Samsung podłączał się pod rządową kampanię dot. cyfryzacji. Zapłaci ponad 2 mln kary

UOKiK nałożył na firmę Samsung Electronics Polska karę w wysokości ponad 2 mln. złotych. Chodziło o wprowadzanie w błąd konsumentów za pośrednictwem reklam sugerujących, że stanowią one część działań rządu dotyczących cyfryzacji Polski.

W grudniu poprzedniego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił bliżej przyjrzeć się kampanii reklamowej telewizorów Samsunga. Jego zastrzeżenia wzbudził fakt, że koreański producent zawarł w niej "wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji przygotowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji". Mogliśmy więc mieć tutaj do czynienia ze świadomym wprowadzaniem w błąd konsumentów oraz zdobywaniem ich zaufania poprzez sugerowanie, że wybrane modele telewizorów LED stanowią element rządowych działań informacyjnych.

Dzisiaj wiemy już, że praktyki Samsunga były nieprawne i naruszały zbiorowe interesy konsumentów, o czym oficjalnie poinformował na swojej stronie UOKiK:

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że kampania reklamowa telewizorów Samsung naśladując rządowe przekazy informacyjne dotyczące cyfryzacji wprowadzała konsumentów w błąd. Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla akcji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej. W efekcie konsumenci - mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.

Prezes Urzędu zdecydowała więc o nałożeniu na Samsung Electronics Polska Urząd sankcji finansowej w wysokości 2 mln 288 tys. zł. Suma ta mogłaby być większa, gdyby nie fakt "wycofania kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania przez Urząd oraz aktywną współpracę spółki podczas jego prowadzenia".

Od decyzji tej przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sprzedawcy telewizorów i dekoderów

Na koniec warto dodać, że UOKiK zaprezentował również wyniki kontroli przedsiębiorców sprzedających telewizory i dekodery. Okazało się, że 57 z nich (w sumie skontrolowano 694 przedsiębiorców) łamało przepisy dotyczące cyfryzacji przede wszystkim w zakresie "braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie".


Zobacz również