Radio na żądanie

Zdaniem analityków z Forrester Research, sieciowe serwisy audio będą stanowić dużą konkurencję dla tradycyjnych rozgłośni radiowych.

Według raportu przygotowanego przez Forrester Research, do 2005 r. ponad 118 mln konsumentów będzie korzystało z serwisów audio dostępnych w Internecie. Największą popularnością będzie cieszył się bezprzewodowy dostęp do zasobów muzycznych, informacyjnych czy o pogodzie. Zdaniem analityków, uniwersalność i łatwość korzystania z tego typu usług wkrótce będzie stanowić dużą konkurencję dla tradycyjnych przekazów radiowych.

"Użytkownicy praktycznie z każdego miejsca na ziemi będą mogli łączyć się z setkami takich serwisów i odsłuchiwać personalizowane wiadomości czy muzykę. Tego typu profilowane usługi na żądanie będą powoli, ale sukcesywnie wypierać tradycyjne przekazy radiowe" - powiedział Jeremy Schwartz, analityk z Forrester Research.

Zakłada się, iż swoista radiowa rewolucja będzie przebiegać w trzech etapach. Obecny etap już się rozpoczął. Usługi tego typu są oferowane w Internecie, lecz dostęp do nich odbywa się za pomocą komputerów stacjonarnych. Lata 2002-2004 to ma być okres popularyzacji różnorodnych urządzeń przenośnych. Największy jednak rozwój idei Net-radio - zdaniem Forrester Research - nastąpi dopiero po roku 2004. Wtedy to powszechny stanie się radiowy (także szerokopasmowy) dostęp do sieci, a Internet będzie dostępny także z wykorzystaniem odbiorników samochodowych.


Zobacz również