Rich media w reklamie

Iconocast opublikował analizy dotyczące wykorzystania elementów rich media w reklamie internetowej.

Zdaniem analityków z firmy Jupiter Media Metrix, do 2005 r. poziom wydatków na reklamę wykorzystującą bogate media (rich media) i strumieniowe transmisje osiągnie 30% wszystkich kosztów reklamy internetowej. Z drugiej strony, warto zauważyć, że wg wyników ankiet przeprowadzonych przez firmę badawczą, aż 73% reklamodawców nie przeznacza obecnie żadnych pieniędzy na rich media. Zdaniem Marissy Gluck, analityka w Jupiter Media Metrix, główną przyczyną niewielkiego wykorzystania elementów rich media jest wysoki koszt ich wykonania oraz ograniczenie wynikające z prędkości transferu. Na te dwa problemy zwróciła uwagę ponad połowa ankietowanych. Według prognoz, nawet do roku 2003 liczba osób mających dostęp do Internetu (i oglądających internetowe reklamy), lecz łączących się z siecią za pośrednictwem komunikacji dial-up, będzie ciągle stanowić nie mniej niż 77% internautów.

Jupiter Media Metrix sprawdziło też, na jakie reklamy internauci zwracają najwięcej uwagi. Okazuje się, że użytkownicy Internetu najbardziej lubią reklamy oferujące zniżki (zwraca na nie uwagę 65% serfujących). Na kolejnych miejscach znajdują się reklamy "zawierające informacje" (42%) oraz reklamy-konkursy (29%). Zdaniem analityków, wiele zależy też od kontekstu, w jakich pojawiają się banery. Marissa Gluck uważa, że elementy rich media są chętniej oglądane na witrynach oferujących konkretną zawartość, czyli taką, którą pragnie obejrzeć użytkownik, niż na stronach np. wyszukiwarek internetowych.

Analitycy z Jupiter Media Metrix zbadali też, jakie narzędzia są używane najczęściej do tworzenia reklam. Okazało się, że 54% firm posługuje się programem Macromedia Flash. Kolejne miejsca zajmują Enliven i RealAudio (po 27%), Unicast i RealVideo (po 12%), Comet Cursor, Thinking Media i AudioBase (po 10%) oraz BlueStreak i HotMedia (po 5%).

Więcej informacji: www.iconocast.com


Zobacz również