SLI: dwie karty, czyli dwukrotnie szybsza grafika

NVidia zapowiada wprowadzenie nowej technologii, która umożliwić ma znaczne zwiększenie wydajności układów graficznych. System SLI (Scalable Link Interface) funkcjonować będzie na podobnej zasadzie, co wprowadzony kilka lat temu Scan Line Interleave firmy 3dfx - w skrócie rzecz ujmując, polega on na zastosowaniu w jednym "pececie" dwóch kart graficznych, z których każda generować będzie połowę obrazu. Dzięki temu możliwe będzie poprawienie jakości obrazu oraz, co najważniejsze - znaczne zwiększenie wydajności komputera (nawet o 1,87x w stosunku do konfiguracji z jedną kartą).

Scalable Link Interface

Scalable Link Interface

Główna różnica między rozwiązaniami 3dfxa i nVidii polega na tym, że w przypadku połączenia dwóch kart Voodoo 2 każda z nich generowała naprzemienne linie obrazu, zaś w SLI nVidii jedna karta generuje połowę ekranu (górę lub dół). Przedstawiciele nVidii tłumaczą zresztą, że takie ustawienie jest jedynie "wyjściowe" - w razie potrzeby jedna z kart będzie mogła generować większą lub mniejszą część ekranu.

Zasada działania SLI

Zasada działania SLI

Do korzystania ze Scalable Link Interface niezbędna będzie płyta główna, wyposażona w dwa porty PCI Express 16x, dwie karty graficzne z serii GeForce 6 lub Quadro oraz specjalny konektor, który posłuży do połączenia obu kart.

Scalable Link Interface

Scalable Link Interface

Według nVidii, zastosowanie szybkiego interfejsu PCI Express sprawi, że zwiększenie wydajności grafiki na skutek zastosowania SLI będzie znacznie większe niż w przypadku rozwiązania 3dfx, które bazowało na interfejsie PCI (oferującym przepustowość na poziomie 100 MB na sekundę, czyli ok. 60 razy wolniej niż w przypadku PCI Express). Dodatkową zaletą "nowego" SLI ma być również wyraźne odciążenie procesora komputera.

A oto jak komentuje nową technologię Tim Sweeney, założyciel i prezes EPIC Games: "Nowy silnik graficzny zastosowany w grze Unreal 3, wymagać będzie od karty graficznej olbrzymiego współczynnika fill rate i mocy obliczeniowej niezbędnej do przetworzenia kilku milionów poligonów. Jednostki przetwarzające programy shaderowe będą musiały przetworzyć od 50 do 100 instrukcji na jeden piksel aby osiągnąć zaawansowane oświetlenie obiektów i odbić przedmiotów oraz cieni rzucanych na obiekty wykonane z różnych materiałów. Technologia NVIDIA SLI współpracująca z PCI Express pozwala na podwojenie osiągów pracy płyty głównej zwiększając rozdzielczość i płynność zmiany klatek (frame) dla następnej generacji gier".

Technologia SLI ma pojawić się w komputerach jesienią tego roku. W ciągu wakacji nVidia zamierza na całym świecie organizować pokazy nowej technologii.

Więcej informacji:

http://www.nvidia.com


Zobacz również