Ratuj swoje zdrowie

Bezsprzecznie rozwój cywilizacji XX wieku nie wpływa pozytywnie na stan naszego zdrowia. Życie w wielkich miastach - pełne pośpiechu i intensywności - stało się coraz wygodniejsze, pozbawione fizycznego ruchu i wysiłku. Tracimy swą dawną sprawność, figurę i dobre samopoczucie, stając się coraz podatniejsi na choroby serca i układu krążenia. Pomyślmy więc nad poprawą naszej aktywności fizycznej, która wydatnie przyczynić się może do poprawy długości i jakości naszego życia. Ogromna skarbnica wiedzy, jaką jest Internet, i tym razem może nam w tym pomóc.

Bezsprzecznie rozwój cywilizacji XX wieku nie wpływa pozytywnie na stan naszego zdrowia. Życie w wielkich miastach - pełne pośpiechu i intensywności - stało się coraz wygodniejsze, pozbawione fizycznego ruchu i wysiłku. Tracimy swą dawną sprawność, figurę i dobre samopoczucie, stając się coraz podatniejsi na choroby serca i układu krążenia. Pomyślmy więc nad poprawą naszej aktywności fizycznej, która wydatnie przyczynić się może do poprawy długości i jakości naszego życia. Ogromna skarbnica wiedzy, jaką jest Internet, i tym razem może nam w tym pomóc.

Zasiedziałe w zimie przed komputerowym monitorem kości warto na wiosnę trochę rozprostować. Przy pierwszych wiosennych, sportowych rozgrzewkach groźne może okazać się przyzwyczajenie organizmu do niewielkiego wysiłku. Internet dostarczy nam porad i wskazówek, jak czynnie i zdrowo spędzać czas i ćwiczyć ciało, tak by nie nadwerężać nadwątlonego organizmu.

Większość ludzi kładzie duży nacisk na osobisty wygląd, dobre samopoczucie i długość życia. Coraz więcej naukowych, medycznych dowodów potwierdza, iż kluczem do osiągnięcia tych ideałów są ruch i ćwiczenia fizyczne. Jak wiemy, współczesny człowiek postępuje zupełnie inaczej - całe dnie spędza prawie bez żadnego fizycznego wysiłku. "Siedząca" praca, samochód i telewizor wypełniły jego życie, dając pozory dobrego samopoczucia i zdrowia. Zwykli zjadacze chleba okazują się kompletnie nie przygotowani do większego wysiłku, a ich organizm nie posiada należytej, odpowiedniej sprawności fizycznej. W rezultacie stajemy się bardziej podatni na choroby, stres i sami nieświadomie skracamy sobie życie. Dlatego też, zanim konieczna okaże się wizyta u lekarza, warto zawczasu zatroszczyć się o własny organizm.

Dla wielu osób odwykłych już od uprawiania sportu wybór odpowiedniej dyscypliny może wydawać się trudny. Nie zapominajmy jednak o Internecie. Tutaj znajdziemy wiele wszechstronnych magazynów i poradników, poruszających tematykę sportu i zdrowego trybu życia. Proponuję więc wszystkim wycieczkę po globalnej Sieci komputerowej w celu bliższego poznania świata aktywnego sportu. Zanim jednak zdecydujecie się na wybór właściwej dla Was formy ruchu, proponuję zapoznać się z medycznymi informacjami o tym, w jaki sposób skutecznie pomagając, a nie szkodząc, uprawiać ćwiczenia fizyczne.

