Softimage|XSI 5.0

Program Softimage|XSI był od początku reklamowany jako program animacyjny następnej generacji. Pierwsze wersje cechowały się sporym potencjałem, jednak brakowało zaawansowanych możliwości animacyjnych.

Program Softimage|XSI był od początku reklamowany jako program animacyjny następnej generacji. Pierwsze wersje cechowały się sporym potencjałem, jednak brakowało zaawansowanych możliwości animacyjnych.

Narzędzie MentalRay 3.4 jest ściśle zintegrowane z XSI 5.0 i zapewnia dwa nowe shadery ułatwiające renderowanie.

Narzędzie MentalRay 3.4 jest ściśle zintegrowane z XSI 5.0 i zapewnia dwa nowe shadery ułatwiające renderowanie.

Przedstawiona niedawno wersja 5.0 programu Softimage|XSI zapewnia rzeczywiście nowatorskie możliwości. Jest to zarazem pierwsza wersja XSI, którą można uruchomić w systemach 64-bitowych.

Program przetestowaliśmy na komputerze Fujitsu-Siemens z procesorem Pentium 3,2 GHz z podwójnym rdzeniem, 2 GB pamięci RAM i kartą grafiki NVidia Quadro FX 1400. Na komputerze był zainstalowany system operacyjny Windows XP Pro x64 Edition, który był wyjątkowo stabilny i nie sprawiał żadnych problemów. Niestety, na tym samym komputerze nie udało się nam zainstalować 32-bitowej wersji programu Softimage|XSI. Od producenta uzyskaliśmy informację, że zalety technologii 64-bitowej można docenić w pełni dopiero po zainstalowaniu 4 GB pamięci, choć program pracuje wydajnie nawet ze znacznie mniejszą ilością RAM.

Odważne obietnice

W programie jest dostępny Tweak, nowe narzędzie do swobodnego modelowania.

W programie jest dostępny Tweak, nowe narzędzie do swobodnego modelowania.

Jądro nowego systemu XSI nosi nazwę Gigapolygon Core. Firma Softimage twierdzi, że ta nowa architektura umożliwia artystom tworzenie scen o niewiarygodnej liczbie wielokątów, kanałów animacji i innych efektów. Producent twierdzi, że scena może zawierać już nie miliony, ale dziesiątki miliardów wielokątów, a pomimo to aplikacja działa stabilnie, nie zawiesza się i błyskawicznie renderuje ramki.

Nie mogliśmy oprzeć się pokusie sprawdzenia tych obietnic. Utworzyliśmy w programie kulę, a następnie ustawiliśmy Geometry Approximation na siedem interakcji wygładzania zarówno w trybie OpenGL, jak i dla końcowego renderowania.

W ten sposób uzyskaliśmy obiekt składający się z kilku milionów wielokątów. Interakcja ze sceną odbywała się w czasie prawie rzeczywistym, co jest dużą zaletą.

Utworzony obiekt zduplikowaliśmy 10 razy, przez co liczba trójkątów osiągnęła 21,6 miliona. Tym razem interakcja w trybie OpenGL stała się dość powolna, aczkolwiek można było kontynuować pracą. Postanowiliśmy więc kontynuować test. 10 obiektów zduplikowaliśmy kolejne pięć razy, co spowodowałoby osiągnięcie ponad miliarda wielokątów! Operacja ta trwała dość długo, a program zajmował coraz więcej zasobów systemowych.

Po około pięciu minutach system Windows wyświetlił ostrzeżenie o konieczności zwiększenia pliku stronicowania pamięci wirtualnej. Niestety, program przestał reagować, przez co musieliśmy przerwać jego działanie. Kolejną próbę wykonaliśmy w trybie wyświetlania szkieletów. Tym razem Softimage|XSI nie sprawiał żadnych problemów, przez co udało się nam utworzyć ponad miliard wielokątów i wyrenderować je.

Inne nowości

Za pomocą nowego panelu Shape Manager można tworzyć animacje różnych kształtów na przykład podczas synchronizowania ust i twarzy.

Za pomocą nowego panelu Shape Manager można tworzyć animacje różnych kształtów na przykład podczas synchronizowania ust i twarzy.

