SI w grach komputerowych

Rozmowa z Jackiem Brzezińskim - doktorem informatyki zajmującym się sztuczną inteligencją, specjalistą w dziedzinie przetwarzania języka naturalnego, eksploracji danych oraz interakcji człowiek-komputer. Jacek Brzeziński był twórcą studiów licencjackich (Bachelor in Science) na Uniwersytecie DePaul. Prowadzi wykłady z programowania i projektowania gier komputerowych. Obecnie jest członkiem International Game Developers Association.

GameStar: Od jak dawna zajmuje się Pan sztuczną inteligencją?

Dr Jacek Brzeziński: Od początku lat 90-tych. W tym czasie "systemy eksperckie" były synonimem sztucznej inteligencji - potem zacząłem zajmować się już sieciami neuronowymi. Napisałem prace magisterskie na Politechnice Poznańskiej oraz Uniwersytecie Adama Mickiewicza, a promotor pod którego kierunkiem pisałem pracę magisterską - Prof. Leo V. Ryan - zachęcił mnie do studiów doktoranckich w Stanach Zjednoczonych, co pozwoliło mi pogłębić wiedzę związana tematyką, którą się zajmuję.

GS: Jest Pan specjalistą w dziedzinie sztucznej inteligencji. Jak wielką odgrywa ona rolę w działaniu gier komputerowych (wykorzystaniu procesora)?

Dr J.B.: Gry obecnie poświęcają ok. 10% czasu procesora na samą sztuczną inteligencję- to stosunkowo niewiele. W grach na konsole nowej generacji czas wykorzystania procesora do sztucznej inteligencji wzrośnie do ok. 30-40%.

GS: Jak widzi Pan przyszłość sztucznej inteligencji w grach komputerowych?

Dr J.B.: Bing Gordon, współzałożyciel Electronic Arts, powiedział że jednym z podstawowych kierunków rozwoju gier komputerowych jest zwiększenie nakładów na sztuczną inteligencję. Zapytałem go wtedy, czy pojawi się nowe stanowisko "Chief Artifical Intelligence Officer" - odpowiedział, że nie jest to wykluczone. Jednak z informatycznego punktu widzenia sztuczna inteligencja jako dziedzina badawcza, jest czymś innym niż sztuczna inteligencja stosowana w grach. Bada się wiele zagadnień, które często nie mają przełożenia na gry komputerowe. Ponadto, najważniejsze aspekty SI dla gier komputerowych, w badaniach naukowych nie mają większego znaczenia. Sztuczna inteligencja w grach to głównie sterowanie animacją, mimika twarzy postaci i kontekst działań graczy. "Machine learning" to wciąż nie rozwiązany problem - często występuje brak stabilności modeli występujących w grach. Z tego powodu też rzadko stosuje się sieci neuronowe - ciężko bowiem przewidzieć zachowanie modeli w grze. Bywa nawet tak, że gra nie wygląda dokładnie tak, jak wyobrażali sobie jej twórcy.

GS: Rozwinął Pan program studiów licencjackich na Uniwersytecie DePaul w Stanach Zjednoczonych. Jak się sprawdza ten program w praktyce?

Dr J.B.: Mamy za sobą dopiero pierwszy rok studiów. Jeszcze jest za wcześnie na stwierdzenie dotyczące profesjonalnych sukcesów studentów kończących te studia. Zainteresowanie tego typu studiami jest bardzo duże. W porównaniu jednak z Polskim, bardziej tradycyjnym sposobem kształcenia, nauka na naszym wydziale jest znacznie przyjemniejsza, bardziej praktyczna i mniej stresująca - mniejszy nacisk kładziemy na naukę pamięciową.

GS: Czy kilka lat studiów umożliwia nabycie wystarczającej wiedzy do pracy w przemyśle gier komputerowych?

Dr J.B.: Obecnie już, wśród najlepszych studentów wykształcenie, ukończona szkoła nie są najważniejsze - przede wszystkim liczą się zdolności i talent. Jeżeli firma zauważy dobrego studenta stara się go zatrudnić.

GS: Co by Pan polecił młodym ludziom, którzy dopiero stykają się z procesem tworzenia gier. Od czego powinni zacząć?

Dr J.B.: Powinni zaczynać od tego, co ich najbardziej w tworzeniu gier pociąga - np. od rysowania. Niezbędna jest też znajomość podstawowych pakietów graficznych. Im większa wiedza z zakresu programowania tym lepiej - najczęściej stosowane środowisko programistyczne to VisualStudio i C++. Istotna jest również znajomość bibliotek graficznych. Kiedyś uważano, że dobrymi twórcami gier mogą być tylko doświadczeni programiści. Teraz na stanowiska Game Design rekrutuje się ludzi prosto po studiach.

Rozmawiał

Jakub Lewandowski

jakub_lewandowski4@wp.pl


Zobacz również