Sim City 3000

Witaj nowy burmistrzu! Zostałeś wybrany na to zaszczytne stanowisko, aby mądrze rządzić naszym miastem i doprowadzić je do najwyższego możliwego stopnia jego rozwoj...

Witaj nowy burmistrzu! Zostałeś wybrany na to zaszczytne stanowisko, aby mądrze rządzić naszym miastem i doprowadzić je do najwyższego możliwego stopnia rozwoju. Natomiast moim zadaniem jest udzielenie ci niezbędnej pomocy, co czynię poprzez ten poradnik. Umieściłem w nim najważniejsze zagadnienia dotyczące SIM CITY 3000 i cenne porady dotyczące rozgrywki.

ZABUDOWA

Nasze miasto musi gdzieś stać, zacznijmy więc od przygotowania terenu pod zabudowę. Znajdujemy położony w pobliżu zbiornika wody słodkiej (rzeka lub jezioro) w miarę płaski grunt. Najlepiej gdyby było to blisko skraju mapy (ułatwi nam to kontakt z ościennym miastem). Teraz możemy zabrać się do budowy. Inwestujemy w elektrownię węglową (niezła bomba ekologiczna, ale produkuje dużo energii i jej cena nie jest zbyt wygórowana) lub, jeśli zależy nam na ochronie środowiska, w elektrownię olejową. Niedaleko wyznaczamy tereny mieszkalne (4 x 5), obok których umieszczamy dzielnice handlowo-usługowe (3 x 4) oraz przemysłowe (2 x 8). Na początku wyznaczajmy tylko grunty o małej gęstości zabudowy, później możemy pomyśleć o większym zagęszczeniu. Najlepiej przyjąć zasadę: „Im większa wartość ziemi, tym gęściej”. Jeśli elektrownia znajduje się w znacznej odległości od zabudowań, przeciągamy między nimi linie wysokiego napięcia i kłopot z głowy. Ostatnią kwestią jest zaopatrzenie w wodę. Bezpośrednio przy zbiorniku wody słodkiej budujemy stację pomp. Teraz wystarczy otoczyć zabudowania systemem rur podziemnych i połączyć je z ww. stacją. Kłopot pojawia się, jeśli mamy wyłącznie dostęp do morza lub w okolicy nie ma wody. W pierwszym przypadku potrzebne są bardzo drogie zakłady odsalające, w drugim - specjalne wieże ciśnień (oba te budynki muszą być podłączone do rurociągów). W ten sposób otrzymaliśmy minimiasto, które będzie fundamentem pod przyszłą metropolię.

KOMUNIKACJA

Mieszkańcy muszą się przemieszczać. Do tego celu potrzebne im są drogi. Jeśli w danym miejscu ruch uliczny ma bardzo duże natężenie, wskazana jest budowa autostrady, ponieważ ma znacznie większą przepustowość. Niestety, jeden odcinek autostrady zajmuje cztery razy więcej miejsca niż jej dwupasmowy odpowiednik. Na drogi szybkiego ruchu pojazdy wjeżdżają po rampach, które nie są ich integralną częścią (gdy drogi stykają się pod kątem prostym, zaznaczamy miejsce zetknięcia, a powinna pojawić się możliwość budowy podjazdu). Kiedy miasto jest już w miarę ukształtowane, a my mamy zapas gotówki, otaczamy je pasem autostrad. Kierujemy również dwie przez środek i w ten sposób nasze miasto dzieli się na cztery minimiasta. Dzięki temu liczba korków ulicznych powinna się znacznie zmniejszyć, a zadowolenie mieszkańców z pewnością wzrośnie. Oczywiście, każdy z wymienionych wcześniej rodzajów terenu musi mieć dostęp do szosy, aby znajdujące się na nim budynki mogły spełniać swoje funkcje. Jeśli mamy już gotowy system dróg, czas zainwestować w sieć autobusową. W późniejszych fazach gry bardziej opłacalny staje się wybór linii kolejowych i metra. Warto wspomnieć, że istnieje możliwość połączenia kolei naziemnej z podziemną, co pozwala pociągom na dotarcie nawet do najbardziej zurbanizowanych zakątków miasta. Tak jak w przypadku autostrad, na obrzeżach miasta prowadzimy zwykłą linię kolejową, a w centrum inwestujemy w metro. Pamiętaj, że aby mógł kursować autobus/pociąg, niezbędne jest wybudowanie co najmniej dwóch przystanków/stacji i połączenie ich ze sobą! Jednak przyjdzie taki czas, gdy wszystkie dotychczasowe sposoby komunikacji nie będą zdawały egzaminu. Jest to znak, że najwyższy czas wybudować lotnisko. Optymalny port lotniczy musi zajmować co najmniej powierzchnię 3 x 5 kwadratów i znajdować się z dala od wysokich budynków i dzielnic mieszkalnych. Nie zapomnij podłączyć go również do linii energetycznej i rurociągu z wodą. Liczba i wielkość obsługiwanych samolotów zależy od długości pasa startowego.

FINANSE

Gospodarowanie finansami to główny element rozgrywki. Bez pieniędzy nie jesteśmy w stanie wybudować niczego poza budynkami specjalnymi i sfinansowaniem nagród. Fundusze wpływają do kasy miasta przede wszystkim z podatków, w następnej kolejności z transportu oraz handlu z sąsiadami. Na początku gry warto obniżyć nieco każdy z trzech wskaźników podatków, ponieważ ułatwi to napływ nowych mieszkańców. Później zaczynamy powoli (w dostępie kilku miesięcy) je podnosić, a ludność nie powinna wzniecić buntu. W kryzysowej sytuacji udajemy się do banku i zaciągamy kredyt. Na początek wystarczy niewielka pożyczka, którą potem będzie nam łatwiej spłacić. W razie potrzeby bierzemy następną, tylko zawsze pamiętajmy o tym, by nie była zbyt duża (10 000-20 000 USD każda. Pamiętaj jednak, że istnieje limit liczby (maksymalnie 10 aktywnych kredytów) i wysokości (zależy od preferencji ustawionych jeszcze przed rozpoczęciem gry) dokonywanych operacji bankowych. Kasę miasta powiększamy również przez wydawanie rozmaitych rozporządzeń (np. stosowanie zużytych opon jako jednego z komponentów do produkcji asfaltu), ale trzeba liczyć się z tym, że takie działanie zmniejsza liczbę inwestycji w sektorach przemysłowych. We wczesnych fazach rozgrywki miasto będzie spokojnie funkcjonowało bez wydawania dodatkowych rozkazów, którymi zainteresujemy się później. Burmistrz może też wydać zarządzenia zmniejszające poziom gotówki, ale przynoszące zazwyczaj korzyści (np. program oszczędzania energii elektrycznej). Pieniądze przeznaczamy również na dotowanie poszczególnych sektorów gospodarki. Zawsze na wysokim poziomie powinien stać budżet służby drogowej, straży pożarnej, policji i opieki zdrowotnej. Natomiast wskaźnik edukacji i transportu nieznacznie obniżamy. Ustawienie dotacji jest uwarunkowane aktualną sytuacją w mieście i nie ma tutaj żadnej uniwersalnej recepty na sukces (najlepiej zawsze wysłuchać tego, co mają do powiedzenia doradcy).


Zobacz również