Samochód dla dyrektora, bon żywnościowy dla specjalisty

Jak wynika z badania "Total Compensation Measurement" firmy Aon Hewitt, świadczenia socjalne w polskich firmach są podobne dla specjalistów i dyrektorów, natomiast różnią się w obszarze świadczeń rzeczowych.

Różnice są najbardziej widoczne w dystrybucji przywilejów typu korzystanie z samochodu służbowego czy laptopa. Ponad połowa dyrektorów (53%) i co dziesiąty specjalista mają dostęp do służbowego auta. Służbowe laptopy do prywatnego użytku dostaje 64% dyrektorów i 36% specjalistów, a telefony komórkowe - 70% dyrektorów i 50% specjalistów.

W świadczeniach socjalnych nie ma już tak dużych dysproporcji. Prywatną opiekę medyczną firmy zapewniają 55% specjalistów i 62% dyrektorów, ubezpieczenia na życie otrzymuje 38% przedstawicieli obu grup, a dodatkowe dni wolne - 5% dyrektorów i 3% specjalistów.

Pracownicy niższych szczebli otrzymują częściej świadczenia w postaci dopłat do posiłków, pożyczek udzielanych przez firmę czy rabatów przy zakupie towarów firmy.

"Brak dużych dysproporcji w przypadku świadczeń socjalnych nie dziwi, ponieważ rozwiązania te są już na stałe wpisane w politykę wielu firm. Nasze badanie pokazuje jednocześnie, iż w Polsce ciągle bardzo mało popularnym benefitem jest przyznawanie pracownikom dodatkowych dni wolnych od pracy. W sąsiadujących z nami Czechach świadczenie to oferowane jest przez 29% firm biorących udział w badaniu" - mówi Barbara Jastrzębska, lider zespołu analiz w Aon Hewitt.


Zobacz również