Sprzęt mobilny dla ucznia

Niektórzy będą pewnie pamiętali czasy, gdy wybierając się do szkoły, w tornister (taki protoplasta plecaka) wciskało się kilka książek oraz zeszytów, długopis/pióro, ołówek z gumką, linijkę, ekierkę, kanapkę i jabłko. Tamte czasy przeminęły, a obecnie przeciętny zegarek elektroniczny ma pewnie moc przewyższającą komputer, który ówcześnie zajmował dwa pomieszczenia. Sprawdźmy zatem, czym obecnie wspomagają się uczniowie, co jest im faktycznie potrzebne i przydatne, a co stanowi jedynie zwykły gadżet.

Pierwsze, co z oczywistych względów nasuwa się na myśl, to telefon. To urządzenie dawno już jednak przestało służyć tylko i wyłącznie do dzwonienia czy wysyłania krótkich wiadomości tekstowych. Większość tradycyjnych telefonów ma możliwość wgrania dodatkowego oprogramowania, np. edytora tekstu czy arkusza kalkulacyjnego. Dzięki temu można uruchomić zapisane w domu na zwykłym komputerze pliki. Dodatkowo, po umieszczeniu w telefonie odpowiednio dużej karty pamięci może się on zmienić w funkcjonalny dyktafon czy kamerę, których przeznaczenie może być szerokie. Od rejestrowania wykładu nauczyciela, poprzez przygotowania sekwencji filmowej z wycieczki szkolnej, a na stworzeniu bogatych w treści prezentacji na zajęcia skończywszy. Warto nadmienić, że obecna technologia umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości HD, co skutkuje bezstratnym zastąpieniem kamery telefonem.

Smartfony, bo o nich tu mowa, coraz intensywniej wdzierają się pod strzechy, szczególnie, że ceny starszych i gorzej wyposażonych modeli wciąż spadają. Producenci kładą duży nacisk na prostotę, atrakcyjny wygląd, ale i możliwość obsługi jak największej ilości multimediów oraz szybkość działania. Smartfon może z powodzeniem służyć jako przenośna konsola do gier, zapewnia możliwość oglądania filmów oraz oczywiście słuchania muzyki. Dodatkowo, dzięki technologii Wi-Fi oraz 3G, a także ekranowi dotykowemu oraz stosunkowo większym rozmiarom, cechy te pozwalają na korzystanie z dostępu do Internetu na warunkach i wygodzie porównywalnych do tradycyjnych komputerów stacjonarnych czy laptopów.  Oprócz powyższych może on zostać wykorzystany jako organizer zajęć dla ucznia lub studenta. Smartfony z Androidem można wyposażyć w program School Assistant Jest to kompleksowe narzędzie do organizacji zajęć, planu lekcji na przestrzeni dnia, tygodnia, czy miesiąca. Pokazany zostanie czas trwania, typ przedmiotu, sala, gdzie odbywają się zajęcia. Wszystko to w przejrzystej szafie graficznej.

Rozważając urządzenia o niewielkich rozmiarach, warto wspomnieć o jeszcze jednym ich rodzaju, a często pomijanym, mianowicie palmtopach. W skrócie, jest to przenośny komputer, o niewielkich rozmiarach. Mieści się zwykle w kieszeni spodni, jednocześnie starając się pełnić funkcję pełnoprawnego komputera. Wyposażony jest w ekran dotykowy, a obsługiwany może być palcem lub rysikiem. Tym bardziej, że bardzo często urządzenie to rozpoznaje pismo odręczne. Jest to nie do przecenienia, szczególnie, że dzięki temu można wykonywać szybkie, odręczne notatki. W zeszycie, czy notesie może być z tym problem z uwagi na giętkość papieru. Palmtop z pewnością to ułatwi, a niekiedy będzie to jedyne urządzenie, które to umożliwi. Najczęściej wykorzystywanym systemem operacyjnym jest Windows Mobile , co zapewnia pełną synchronizację z plikami biurowymi obsługiwanymi przez MS Office. Oprócz tego palmtop może spełniać funkcję nawigacji satelitarnej, czytnika e-booków, kalendarza/terminarza, zapewnia dostęp do Internetu, przechowywanie oraz przeglądanie plików multimedialnych. Wnikliwy czytelnik zauważy z pewnością, że palmtop i smartfon to urządzenia niemal tożsame. Obecnie granice pomiędzy tymi dwiema grupami urządzeń faktycznie się zacierają. Jeśli ktoś szuka telefonu z funkcjami biurowo-multimedialnymi, powinien przyjrzeć się smartfonom. Natomiast osoba skupiona na pracy z arkuszami kalkulacyjnymi, edytorami tekstu, czasem korzystająca z multimediów, ale niewymagająca jednocześnie funkcji telefonu w tym samym urządzeniu, powinna spojrzeć na półkę z palmtopami.