PROMOCJA ZDROWIA

W polskim Internecie odnalazłem doskonały serwis "Promocja Zdrowia", przygotowany przy współpracy Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego - http://www.am.lodz.pl/~marsmd70/zdrowie/. Zgromadzono tutaj cenne, przystępnie podane informacje medyczne o organizmie człowieka i wielu metodach utrzymania go w dobrym zdrowiu. Dla osób, mających problemy z nadwagą, przygotowano wiadomości związane z nią i problemach zdrowotnych. Odchudzający się poczytają o sposobach, dzięki którym będą w stanie zrzucić kilka kilogramów, oraz poznają ocenę realnych efektów tych działań. W przeciwieństwie do źródeł komercyjnych, serwis ten podaje informacje medyczne, przygotowane nie w celu zareklamowania określonej metody, lecz faktycznej pomocy "pacjentowi". Na stronie umieszczono doskonały tekst o stresie, coraz częściej spotykanym - niestety - w naszej rozwiniętej cywilizacji. Być może lektura ta pomoże wielu osobom nauczyć się tak wartościować problemy, by nie sprawiały one niepotrzebnie kłopotów innym. Dla tych, którzy zamierzają podjąć decyzję o wyborze właściwej dyscypliny sportowej, najistotniejszy okaże się dział poświęcony ruchowi i szeroko pojętej aktywności fizycznej. Odnajdziemy w nim informacje o sposobach aktywności ruchowej, intensywności, z jaką powinna się ona odbywać, i o tym, jakie realne korzyści ze sobą niesie. Na stronie WWW opisano także sposoby przeprowadzania samodzielnych testów wydolnościowych, których wykonanie jest polecane każdej osobie przed podjęciem ostatecznej decyzji o uprawianiu jakiejkolwiek dyscypliny sportowej. Pamiętajmy bowiem, że często nasze przekonanie o możliwościach fizycznych organizmu może w znacznym stopniu odbiegać od faktycznego stanu.

Po lekturze poradnika i określeniu własnych możliwości fizycznych, przyszedł czas na podjęcie decyzji o wyborze konkretnej, odpowiedniej dla nas dyscypliny sportowej. Musimy pamiętać, aby jej uprawianie sprawiało nam osobistą przyjemność, w innym przypadku szybko się do niej zniechęcimy. Polski Internet, nie dysponując żadnym fachowym poradnikiem sportowym - niestety - w tym już nam nie pomoże. Zawsze możemy jednak odwiedzić angielskojęzyczne serwisy.

RUCH TO ZDROWIE

Szczególnie godnym polecenia wydaje się amerykański "PHYS". Pod adresem http://www.phys.com zgromadzono wiele informacji dla wszystkich zwolenników "fitnessu", skupiając się na problemach właściwego odżywiania i uprawiania sportów, dzięki którym możliwe jest utrzymanie idealnej sylwetki. Decyzja o wyborze dyscypliny, którą chcielibyśmy uprawiać, zależy w dużym stopniu od tego, jak jesteśmy zbudowani. Z tego też względu najpierw powinniśmy ustalić, jaka - w stosunku do zalecanej - jest nasza aktualna waga oraz jaką jej część stanowi tkanka tłuszczowa. Pomoże nam w tym formularz z pytaniami o wzrost, wagę i obwód w talii, po wypełnieniu którego natychmiast otrzymamy (on-line) odpowiedź. Dysponując takimi danymi, możemy skorzystać z kolejnego, bardzo ciekawego formularza i poprosić komputer o zaproponowanie idealnej dla nas dyscypliny sportowej. Po kolejnym ustaleniu: celu, jaki pragniemy osiągnąć dzięki uprawianiu sportu (odchudzanie, przyrost wagi, rozbudowa mięśni), sposobu ćwiczeń (samodzielnie, w grupie), naszego stosunku do rywalizacji sportowej, rodzaju sportu (spokojny, ryzykowny), kwoty, jakie chcielibyśmy na ten cel przeznaczyć, otoczenia, w którym zamierzamy się relaksować (góry, woda, park), oraz podaniu naszych ewentualnych dolegliwości (astma, wady kręgosłupa, wysokie ciśnienie krwi), błyskawicznie otrzymamy listę odpowiadających tym kryteriom propozycji. Gdy zdecydujemy się na ich przejrzenie, uzyskamy szczegółowe informacje o sposobach uprawiania sportów. Na tej podstawie łatwiej będzie nam podjąć samodzielną i świadomą decyzję o wyborze konkretnej dyscypliny.

Na zakończenie chciałbym polecić sport, jako sposób na utrzymanie zdrowia i dobrej formy w zbliżających się ciepłych miesiącach. Tym wszystkim, którzy jeszcze nie zdecydowali się na jego uprawianie, chciałbym przytoczyć słowa doktora Wojciecha Oczki: "Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią ruchu".


Zobacz również