowe, umożliwiające automatyzację wtyczki DirectX.

Jedną z najważniejszych nowości w Acid Pro 4.0 jest automatyzacja efektów. Niestety, domyślnie dostajesz tylko trzy wtyczki pozwalające na skorzystanie z tej opcji. Bardziej wymagający użytkownik będzie musiał dokupić dodatkowe, umożliwiające automatyzację wtyczki DirectX.

Twórców przygotowujących ścieżkę dźwiękową do kina domowego czy wielokanałowego audio zainteresuje zaimplementowana w Acid Pro 4.0 opcja miksowania surround 5.1. Pozycjonowanie źródeł dźwięku wielokanałowego umożliwia specjalny surround paner, gdzie za pomocą suwaków ustawia się ułożenie źródeł dźwięku względem słuchacza. Pełne wykorzystanie edycji surround 5.1 wymaga zastosowania wielokanałowej karty dźwiękowej, karty wyposażonej w trzy wyjścia stereo lub trzech dźwiękowych kart stereo.

Cięcie pętli na sto sposobów

Nowe funkcje uzyskał też Chopper, czyli narzędzie ułatwiające tworzenie własnych pętli rytmicznych i dźwiękowych. Dzięki opcji Loop Clonning z jednego klipu audio, załadowanego do Choppera, można tworzyć nieograniczoną liczbę pętli. Wystarczy zakreślić wybrany fragment pliku i skorzystać z opcji Chop to New Track. Nowy plik zostanie zapisany na dysku, a w oknie projektu pojawi się nowa ścieżka.

Acid Pro 4.0 zawiera też wiele drobnych usprawnień, które dostrzegą zapewne tylko jego wierni użytkownicy. Pozwala teraz na otwieranie i używanie w projektach plików WMA i MWV. Rozwinęły się nieco funkcje edycji wideo: podczas renderowania obrazu można skorzystać z dwóch nowych opcji: Stretch to fill frame i Fast video resizing. Dzięki opcji zapisu plików wynikowych w formatach MPEG 1 i 2, Acid Pro 4.0 może służyć także jako doskonałe narzędzie do przygotowania materiałów na DVD. Dodanie nowych opcji do programu i poddanie go większemu obciążeniu może spowodować zawieszanie się aplikacji (lub całego systemu) w trakcie pracy. Żebyś w takiej sytuacji nie utracił zmian wprowadzonych w projekcie, Acid Pro 4.0 tworzy automatycznie awaryjne kopie zapasowe. Pozwala to na odzyskanie niezapisanej pracy.

Podsumowanie

Acid Pro 4.0 to doskonałe narzędzie dla producentów muzycznych i twórców wszelkich projektów multimedialnych.

Nie pozwala, co prawda, na tworzenie zaawansowanych projektów muzycznych o jakości studyjnej, którą można uzyskać za pomocą dużych sekwencerów MIDI/audio Cubase czy Sonar, ale nie do tego jest przeznaczony. Dzięki integracji kilku technik komponowania muzyki i obrazu oraz czytelnemu interfejsowi, umożliwia szybkie tworzenie efektownie brzmiących podkładów muzycznych, remiksów, ścieżek dźwiękowych do filmów czy reklamówek itd. Jedyną poważną wadą programu jest cena - 1700 zł może być nie do zaakceptowania dla wielu domowych użytkowników.

Za podobną kwotę można kupić Cubase SL, czyli nieco okrojoną wersję Cubase SX, w którym obsługa audio i pętli jest dużo bardziej rozwinięta.

Acid Pro 4.0

producent Sonic Foundry, www.sonicfoundry.com

informacje GlassPalace Multimedia, www.glasspalace.pl

cena 1680 zł


Zobacz również