Programiści znacznie ulepszyli interfejs użytkownika i ułatwili korzystanie z niego. Wprowadzono podobny rozkład klawiszy jak w programie Alias Maya, dzięki czemu osoby korzystające z tego narzędzia nie będą miały problemów z migracją. Zaimplementowano również przydatny Channel Box i pasek Layer, które również znamy z programu Maya.

W najnowszej wersji pojawił się całkowicie nowy system dynamiki ciała firmy Ageia o nazwie PhysX. Zapewnia on znacznie większą wydajność niż stosowany dotychczas system ODE, który jest jednak w dalszym ciągu dostępny w celu zachowania wstecznej zgodności. Dostęp do niego można uzyskać poprzez preferencje programu. Nowy system dynamiki może obliczać tysiące interakcji w czasie prawie rzeczywistym, a korzystanie z niego jest bardzo przyjemne.

Gator umożliwia przenoszenie atrybutów powierzchni, takich jak deformacje, animacje i tekstury AV.

Gator umożliwia przenoszenie atrybutów powierzchni, takich jak deformacje, animacje i tekstury AV.

Gator to nowe narzędzie do przenoszenia między obiektami atrybutów powierzchni, takich jak tekstury UV, mapy wag i animacje. Narzędzie to jest szczególnie przydatne podczas pracy z postaciami. Z jego pomocą można wielokrotnie wykorzystać te same dane modelu postaci nawet w przypadku odmiennych i niepowiązanych topologii.

Z programem Softimage zawsze było związane narzędzie Mental Ray. Nowa wersja tego narzędzia została oznaczona numerem 3.4 i w czasie pracy w systemie 64-bitowym zapewnia lepsze wykorzystanie pamięci i większą wydajność, co jest szczególnie widoczne podczas pracy z dużymi scenami. Dwa nowe shadery - Fast Skin Shader i Fast Subsurface Scaterring - umożliwiają błyskawiczne renderowanie skomplikowanych efektów, takich jak skóra lub przezroczyste materiały.

Nowy panel Shape Manager ułatwia tworzenie animacji kształtów i zarządzanie nimi. Z jego pomocą można tworzyć pozy, modyfikować podstawową geometrię i w razie potrzeby generować nowe pozy. Ten prosty interfejs pozwala także na tworzenie klatek kluczowych dla wag kształtów i łączenie z siatką podstawową.

Wersja Advanced zapewnia ulepszone narzędzia służące do tworzenia, układania i renderowania włosów. Pojawiły się także nowe możliwości renderowania normalnej mapy. Program umożliwia importowanie modeli ZBrush oraz korzystanie z krzywych Béziera do modelowania. Do swobodnego modelowania służy nowe narzędzie Tweak.

Podsumowując, program Softimage|XSI nie sprawiał większych problemów, aczkolwiek można było zauważyć pewne błędy interfejsu, na przykład węzły w narzędziu Compositor przestały działać i był konieczny restart aplikacji. Pomimo to program jest bardzo wydajny i niezawodny.

Kupić, nie kupić

Podstawowa wersja - Softimage|XSI Foundation - kosztuje tylko 449 euro. Wersja Essentials, która działa w trybie 64-bitowym i obsługuje architekturę Gigapolygon Core kosztuje już 1700 euro. Najbardziej rozbudowana wersja Advanced kosztuje majątek, ale zapewnia m.in. narzędzia do tworzenia włosów i futra, ubrań i tłumu. Jest to zdecydowanie jeden z najlepszych pakietów do zaawansowanych zastosowań kinowych i telewizyjnych.

Za:

Wysoka wydajność w trybie 64-bitowym, rozbudowane narzędzia do tworzenia różnego rodzaju efektów, ulepszony interfejs.

Przeciw:

Bardzo wysoka cena wersji Advanced.

Informacje

produkt: Softimage|XSI 5.0

producent: Softimage

cena netto: 449 euro (Foundation), 1700 euro (Essentials), 5950 euro (Advanced)

konkurenci: Alias Maya 7.0, Autodesk 3DS Max 8, NewTek LightWave 8.5

kontakt: http://www.softimage.com


Zobacz również