Programowanie komórek z Windows Mobile - łatwiejsze niż myślisz!

Łatwo zauważyć, że nowe dziecko firmy Apple - iPhone - pomimo niewątpliwych braków sprzętowych, jest doskonale wyposażony, jeżeli chodzi o oprogramowanie. Spójrzmy teraz na konkurencję stosującą Windows Mobile. Wiele urządzeń z tym systemem ma zewnętrzne klawiatury QWERTY, procesory taktowane zegarami 300-400 MHz, wbudowaną obsługę sieci 3G i transferów HSDPA, a niektóre również zintegrowane moduły GPS. Tego typu sprzęty pozostawiają iPhone o lata świetlne w tyle, gdy chodzi o wyposażenie, jednak dostarczane wraz z nimi oprogramowanie należy uznać za raczej "kulawe". Na szczęście .NET dla urządzeń mobilnych czyni z "komórek" z systemem Microsoftu wygodną platformę testową nawet dla początkujących programistów.

Jako dobry przykład "użyteczności" rozumianej inaczej można podać funkcję dodawania kontaktu, która w systemie Windows Mobile przeprowadza nas przez prawie czterdzieści (sic!) różnych pól, a w tym tak przydatnych informacji, jak nazwisko asystenta, menadżera, numer pagera, czy też "Radio tel", cokolwiek to jest. Z drugiej strony w systemie Microsoftu brakuje naprawdę przydatnych funkcji, jak na przykład filtrowania listy kontaktów według jakichś zadanych kryteriów.

Wymagane narzędzia

Aby rozpocząć zabawę z tworzeniem aplikacji dla telefonów z Windows Mobile, potrzebujesz:

Visual Studio 2005 - środowisko programistyczne, które jest także platformą do rozwijania aplikacji mobilnych wykorzystujących biblioteki i narzędzia Microsoftu. Niestety do naszych potrzeb jest wymagana wersja minimum Standard i nie wystarczy nam darmowa Express Edition.

Windows Mobile 5.0 SDK - zestaw bibliotek i narzędzi do tworzenia aplikacji na urządzenia mobilne wyposażone w systemy operacyjne firmy Microsoft.

Przyda się również telefon, na którym przetestujesz funkcjonowanie aplikacji w praktyce.

Tego rodzaju drobiazgi powodują, że używanie konkurencji - w tym urządzeń z systemami Symbiana - jest przyjemnością, podczas gdy w sprzęcie z Windows Mobile zawsze pojawia się jakieś "ale"... . Na szczęście zawsze pozostaje inna droga: własne programy. Korzystając z narzędzi Microsoftu pokażemy dziś, jak rozpocząć budowanie własnego systemu książki telefonicznej (menedżera kontaktów) dla telefonu z WM5. Do tego celu będzie nam potrzebne środowisko programistyczne Microsoft Visual Studio 2005 oraz biblioteka Windows Mobile SDK.

Kieszonkowy Outlook

Telefon wyposażony w system Windows Mobile użytkownik otrzymuje razem z zestawem standardowych aplikacji, takich jak Excel Mobile, PowerPoint Mobile, czy Word Mobile, z których wszystkie są "kieszonkowymi" odpowiednikami desktopowych aplikacji znanych z pakietu biurowego Microsoft Office. Gdzieś w tle działa natomiast kolejna aplikacja w swojej mobilnej wersji: Pocket Outlook. Zarządzanie kontaktami, notatkami i zadaniami jest wplecione w wiele miejsc i dlatego "mały" Outlook pełni tutaj rolę serwera danych, udostępniającego je na życzenie innych, korzystających z nich aplikacji. Jedną z nich będzie, ta, którą zaraz przygotujemy.

Projektowanie głównej formy w Visual Studio to głównie operacje myszą

Projektowanie głównej formy w Visual Studio to głównie operacje myszą

Aby rozpocząć tworzenie naszego programu, uruchamiamy Visual Studio i z menu wybieramy File | New | Project.... Następnie rozwijamy gałąź Visual C# | Smart Device, wybieramy Windows Mobile 5.0 Pocket PC i jako szablon projektu zaznaczamy Device Application.

Na formę, która się pojawi, przeciągamy z przybornika (Toolbox) kontrolkę TabControl, która jest dostępna w grupie Device Containers. Ustawiamy jej właściwość Dock na wartość Fill, tak aby wypełniła całą dostępną powierzchnię okna, po czym dodajemy jeszcze dwie zakładki, bądź to klikając Add Tab w panelu właściwości obiektu, bądź też wybierając tę opcję z menu kontekstowego kontrolki. Następnie wybieramy z panelu Properties właściwość TabPages naszej kontrolki, klikając mały przycisk obok tekstu (Collection). Pojawi się edytor kolekcji, który umożliwi na przykład nadawanie nazw naszym zakładkom. Nazwijmy je: "Wszystkie", "Ulubione" i "Klawiatura". Póki co, ostatnim etapem budowy interfejsu użytkownika będzie przeciągnięcie na zakładkę "Wszystkie" kontrolki listy (ListBox), znajdującej się w zasobniku, w grupie Common Device Controls i nadanie jej nazwy "lstAll".


Zobacz również