Sprzedaż pod kontrolą

Oprogramowanie wspomagające sprzedaż nie tylko pozwala ją zwiększyć. Umożliwia także zmniejszenie kosztów i usprawnienie zarządzania firmą. Bez niego szybko przegoni cię konkurencja.

Systemy wspomagające sprzedaż kojarzyły się do niedawna ze średnimi i dużymi przedsiębiorstwami. Obecnie nie brak na rynku produktów przygotowanych z myślą o małych firmach i ich potrzebach. Gdy firma się rozrasta lub zaczyna dodatkowo prowadzić sprzedaż przez Internet, specjalistyczne oprogramowanie pomoże zapanować nad rosnącą liczbą dokumentów, szybszym przepływem towarów i realizacją zamówień.

Na czym to polega?

W dużym uproszczeniu, oprogramowanie wspomagające pozwala uporządkować dokumenty związane z prowadzoną sprzedażą (np. dokumenty magazynowe, zestawienia), a także kontrolować wpływające zamówienia i kartotekę towarów. Innymi słowy, system daje natychmiastowy dostęp do informacji, co zostało sprzedane, kto to kupił, za ile i czy transakcja została sfinalizowana (np. czy towar został wydany z magazynu).

Kompletny system sprzedaży Subiekt GT oferuje firma InsERT SA Jest to narzędzie wspomagające działy handlowe, sklepy, punkty usługowe lub rzemieślnicze. Umożliwia także prowadzenie kartoteki kontrahentów oraz towarów i usług. Obsługuje wszystkie typy dokumentów magazynowych i handlowych, a nawet płatności kartami kredytowymi oraz sprzedaż kredytową i poradzi sobie w sytuacji, gdy klient zarezerwował towar i wpłacił zaliczkę, ewentualnie całą kwotę. Jak widać, pracownik lub właściciel firmy mogą w każdej chwili uzyskać wszystkie niezbędne informacje o statusie i realizacji zamówienia. Co więcej, dzięki integracji z komputerową księgą przychodów i rozchodów Rachmistrz GT tego samego producenta, wprowadzane dane są synchronizowane z dokumentami księgowymi.

Z kolei oprogramowanie Sprzedaż i magazyn WF-Mag START firmy Asseco Business Solutions SA udostępnia, poza funkcjami nakierowanymi na obsługę sprzedaży i stanów magazynowych, także prosty moduł CRM (Customer Relationship Management) do zarządzania relacjami z klientami. Przeważnie jedno oprogramowanie wystarczy zarówno do placówki osiedlowej, zakładu rzemieślniczego, jak i sklepu internetowego. Funkcje, które powinny się w nim znaleźć, to moduł do obsługi zamówień, współpraca z kasami fiskalnymi, baza kontrahentów, a także - jeżeli trzeba - katalog towarów i funkcja kontroli płatności (np. zestawienia dłużników).

Wspomaganie sprzedaży na Allegro

Subiekt GT oferuje komplet funkcji potrzebnych do zarządzania sprzedażą w firmie, począwszy od kontroli zamówień, po nadzorowanie stanów magazynowych.

Subiekt GT oferuje komplet funkcji potrzebnych do zarządzania sprzedażą w firmie, począwszy od kontroli zamówień, po nadzorowanie stanów magazynowych.

Ze względu na rosnące znaczenie handlu na aukcjach internetowych kwestią czasu było pojawienie się narzędzi wspomagających sprzedaż w serwisie Allegro.pl. O ile samo Allegro.pl oferuje rozbudowanego menedżera sprzedaży, który pozwala w prosty sposób kontrolować realizację zamówienia, wysyłania towaru i kontaktów z klientami, o tyle skorzystanie z oprogramowania w rodzaju Sello pozwala zachować wszystkie te korzyści i zyskać jeszcze jedną: integrację z podstawowym systemem sprzedaży, który odpowiada za "tradycyjną" sprzedaż w firmie. W ten sposób można uniknąć ręcznego kontrolowania dwóch stanów magazynowych, oddzielnie sprzedaży online i offline. A to tylko jedna z zalet.

Nowością w tej dziedzinie są także aplikacje wspomagające handlowców działających w terenie. Przykładem jest mobilny Subiekt. To program, który można zainstalować w urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym Windows Mobile 5 lub 6, wyposażonych w ekran dotykowy. Narzędzie synchronizuje się z przez Internet z Subiektem GT, dzięki czemu użytkownik ma zdalny dostęp do wszystkich danych o cenach, stanach magazynowych itd.

Usprawnienie małej sprzedaży

To, o czym była mowa powyżej, wcale nie oznacza, że wdrożenie oprogramowania wspomagającego przynosi efekty dopiero w firmach, które prowadzą masową sprzedaż lub zatrudniają zespoły handlowców. W małych firmach sprawdzą się choćby narzędzia do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ryczałtu ewidencjonowanego. Super Księga Podatkowa i Samozatrudnienie to rozwijane od lat przez firmę B.I.S. Format programy do prowadzenia księgowości małych i średnich przedsiębiorstw, wzbogacone o funkcję kontroli płatności i kartotekę klientów. Po zainstalowaniu płatnego dodatku miniMagazyn (dostępny do obu wersji) otrzymujesz system wspomagania sprzedaży, zintegrowany z oprogramowaniem księgowym.

Program zamiast pracownika

Wybierając program do wspomagania sprzedaży, zyskujesz lepszą kontrolę nad przepływem zamówień w firmie. W ten sposób możesz szybciej uzupełniać stany magazynowe i zacieśniać kontakty z kontrahentami, a to wszystko przy mniejszym nakładzie pracy. Może się więc okazać, że zamiast zatrudniać do tych zadań nowego pracownika, lepiej w pierwszej kolejności zaopatrzyć się w sprawdzone oprogramowanie, ponieważ odkładanie tego w czasie może okazać się bardziej kosztowne.

Porównanie wybranych systemów obsługi sprzedaży

Porównanie wybranych systemów obsługi sprzedaży

Tomasz Sokołowski, dyrektor marketingu i sprzedaży, InsERT SA
Tomasz Sokołowski

Tomasz Sokołowski

Dzisiejsze systemy sprzedaży to nie tylko obsługa magazynu i fakturowanie. Właśnie w dobie pogłębiającego się kryzysu niezwykle ważne staje się zmniejszanie kosztów przy jednoczesnym zwiększaniu przychodów. Narzędziami, które doskonale sprawdzają się na tym polu, są szybkie, estetyczne i łatwe w użyciu systemy szybkiej sprzedaży. Gwarantują komfortową i płynną obsługę klientów, komunikują się z centralnym systemem sprzedaży i na bieżąco aktualizują stany magazynowe i cenniki.

Ponadto nie od dziś wiadomo, że opieka nad klientami oraz akcje informacyjno-reklamowe stanowią istotny element zwiększania skuteczności sprzedaży. Dlatego warto sięgnąć po system zarządzania relacjami z klientami (CRM). Dziś dobry program tego typu na trzy stanowiska kosztuje poniżej 600 zł. To inwestycja, która zwróci się bardzo szybko.


Zobacz również