Gdyby i to jednak było mało, to wygodną i godną rozważenia alternatywą jest netbook lub tablet. Pierwsze z urządzeń to pomniejszona wersja laptopa. Jest wyposażona w stosunkowo niewielki ekran o przekątnej rzędu 9, 10.1 lub 12 cali, klawiaturę QWERTY, złącza USB, nierzadko HDMI, czytnik kart pamięci, złącze RJ45 służące podłączeniu kabla sieciowego, jednak często pozbawione jednego elementu: czytnika optycznego. Użytkownik powinien jednak rozważyć, czy jest to wada uniemożliwiająca mu korzystanie z dobrodziejstw tego urządzenia z uwagi na to, że obecnie stosunkowo często płyty CD/DVD są z powodzeniem zastępowane przez np. urządzenia popularnie zwane pendrive`ami lub kartami pamięci. Dodatkowo, istnieje także możliwość podpięcia zewnętrznego czytnika poprzez jeden z portów USB. Jeśli jest on w stanie przymknąć na to oko, netbook zapewni komfort pracy/zabawy porównywalny z laptopem, a kosztujący nierzadko znacznie mniej. Tym bardziej, że pamięć, procesor itd. są w tym urządzeniu zbliżone do komputera stacjonarnego lub właśnie laptopa. Na zajęciach może on być szczególnie przydatny w czasie prowadzenia wykład, czy prelekcji ze względu na stosunkowo duży wyświetlacz. Odczytywanie notatek z paltopa lub smartfona stojąc przed grupą osób wygląda mało profesjonalnie. Natomiast zerkania na ekran postawionego na biurku netbooka może nawet nie zostać zauważone. Poza tym netbook z łatwością można podłączyć do rzutnika lub projektora i z niego wyświetlać przygotowaną prezentację.

Kolejnym ciekawym urządzeniem jest tablet. W dużym skrócie można go porównać do netbooka bez fizycznej klawiatury, ale i od tej zasady zdarzają się odstępstwa. Obsługiwany jest, podobnie jak smartfon oraz palmtop, poprzez ekran dotykowy, którego przekątna zaczyna się na 7 calach, a kończy na 12. Oczywiście można na nim pisać teksty, a do tego służy klawiatura QWERTY wyświetlana na ekranie. Osoby obeznane z tematem znają jednak zapewne urządzenia, gdzie producent umożliwia podłączenie klasycznej klawiatury i dzięki temu otrzymujemy sprzęt łączący cechy tabletu z ekranem dotykowym z pełnoprawnym netbookiem. Same tablety umożliwiają korzystanie praktycznie ze wszystkich funkcji opisanych wyżej w artykule, wyłączając jednak wykorzystywanie go jako telefonu ze względu na swoje gabaryty i nieporęczność. Tak jak i w przypadku netbooka, tablet, ze względu na wielkość ekranu może być pomocny podczas prowadzenia prezentacji na forum klasy lub grupy. Z łatwością można go także puścić w obieg, aby zainteresowani mogli obejrzeć nagrany materiał filmowy, czy zdjęcia niezbędne do sprawnego przeprowadzenia prelekcji.

No dobrze, ale sam sprzęt na niewiele się przyda, jeśli nie będzie można na nim zgromadzić odpowiedniej ilości danych. Użytkownicy mogą być dość szybko zaskoczeni jej limitem, ponieważ na zwykłe, biurowe pliki typu arkusz kalkulacyjny, czy dokument tekstowy potrzeba stosunkowo niewiele miejsca. Jednak większe pliki multimedialne mogą zajmować sporo miejsca. Nagrywany film "na żywo", czy wykład nauczyciela może skutecznie zapchać kartę pamięci w trakcie jednego dnia. Tutaj z pomocą przychodzą dwa rodzaje urządzeń. Pierwszym jest tzw. pendrive, który z powodzeniem wypiera płyty CD/DVD, tak samo, jak one kiedyś wyparły skutecznie dyskietki 3.5 cala. Rynek oferuje wiele rodzajów pendrive’ów, zważywszy na prędkość przesyłania danych i ich pojemność. Te o najniższych parametrach to niewielki wydatek, a bywa, że urządzenie o pojemności 1, 2 lub 4 GB jest dodawane jako gadżet w wielu punktach usługowych. Gdyby jednak ktoś potrzebował zwiększonych parametrów, to może zakupić urządzenie o pojemności 64, 128, a nawet 256 GB. W tym przypadku należy się jednak liczyć ze sporym wydatkiem.

