Skuteczne sztuczki ekspertów

Od dawna już nie korzystamy tylko z systemu Windows, lecz także z iOS-a bądź Androida znanych z urządzeń mobilnych takich jak tablety i smartfony. Cyfrowy świat przestał skupiać się na systemie operacyjnym w komputerze lokalnym, lecz rozszerzył się m.in. do usług internetowych takich jak Google, Dropbox czy Facebook. Wszystkie mają możliwości niewidoczne na pierwszy rzut oka. Najwyższy czas je odkryć.

Zbzikowanie na punkcie techniki staje się modne, komputerowi maniacy cieszą się coraz większym uznaniem, a nowinki techniczne odważnie wkraczają do naszego stylu życia. W erze, w której fascynację mierzy się liczbą kliknięć, a znaczącą część naszego życia spędzamy w towarzystwie najnowszych zdobyczy IT (i trudno nam się bez nich obyć), postanowiliśmy dogłębnie przyjrzeć się najbardziej lubianym wynalazkom cyfrowej popkultury, aby wydobyć z nich ukryte możliwości. W wyniku tego powstał poniższy zbiór porad z różnych szuflad - większość powinna ci się przydać, niektóre mogą zaciekawić, a może nawet zadziwić.

Zmieniając ikonę swojego ukrytego folderu, wybierz taką, która wygląda jak puste pole.

Zmieniając ikonę swojego ukrytego folderu, wybierz taką, która wygląda jak puste pole.

Zakładanie niewidocznych folderów na pulpicie

Właściwie tworzenie ukrytych folderów to żadna sztuka. Wystarczy kliknąć ikonę gotowego folderu prawym przyciskiem myszy, wskazać polecenie Właściwości w menu podręcznym, po czym zaznaczyć pole wyboru Ukryty w rubryce Atrybuty. Jednak metoda ta okazuje się wyjątkowo nieskuteczna. Wystarczy kliknąć kolejno Organizuj | Opcje folderów i wyszukiwania | Widok | Pokaż ukryte pliki, foldery i dyski (w Viście i Windows 7) lub Narzędzia | Opcje folderów | Widok | Pokaż ukryte pliki i foldery (w Windows XP), aby odblokować wyświetlanie wszystkich ukrytych folderów i plików w całym systemie.

Znacznie sprytniej jest utworzyć niewidoczny folder na pulpicie. W tym celu kliknij najpierw prawym przyciskiem myszy wolne miejsce na pulpicie i wskaż polecenie Nowy | Folder. Wówczas pojawi się ikona nowego folderu z podświetloną predefiniowaną nazwą domyślną tuż poniżej. Przytrzymując naciśnięty klawisz [Alt], wpisz liczbę 255 przy użyciu bloku klawiszy numerycznych. Potwierdź klawiszem [Enter]. Teraz twój nowy folder ma niewidoczną nazwę. Przemieść go w miejsce, na którym chcesz go potem znaleźć. Następnie kliknij skrót prawym przyciskiem myszy i wskaż polecenie Właściwości. Przeskocz na kartę Dostosowywanie i kliknij przycisk Zmień ikonę w dolnej części okna. Zaznacz na liście oferowanych ikon jedną z pustych, a więc niewidoczną i potwierdź, klikając oba przyciski OK. Utworzony uprzednio folder zniknie z pulpitu, choć będzie można nadal go otwierać, klikając dwukrotnie miejsce na pulpicie, w którym się znajduje.

Chcąc wyłączać swój komputer zdalnie poprzez SMS, zainstaluj program TweetMyPC i powiąż go ze swoim kontem w portalu Twitter.

Chcąc wyłączać swój komputer zdalnie poprzez SMS, zainstaluj program TweetMyPC i powiąż go ze swoim kontem w portalu Twitter.

Zdalne wyłączanie komputera przez Internet

Siedzisz w pociągu, jadąc na upragnione wakacje. Nagle przypomina ci się, że w ferworze przygotowań zapomniałeś wyłączyć komputera. Jeśli zainstalowałeś uprzednio program TweetMyPC i połączyłeś go ze swoim kontem w serwisie Twitter, możesz zamknąć system zdalnie, wysyłając odpowiednie polecenie z dowolnego komputera dysponującego łączem internetowym (lub ze swojego smartfonu). Na dodatek masz znacznie więcej możliwości.

