Stany Zjednoczone liderem w e-biznesie

Z najnowszego raportu firmy eMarketer wynika, że mimo spowolnienia wzrostu liczby amerykańskich internautów, Stany Zjednoczone wciąż pozostają światowym liderem w dziedzinie elektronicznego biznesu.

Z raportu ogłoszonego przez firmę eMarketer wynika, że pod koniec 2000 r. mniej niż połowa internautów (42%) będzie pochodzić ze Stanów Zjednoczonych, a do 2003 r. udział obywateli USA w internetowej populacji spadnie do 36,9%. W tym samym czasie 30% internautów będzie pochodzić z Europy Zachodniej, 27% - Azji i Pacyfiku, 5,3% - Ameryki Łacińskiej. Wskaźniki te będą wciąż się zmieniały do końca 2005 r., kiedy to gros aktywnych użytkowników sieci będzie pochodzić z Azji i Pacyfiku oraz Europy Zachodniej, a Ameryka Łacińska wykaże największy wzrost w "usieciowianiu" swoich obywateli.

Mimo tych niekorzystnych wskaźników, Stany Zjednoczone nie stracą w najbliższym czasie dominującej pozycji w dziedzinie handlu elektronicznego i pod koniec 2000 r. wygenerują 69% e-biznesowych dolarów. Analitycy przewidują jednak, że do roku 2003 udział Stanów Zjednoczonych na tym polu spadnie do 59%, natomiast udział Europy oraz Azji i Pacyfiku w światowym handlu elektronicznym w tym samym czasie wyniesie ok. 35%.

Z raportu wynika także, że model handlu elektronicznego zwany B2B (business-to-business) będzie się stawał coraz bardziej popularny, w przeciwieństwie do B2C (business-to-consumer). Pod koniec 2000 r. udział handlu B2B będzie stanowić 79% światowych obrotów i wyniesie ok. 184,85 mld USD, w 2003 r. natomiast wzrośnie w do 87%, osiągając wartość 1,26 bln USD. Globalne obroty handlu elektronicznego wzrosną w tym samym czasie z 233 mld USD do 1,4 bln USD.


Zobacz również