Projektowac inaczej

Czasy totalnej komercjalizacji życia, obłędnej konsumpcji - kupna i sprzedaży wszystkiego i wszystkich, nawet za cenę utraty własnej duszy - sprawiają, że brakuje nam czasu choćby na chwilę refleksji i spokojnego rozejrzenia się wokół.

Czasy totalnej komercjalizacji życia, obłędnej konsumpcji - kupna i sprzedaży wszystkiego i wszystkich, nawet za cenę utraty własnej duszy - sprawiają, że brakuje nam czasu choćby na chwilę refleksji i spokojnego rozejrzenia się wokół.

Typogram New York, 11 września 2001 r. Krój pisma - Empire

Typogram New York, 11 września 2001 r. Krój pisma - Empire

I zaprojektowania czegoś prostego, nieskomplikowanego, bezpretensjonalnego, ale za to zaadresowanego do wyrobionego odbiorcy. Cichego i skromnego, do którego przemawiają inne projektyniż reklama telefonu komórkowego i proszku do prania na ulicznym billboardzie? Może realizacja naszego pomysłu nie będzie kosztowała majątku, sprawi natomiast i nam, i odbiorcy wiele radości.

Starajmy się odnaleźć w sobie taki kąt, taki zaułek ciszy i spokoju, który pozwoli nam odkryć nowy ląd. Taka praca jest ważna dla naszego zdrowia twórczego jak powietrze i woda dla życia. Dlatego chciałbym pokazać kilka wybranych projektów, które są inne od tego, co widzimy na co dzień w prasie, telewizji czy Internecie.

Projekt kartki pocztowej dla pani Setsuko Shibata na nowy rok 2002. Typografia nawiązuje do obrazu konia, który jest w Japonii symbolem roku 2002. W projekcie wykorzystano czcionki drewniane do składu ręcznego z oficyny drukarskiej Correspondance des Artes Jadwigi i Pawła Tryznów

Projekt plakatu dla 11 edycji Małych Form Grafiki. Głównym elementem graficznym jest kombinacja napisów tytułowych, złożonych różnymi krojami pism i nałożonych na siebie. W efekcie otrzymano wiele małych kwadratów wypełnionych fragmentami znaków literniczych

Tu głównym bohaterem jest typografia. Są to projekty plakatów, okładek i typogramów. Litera i kompozycja układów typograficznych jest treścią i ilustracją samą dla siebie.

Logo Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Oświetlona została litera, której nie narysowano

Logo Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Oświetlona została litera, której nie narysowano

Wszystkie projekty powstały z potrzeby zakomunikowania czegoś ważnego, za pomocą oryginalnego języka graficznego. Wyjątkowość przedstawionych projektów polega również na tym, że klient nie ingerował w proces tworzenia, choć projekty były adresowane do konkretnego odbiorcy. Powstały one, by pokazać, że grafika użytkowa może różnić się od totalitarnej grafiki reklamowej, a treść poważna i niepoważna nie musi być niesiona przez dosłowny obraz ilustracji. Skrót myślowy czy idea, zawarta w prostym symbolu graficznym, w układzie typografii tytułu, jest tak samo skuteczna, jak bogato zdobiony rysunek.

Typografia jest nie tylko sztuką układu tekstu przeznaczonego do czytania. Typografia sama w sobie może być przekazem. Zastosowanie odpowiedniego kroju pisma, kontrastowe zestawienie dwu różnych rodzin pism, odwrócenie lub deformacja kształtu litery - wszystko to ma znaczenie i może nadać właściwy sens komunikatowi. Warto więc spróbować zamienić literaturę i gadulstwo obrazów-ilustracji na poszukiwanie prostej i celnej formy graficznej znaków-liter


Zobacz również