Świat według Druckera

Świat ogarnięty kryzysem zaufania może powrócić do przywództwa i zarządzania w sposób definiowany przez Petera Druckera. Książka, która właśnie się ukazała, na pewno to ułatwi.

Drucker napisał 39 książek o zarządzaniu, a ta jest opowieścią o jego przemyśleniach dotykających już tylko kilku tematów, które w wieku 94 lat uznał za najważniejsze. Jest to więc synteza, która powstała w nietypowy sposób: zadzwonił do Elizabeth Edersheim, zarządzającej własną firmą doradczą, i ku jej zaskoczeniu zaproponował, aby napisała o nim książkę.

Nie jest to jeszcze jeden wywiad-rzeka (i tym lepiej). Drucker skoncentrował się na teraźniejszości (dodam na wszelki wypadek, choć to wydaje się oczywiste: tej przedkryzysowej). Dowiadujemy się, dlaczego uważał, że pieniądze idą tam, gdzie jest wiedza i nie są problemem, bo problemem jest przywództwo i wytyczanie kierunku. Natomiast rentowność nie jest celem przedsiębiorstwa i działalności gospodarczej, lecz czynnikiem ograniczającym. Jego zdaniem efektywni liderzy powinni podejmować niewiele decyzji, gdyż te muszą być jedynie skoncentrowane na odpowiedzi na trzy pytania: na czym polega nasza działalność? kim są nasi klienci? co nasi klienci uważają za wartościowe?

Drucker szczególnie cenił pracowników wiedzy. W tej książce zapewnia, że dziś korporacje potrzebują ich bardziej, niż oni potrzebują korporacji, a więc układ sił się zmienił.

Podczas pracy nad tą książką Drucker uznał, że najważniejszy jest jej ostatni rozdział, o tym, jacy będą dyrektorzy generalni XXI wieku. To koncentrowało jego uwagę w ostatnich latach życia. Był doradcą i konsultantem setek dyrektorów, doświadczenie miał więc bogate. Dlatego tak często przypomina, jak istotne jest zakwestionowanie przez dyrektora generalnego (prezesa) starych założeń, które zapanowały zbyt długo nad firmą. Przestrogą jest wiedza, że przeciętny okres życia firm z listy stu największych Standard&Poors jest już krótszy niż 10 lat. Nieumiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków prowadzi do przedwczesnej śmierci niegdyś prężnych przedsiębiorstw.

Elizabeth Haas Edersheim, "Przesłanie

Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy"

wydawnictwo MT Biznes, s. 288.


Zobacz również