Konto w serwisie Twitter. Jeśli masz już konto w portalu internetowym Twitter, możesz przeskoczyć do następnego akapitu. W przeciwnym razie otwórz witrynę https://twitter.com, wpisz swoje dane (imię i nazwisko, adres e-mailowy i hasło) w rubryce Pierwszy raz na Twitterze? i potwierdź przyciskiem Zarejestruj się na Twitterze. Na następnej stronie dowiesz się, czy podane przez ciebie dane są prawidłowe (w polach oznaczonych czerwonym iksem są wymagane poprawki). Jeśli wszystkie informacje okażą się w porządku, kliknij pole Utwórz moje konto. Serwis wyśle na podany adres e-mail wiadomość z odnośnikiem. Kliknij go, aby zweryfikować tenże adres i uzyskać pełny dostęp do Twittera. Jeśli chcesz korzystać z serwisu przy użyciu swojego smartfonu, pobierz odpowiednią wersję oprogramowania. Wystarczy kliknąć przycisk Pobierz! widoczny po wylogowaniu się z Twittera i zastosować się do dalszych wskazówek na ekranie.

Konfigurowanie narzędzia TweetMyPC. Zainstaluj wspomniany program w swoim komputerze i uruchom go. Zaznacz pole wyboru Start automatically with Windows, po czym kliknij przycisk Sign in with Twitter, zaloguj się w swoim koncie Twittera i uwierzytelnij aplikację. Jest to konieczne, bo np. polecenie zamknięcia komputera będzie później inicjowane poprzez serwis Twitter. Na ekranie pojawi się sześciocyfrowy kod, który należy podać w oknie Enter PIN for Authorization wyświetlanym przez TweetMyPC. Potwierdź poprawność numeru przyciskiem OK. W dalszej kolejności podaj w programie TweetMyPC dane dostępowe (nazwę użytkownika i hasło) do swojego konta pocztowego Google Mail. Wprawdzie nie jest to nieodzowne do poprawnego działania aplikacji, lecz może się przydać. Znając te dane, program będzie mógł wysyłać ci ewentualne informacje. Aby zminimalizować okno TweetMyPC do obszaru powiadomień, wystarczy kliknąć duży przycisk Save and Hide.

Zdalne sterowanie komputerem. Teraz możesz wysyłać polecenia do swojego komputera z poziomu Twittera. Wystarczy uruchomić przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze, odwiedzić witrynę Twittera, zalogować się na swoim koncie i kliknąć niebieską ikonę Tweetnij w prawym górnym narożniku.

Gdy wprowadzisz tweeta np. o treści shutdown, twój komputer wyłączy się. Poleceniem restart zainicjujesz restart systemu, a poleceniem lock zablokujesz dostęp do swojego konta. Polecenie hibernate zahibernuje system, standby przełączy go w stan uśpienia, zaś darkscreen wyłączy monitor celem oszczędzania prądu. Aby pobrać plik z określonego adresu i otrzymać go drogą pocztową, wyślij tweeta download <adres_internetowy>. Chcąc przysłać sobie e-mailem dowolny plik ze swojego komputera, wystarczy wysłać polecenie getfile <ścieżka_pliku>. Pełną listę dostępnych poleceń uzyskasz, klikając menu About | Basic Command List w programie TweetMyPC.

Windows 7 ze skrytką w chmurze o pojemności 25 GB

Od lat Microsoft zapewnia użytkownikom ogromną skrytkę internetową 25 GB jako usługę SkyDrive. Jeśli zarejestrowałeś się po 22.04.2012, masz do dyspozycji tylko 7 GB. Dotychczas problematyczne okazywało się przenoszenie plików i folderów z i do chmury, bo brakowało odpowiedniego oprogramowania synchronizującego. Teraz Microsoft oferuje stosowne narzędzie pod adresem http://g.live.com/8seskydrive/windownload.

Zainstaluj je, zaloguj się na koncie serwisu Windows Live i wykonaj wszystkie wskazówki kreatora. A jeżeli nie masz jeszcze konta Windows Live, możesz je utworzyć bezpłatnie pod adresem http://login.live.com.

