Rynek PC odżył w I kwartale

W I kw. światowy rynek komputerów zanotował wzrost sprzedaży o 10,9 proc. do 46,1 mln sztuk. Tym samym dostawy przekroczyły o 1 proc. wcześniejsze prognozy. Dwucyfrowy przyrost jest w dużej mierze efektem wzmożonych zakupów w regionie EMEA i Ameryce Łacińskiej oraz rosnącej popularności komputerów przenośnych - wynika z raportu IDC.

IDC: Światowy rynek PC w I kw. 2005 r.

IDC: Światowy rynek PC w I kw. 2005 r.

Światowy numer jeden - Dell - zanotował wzrost o 13,6 proc. do 8,7 mln sprzedanych sztuk. Tym samym spółka kontroluje już niemal 19 proc. globalnego rynku. Jak podaje IDC, zagraniczna sprzedaż amerykańskiego producenta wzrosła o 21 proc.

W okresie styczeń-marzec wzrost sprzedaży Hewlett-Packard wyniósł 10,6 proc. Poza granicami USA HP odnotowało wzrost o ponad 15 proc. Łącznie spółka wprowadziła na rynek 7,1 mln komputerów, co przekłada się na 15,4-proc. udział w rynku światowym.

Z dużo słabszą dynamiką kwartał zamknął IBM. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku jego sprzedaż wzrosła tylko o 2 proc. do 2,33 mln jednostek. Do koncernu należy 5,5 proc. światowego rynku PC. Komputery przenośne stanowią już niemal 48 proc. łącznych dostaw IBM.

W regionie też lepiej

IDC: rynek komputerów PC w regionie EMEA

IDC: rynek komputerów PC w regionie EMEA

Wstępne wyniki analiz IDC pokazują także, że w regionie Europy, Afryki oraz Bliskiego Wschodu (EMEA) wzrost rynku komputerowego był lepszy od oczekiwanego. Sprzedaż wzrosła o 15,7 proc. do 13,1 mln sztuk. Dostawy desktopów wzrosły o 10 proc. zaś notebooków o 30 proc. wobec I kw. 2004 roku.

Największym dostawcą sprzętu w regionie jest Hewlett-Packard z wynikiem 2,59 mln sztuk. Jego udział w I kw. sięga 17,0 proc. Numer dwa - Dell - zanotował wzrost o 22 proc. w ujęciu rocznym do 2,07 mln. Największy jednak wzrost zanotował jednak Acer - o 39,2 proc., którego sprzedaż sięgnęła 1,26 mln sztuk. Spółka z Tajwanu jest liderem rynku komputerów przenośnych w regionie. Na kolejnych miejscach znalazły się Fujitsu Siemens (1,2 mln szt. ) oraz IBM (0,68 mln szt.).

W Polsce przenośny boom

Według wstępnych danych IDC Polska, w Polsce również Acer w I kw. 2005 roku był liderem wzrostów w stosunku rocznym. - Jesteśmy świadkami boomu w kategorii notebooków. Małe i średnie firmy wymieniają stare desktopy i decydują się na zakup komputerów przenośnych, których cena spadła mniej więcej do wysokości ceny desktopa z monitorem ciekłokrystalicznym. Dlatego beneficjentami tych wzrostów są głównie firmy mające dużą i zróżnicowaną ofertę dla takich podmiotów - komentuje dla Computerworld online Jarosław Smulski, analityk IDC Polska.

Zdaniem firmy analitycznej, aż 7 producentów podwoiło swoją sprzedaż w stosunku rocznym, niektórzy z nich zanotowali aż 4-krotny wzrost sprzedaży notebooków. Brak większych projektów publicznych spowodował, że rynek desktopów odnotował płaski poziom wzrostu.

- Producenci desktopów z niecierpliwością oczekują ogłoszenia wyników przetargów edukacyjnych. Jednak realizacja tych projektów może się przeciągnąć, ponieważ istnieje spore prawdopodobieństwo zaskarżenia przetargów - zaznacza Jarosław Smulski. Kilkunastoprocentowy poziom wzrostu zanotował segment serwerów x86 - podaje IDC Polska.

Aktualizacja: 19 kwietnia 2005 12:50

Artykuł został zaktualizowany o komentarz IDC Polska.


Zobacz również