Rok pod znakiem Business Intelligence

Według prognoz analityków Gartnera inwestycje związane z rozbudowaniem narzędzi, takich jak systemy ERP czy CRM, o inteligentną analizę danych (Business Intelligence) będą priorytetem wśród wielu dyrektorów działów informatycznych w firmach. Przychody z rynku BI jedynie na terenia EMEA (Europa, Bliski Wschód oraz Afryka) mają wzrosnąć w tym roku o 10 proc. i wynieść 1,5 miliarda USD.

W kolejnych latach roczny przyrost popytu na rozwiązania Business Intelligence będzie oscylował wokół 9,7 proc. i osiągnie w 2010 r. wartość 1,9 miliarda euro. Bieżący rok upłynie zaś pod znakiem zwiększającej się konkurencji ze strony dużych dostawców oprogramowania, takich jak Oracle, SAP czy Microsoft, których przychody ze sprzedaży aplikacji BI będą jednocześnie rosły trzy razy szybciej niż producentów o mniejszej rozpoznawalności.

Obecny raport Gartnera powstał w wyniku przeanalizowania odpowiedzi 1,4 tys. dyrektorów ds. informatyki (CIO) w przedsiębiorstwach. Zdecydowana większość badanych potwierdziła, że zwiększanie efektywności i optymalizacja działania ich firm ściśle wiąże się z inwestycjami w rozwiązania Business Intelligence, w ramach takich systemów jak ERP (Enterprise Resource Planning) czy CRM (Customer Relationship Management). Jak zauważyli analitycy duża świadomość kadr wyższego szczebla co do potrzeb pozyskania nowych aplikacji BI zupełnie nie współgra z wiedzą na ten temat przeciętnych użytkowników (pracowników). Dlatego też wśród priorytetów tego roku wielu dyrektorów zwiększenie środków na szkolenia.

Z danych przedstawianych przez ekspertów Gartnera wynika, iż duże korporacje przeznaczają średnio nieco ponad 1 milion euro na inwestycje w oprogramowanie ERP, zauważając w niedługim czasie znaczną poprawę jakości zarządzania pracownikami, klientami, stosunkami z partnerami biznesowymi oraz dostawcami. W jednej z przykładowych firm (spółka logistyczna TollPost Globe), dzięki zastosowaniu wydajnej, inteligentnej analizy danych i skonsolidowaniu zasobów, przychody spółki w ciągu pięciu lat wzrosły o 60 proc.

Analitycy przestrzegają jednocześnie dużych producentów aplikacji BI przez zbyt rygorystyczną polityką cenową. Na rynku można zauważyć pewną dominację kilku graczy (Oracle, SAP) wraz z koncernem z Redmond (Microsoft), który w tym roku włączy rozszerzone pakiety Excel Services do aplikacji Office 2007 oraz będzie mocno promował Performancepoint Server (również używający Excela) - oba rozwiązania przeznaczone są dla małego i średniego biznesu. Według Gartnera w 2007 r. przychody największych dostawców z rynku BI wzrosną o 20 proc., podczas, gdy mniejsze firmy, oferujące swoje własne rozwiązania zanotują jedynie 6 proc. więcej obrotów. Podobna sytuacja ma się jeszcze rozwijać do 2010 r. Mimo to analitycy proponują, aby dyrektorzy ds. informatyki, przed podjęciem decyzji o wyborze produktów danego producenta, dokładnie przyjrzeli się oferowanym funkcjom i stosunkowi cena/jakość. Kierowanie się w tym przypadku jedynie pozycją rynkową dostawy aplikacji BI może być czasem mylące i nie odpowiadać danej firmie.


Zobacz również