Gdy wykonasz powyższe czynności, program założy nowy folder o nazwie SkyDrive na twoim koncie użytkownika. Ujrzysz je w obrębie sekcji Ulubione w lewej kolumnie okien Eksploratora. Od tej pory pobrane narzędzie będzie synchronizowało zawartość chmury SkyDrive ze wspomnianym folderem - podobnie jak ma to miejsce w usłudze Dropbox.

Chcąc zarządzać swoją skrytką w chmurze i np. powiększyć jej domyślną pojemność 7 GB do 25 GB, kliknij prawym przyciskiem myszy nową ikonę chmury w obszarze powiadomień i wskaż polecenie Zarządzanie magazynem.

Ponowne uruchamianie Eksploratora w Windows 7

Niektóre zmiany ustawień wymagają restartu systemu. Jednak w wielu wypadkach wystarczy uruchomić ponownie Eksplorator, aby wprowadzić nowe ustawienia. Najpierw zakończ działanie Eksploratora. W tym celu przytrzymaj naciśnięte klawisze [Ctrl Shift], otwórz menu Start, po czym kliknij prawym przyciskiem myszy wolne miejsce (np. w prawej części menu) i wskaż polecenie Zakończ pracę Eksploratora. Aby ponownie go uruchomić, najpierw przywołaj Menedżer zadań, naciskając klawisze [Ctrl Shift Esc]. Następnie kliknij menu Plik | Nowe zadanie, wpisz explorer i potwierdź klawiszem [Enter].

Przełączanie pomiędzy aktywnymi aplikacjami Androida

Gdy naciśniesz przycisk Home i przytrzymasz go przez chwilę, pojawi się menedżer zadań. Zależnie od wersji Androida, może to być np. okno z bieżącymi aplikacjami w postaci ikon lub interfejs przypominający nieco Flip 3D z Windows 7. Chcąc przywołać jedną z aplikacji na pierwszy plan, wystarczy ją tapnąć. Jeśli tapniesz w tym samym oknie pole menedżera zadań, otworzysz go, a wówczas możesz zamykać uruchomione aplikacje, odinstalowywać je i zarządzać pamięcią.

Aby zobaczyć pozostałe aplikacje działające w twoim smartfonie, po prostu przytrzymaj nieco dłużej naciśnięty przycisk Home.

Aby zobaczyć pozostałe aplikacje działające w twoim smartfonie, po prostu przytrzymaj nieco dłużej naciśnięty przycisk Home.

Android - wstawianie odnośników, widżetów itp.

Gdy tapniesz w pustym skrawku ekranu startowego i przytrzymasz chwilę palec w tym miejscu, pojawi się menu, z poziomu którego możesz umieścić na tymże ekranie takie elementy jak widżety, skróty klawiszowe czy foldery.

Widżet to aplikacja lub funkcja, która nie działa w trybie pełnoekranowym, lecz wyświetla swoje treści bezpośrednio na pulpicie. Przydatne okazują się m.in. takie widżety jak standardowy Sterowanie zasilaniem. Za jego pomocą możesz wygodnie sterować elementami WLAN, Bluetooth, GPS, synchronizacją, a ponadto regulować jasność ekranu.

Jeśli nie jesteś zadowolony z aplikacji ze sklepu Google Play Store, zwróć ją w ciągu 15 minut, aby odzyskać pieniądze. Później przycisk Zwróć zmieni się na Odinstaluj.

Jeśli nie jesteś zadowolony z aplikacji ze sklepu Google Play Store, zwróć ją w ciągu 15 minut, aby odzyskać pieniądze. Później przycisk Zwróć zmieni się na Odinstaluj.

Funkcja skrótów klawiszowych służy do tworzenia odnośników, którymi będziesz szybko przywoływać żądane elementy. Gdy tapniesz ją, na ekranie pojawi się lista aplikacji i funkcji Androida. Wybierz jedną z nich, aby móc błyskawicznie dostawać się do jej treści. W ten sposób możesz np. utworzyć bezpośrednie łącze do swojej skrzynki pocztowej lub zakładkę prowadzącą do ulubionej witryny internetowej. Po wskazaniu funkcji wybierz żądaną treść odnośnika, a na pulpicie wyświetli się nowa ikona.

Do nowo utworzonych folderów można przeciągać ikony z pulpitu. Ponadto jest możliwość zakładania folderów specjalnych z treściami dynamicznymi, np. listy kontaktów z numerami telefonów.


Zobacz również