TOKYO GAME SHOW 2004

W dniach 24 - 26 września odbywały się targi TOKYO GAME SHOW 2004. Pojawiło się na na nich 120 wystawców, którzy prezentowali swoje produkty na 1500 stanowiskach. Targi odwiedziło 160 tysięcy widzów, co oznacza że pojawiło się ich o 10 tysięcy więcej niż w poprzednim roku. Niewątpliwym magnesem dla odwiedzających była możliwość sprawdzenia na własnej skórze, jak działa najnowsze dziecko Sony Computer Entertainment - przenośna konsola o nazwie PlayStation Portable (PSP).

TGS 2004

TGS 2004

Największą ciekawość na targach wzbudzały dwa nowe produkty - PlayStation Portable (PSP) i Double Screen (DS) firmy Nintendo, które mają pojawić się na japońskim rynku pod koniec tego roku. Zapowiada się więc zażarta bitwa o dominację na rynku przenośnych konsol (pomiędzy dotychczasowym potentatem - Nintendo - oraz Sony).

Konsola DS

Konsola DS

Niestety, mimo zbliżającej się premiery, Nintendo nie zdecydował się na uczestnictwo w targach. Z tego powodu jego nowy produkt miał bardzo słabą reprezentację. Działanie Double Screeen demonstrowali jedynie zewnętrzni producenci oprogramowania przeznaczonego na tę platformę. Były to: Sega z grami 'Puyo Pop Fever' i 'I Would Die For You' oraz firma po raz pierwszy tworząca grę dla Nintendo - Square Enix z grą 'Egg Monster Hero'. Niestety, nie udostępniono grywalnych wersji tych produkcji, i prezentowano je jedynie w formie pokazów wideo.

Konsola PSP

Konsola PSP

W przeciwieństwie do swojego konkurenta, koncern Sony wykorzystał szansę, jaką dają targi, do rozpoczęcia agresywnej promocji swojego produktu.

Wielkość PSP to 170 x 23 x 74 mm, natomiast zgodnie ze specyfikacją waga nie przekracza 270 gram. Wyświetlacz o przekątnej 4,3 cala charakteryzuje się proporcjami 16:9, pozwala wyświetlać gry z rozdzielczością 480x272 pikseli i jasnością 200 cd/m2. Główny procesor jest taktowany z prędkością do 333 MHz, a na płycie głównej umieszczono 32 MB głównej pamięci i 4 MB DRAM.

Dodatkowo w konsoli umieszczono gniazda zgodne z standardem USB 2.0 oraz Memory Stick Pro Duo. Dane będą przenoszone za pomocą nowego formatu optycznych dysków zwanych UMD (Universal Media Disc). Mają one 60 mm średnicy i mogą pomieścić do 1,8 GB danych. PSP będzie potrafiła odtwarzać muzykę (w najpopularniejszym formacie MP3 oraz w formacie proponowanym przez Sony - ATRAC3) oraz filmy stworzone z wykorzystaniem kodeka H.264/AVC (opartego na algorytmie MPEG-4). Dane dotyczące długości działania na bateriach nie zostały ujawnione.

prezentacja NFS

prezentacja NFS

Największą atrakcją dla odwiedzających była niewątpliwie możliwość samodzielnego wypróbowania konsoli. Przeważnie opinie testujących były przychylne, podkreślano wysoką jakość obrazu, wydajność, i wygodę korzystania z PSP. Problemem może być jedynie dostrzegalny brak znanych tytułów gier.

GT4

GT4

Na TOKYO GAME SHOW 2004 pojawiły się również produkcje przeznaczone dla pełnowymiarowych konsol. Prezentacja czwartej odsłony 'Gran Turismo' przyniosła niestety niepomyślne wieści - choć potwierdzono datę premiery na rynku europejskim (wyznaczoną na 14 grudnia), to w związku z problemami infrastrukturalnymi wersja ta będzie pozbawiona możliwości gry online. Opcja ta będzie dostępna dopiero w 2005 roku.

Microsoft zapowiedział premierę drugiej części popularnej gry 'Halo' na 11 listopada w Japonii i 13 listopada w USA. W Europie 11 listopada pojawi się specjalna limitowana edycja tej gry. Druga część uzyskała dodatkową funkcjonalność w postaci możliwości używania dwóch broni równocześnie, dodano też nowy oręż - energetyczny miecz. Gra będzie kompatybilna z oferowaną przez Microsoft usługą XBox live. Przedstawiciele firmy mają nadzieję, że zwiększy to zainteresowanie tą usługą.

Halo 2

Halo 2

Prezentacje gier takich jak 'Halo 2', 'Resident Evil 4' czy 'Metal Gear Solid 3' pozostały właściwie niezmienione od targów E3, które odbywały się w maju, a niektóre - jak np. 'Wanda and the Colossus' - pojawiły się jedynie w formie trailerów. Nie zmienia to faktu, że targi cieszyły się dużą popularnością, zapewne z powodu zbliżającego się wejścia na rynek dwóch przenośnych konsoli. Niewiele zabrakło do pobicia rekordu popularności z 1999 roku, kiedy to TOKYO GAME SHOW odwiedziło 164 tysiące widzów.


Zobacz również