Siła tradycji

Słabość do kreskówek mają wszyscy, zarówno dzieci, jak i dorośli. Znacznie mniej osób potrafi je zrobić. Toon Boom Studio to pakiet oprogramowania, w którym dokładnie odwzorowano klasyczny, wypracowany przez dziesięciolecia proces produkcyjny dwuwymiarowego filmu animowanego.

Słabość do kreskówek mają wszyscy, zarówno dzieci, jak i dorośli. Znacznie mniej osób potrafi je zrobić. Toon Boom Studio to pakiet oprogramowania, w którym dokładnie odwzorowano klasyczny, wypracowany przez dziesięciolecia proces produkcyjny dwuwymiarowego filmu animowanego.

Rysujemy elementy scenograficzne, animujemy postaci, po czym z tak przygotowanych elementów składamy ujęcia oraz dodajemy głos i muzykę. Program nie zagwarantuje, co prawda, że wykonamy dzieło na miarę "Króla Lwa", potrafi jednak dostarczyć sporo frajdy i udowadnia, że ciekawe animacje mogą tworzyć także ludzie niezajmujący się zawodowo produkcją kreskówek.

W trybie Drawing Mode kreślimy i animujemy postaci oraz elementy scenograficzne. Pracujemy podobnie, jak w programach rastrowych, ale wszystkie elementy graficzne są w rzeczywistości wektorowe.

W trybie Drawing Mode kreślimy i animujemy postaci oraz elementy scenograficzne. Pracujemy podobnie, jak w programach rastrowych, ale wszystkie elementy graficzne są w rzeczywistości wektorowe.

O ile animacja 3D czuje się ostatnio coraz lepiej, sztuka animacji dwuwymiarowej staje się coraz bardziej egzotyczna. Jedną z przyczyn jest zapewne to, że wymaga większych zdolności manualnych. Każdą postać czy element scenografii trzeba tu po prostu odręcznie narysować. Niemniej jednak umiejętność rysowania nie jest aż tak rzadka, a dobry program animacyjny oferuje zainteresowanym możliwości realizacji tego, co wcześniej było trudne do osiągnięcia lub wymagało ogromnego nakładu czasu.

Toon Boom Studio otwiera przed użytkownikiem świat klasycznej animacji. Narzuca przy tym styl pracy zbliżony do stosowanego w tradycyjnych studiach, co usprawiedliwia popularność programu wśród profesjonalistów. Z uwagi na prostotę pakiet jest atrakcyjny także dla osób o niewielkim doświadczeniu lub dla tych, którzy zamierzają tworzyć animacje o mniejszej wartości artystycznej, np. ozdobniki na strony WWW. W tym wypadku trzeba jednak poświęcić chwilę na zrozumienie cyklu produkcyjnego filmu animowanego. Ciekawe i przejrzyście przygotowane tutoriale, udostępnione na stronach WWW producenta, pomagają rozwiązać problemy z adaptacją.

Pracujemy w dwóch trybach: rysowania (Drawing Mode) oraz komponowania scen (Sceneplanning Mode). W pierwszym dysponujemy pełnym zestawem narzędzi do tworzenia grafiki dwuwymiarowej. Sposób kreślenia przypomina pracę z programem rastrowym, ale w rzeczywistości linie i wypełnienia są zamieniane na obiekty wektorowe, co zapewnia zachowanie wysokiej jakości podczas zbliżeń.

Komponowanie sceny odbywa na planach rozmieszczonych w przestrzeni, z kamerą poruszającą się w trzech wymiarach. W każdym z trzech okien podglądu obiekty możemy chwytać i przemieszczać.

Komponowanie sceny odbywa na planach rozmieszczonych w przestrzeni, z kamerą poruszającą się w trzech wymiarach. W każdym z trzech okien podglądu obiekty możemy chwytać i przemieszczać.

Warto wspomnieć o pewnej ciekawostce, narzędziu Unpaint, pozwalającym usunąć wskazany element graficzny metodą odwrotną do standardowego wypełniania kolorem. Dużym ułatwieniem jest możliwość utworzenia dla każdego obiektu odrębnej palety kolorów - zamiast tracić czas na ciągłe dobieranie użytych wcześniej kolorów, po prostu wybieramy je z listy przygotowanej do właśnie obrabianego rysunku. Zwolennicy tradycyjnych metod pracy mogą ręcznie naszkicowane grafiki importować bezpośrednio ze skanera i dołączać je do sceny jako rastrowe. Podczas pracy nad obiektami animowanymi warto skorzystać z opcji podświetlanego stołu, dzięki której prócz aktualnej klatki widzimy od jednej do trzech klatek wcześniejszych lub późniejszych. Oprogramowanie dysponuje narzędziami analizującymi ścieżkę dźwiękową i ułatwiającymi synchronizację głosu z ruchem ust postaci.

Każdy obiekt trafia do wykazu Exposure Sheet, będącego rodzajem spisu wszystkich składników używanych podczas kompozycji sceny. Komponowanie odbywa się w przestrzeni 3D. Poszczególne elementy graficzne - w tym animowane - są tu reprezentowane w postaci prostokątów, które możemy swobodnie rozmieszczać, przesuwać oraz projektować tor ich ruchu, oczywiście w trzech wymiarach.

Kamera jest również obiektem 3D, dlatego nie ma problemów z przygotowaniem na przykład efektownych zbliżeń, przechodzących przez wiele planów. Wszelkie modyfikacje sceny odbywają się intuicyjnie: wybraną grafikę możemy chwycić w oknie podglądu i przemieścić. Możliwe jest również przesuwanie elementów w oknach schematycznie pokazujących scenę 3D: tu chwytamy prostokąt z żądanym obiektem i na przykład przybliżamy go do kamery. Przedziały czasowe określające, jak długo dany element jest widoczny w scenie oraz kiedy pojawia się lub znika z kadru, zmieniamy, korzystając z okna Timeline.

Oprogramowanie wczytuje obiekty z programów wektorowych, takich jak Adobe Illustrator, importuje i eksportuje animacje w formacie Flash, pozwala pracować z plikami audio zawierającymi podkład muzyczny, efekty dźwiękowe bądź dubbing. Naturalnie można zapisać film w postaci ciągu klatek bądź jako QuickTime, AVI lub DV.

Toon Boom Studio oferowany jest również w uproszczonej wersji Express, przeznaczonej dla amatorów animacji.

Informacje Toon Boom Animation Inc., http://www.toonboom.com Cena wersja 2.5 - 300 USD, wersja Express - 150 USD


Zobacz również