Dobrą alternatywą jest karta pamięci. Ma ona tę zaletę, że montuje się ją wewnątrz urządzenia, przez co nie zawadza i jest niewidoczna. Jednak dla osób pragnących wykorzystać ją do częstego przenoszenia danych pomiędzy większą liczbą urządzeń, może to nie być efektywne rozwiązanie. Po pierwsze, nie zawsze znajdziemy czytnik takich kart, szczególnie w starszych komputerach. Po drugie, porty karty pamięci, szczególnie w mniejszych urządzeniach są montowane w miejscu, gdzie nie sposób dotrzeć bez wyłączania np. telefonu, zdjęcia obudowy i wyjęcia baterii.

Po wyborze sprzętu, ale przed jego zakupem, warto także pomyśleć o sposobie jego transportu. Popularny plecak , np. zachwalana przez użytkowników seria Targus, wydaje się najrozsądniejszym rozwiązaniem, szczególnie do szkoły. Jednak nabywca powinien zadbać o to, aby za jednym razem mógł transportować wszystkie niezbędne urządzenia. Dlatego ważnym jest dostosowanie przegródek i kieszeni do rozmiarów sprzętu. Ważne także, aby urządzenia były umiejscowione w miarę pojedynczo, tak by na skutek wstrząsów nie doszło do ich uszkodzenia. Warto także zwrócić uwagę, jaką wielkość matrycy laptopa można zmieścić w środku. Producenci często piszą na opakowaniu plecaków/toreb "(…) idealny dla laptopa", po czym okazuje się, że nasz 17-calowy komputer nie zmieści się, ponieważ największa kieszeń zmieści maksymalnie matrycę 15,6-calową.

Oprócz bezpieczeństwa fizycznego, dobrze jest zwrócić uwagę na bezpieczeństwo użytkowania sprzętu, szczególnie w zatłoczonych miejscach, jakim z pewnością są szkoły. Oczywiście rodzice młodszych użytkowników powinni zadbać o kontrolę nad odwiedzanymi stronami internetowymi. Mogą tego dokonać poprzez specjalne oprogramowanie, które umożliwia blokowanie stron ówcześnie zapisanych (można dodawać własne), ograniczanie dostępu do serwisów społecznych, nadzór nad pobieranymi plikami itp. Gdyby ktoś nie czuł się biegły w tej materii,  znajdzie pomoc oraz informacje, jak zabezpieczyć dziecko w artykule na temat kontroli rodzicielskiej. Warto jednak zaopatrzyć się w ogólnie dostępne, darmowe oprogramowanie antywirusowe i antyszpiegujące. Dobrze zdobyć wiedzę  na temat ewentualnej przewagi antywirusowego oprogramowania płatnego nad darmowym. Dopóki w pamięci nie są zapisane ważne informacje, nie powinno stać się nic złego, jednak przy korzystaniu np. z logowania do bankowości internetowej lub serwisu społecznościowego w miejscu publicznym, zawsze istnieje niebezpieczeństwo np. wyłudzenia danych wrażliwych. Warto także dokładnie przemyśleć celowość zakupu danego sprzętu, aby jego właściwości zostały całkowicie wykorzystane przez ucznia, a nie stałby się on tylko modną ozdobą biurka. Idealnym wydaje się rozwiązanie, gdzie mobilny sprzęt jest uzupełnieniem laptopa bądź komputera stacjonarnego znajdującego się w domu.

Zapraszamy na stronę nowoczesnaszkola.pcworld.pl skąd można pobrać jedyną w Polsce publikację poświęconą w całości nowoczesnym technologiom z punktu widzenia polskiej oświaty. Jakie jest aktualne zapotrzebowanie szkół na sprzęt, łącza internetowe i oprogramowanie? Które urządzenia sprawdzą się najlepiej? Co można zrobić, by maksymalnie wykorzystać posiadane zasoby? Odpowiedzi można znaleźć w tym i kolejnych wydaniach.


Zobacz również