Tanie telefonowanie, czyli VoIP w twojej firmie

Telefonia internetowa (VoIP) pozwala na znaczne obniżenie kosztów rozmów. Zaoszczędzić mogą wszystkie firmy: zarówno te najmniejsze, jednoosobowe, jak i te większe, które wymagają częstych kontaktów między pracownikami i z klientami.

Telefonia internetowa, czyli VoIP (Voice over IP), umożliwia wykonywanie dużo tańszych połączeń niż za pomocą telefonów stacjonarnych czy komórkowych. Nie musimy również bać się, że klienci nie dodzwonią się do naszej firmy. Za kilka złotych miesięcznie możemy wykupić zwykły numer stacjonarny.

Aby sprawdzić opłacalność przejścia na VoIP, przeprowadziliśmy prosty test. Bazując na aktualnie obowiązujących cennikach (dla klientów biznesowych) operatorów telefonicznych i VoIP, policzyliśmy ile kosztuje miesięczne utrzymanie telefonu w zależności od ilości rozmów. Wyniki obliczeń przedstawiamy w ramce "Ile można zaoszczędzić?".

VoIP jest dobry, ale...

W przeciwieństwie do operatorów stacjonarnych, dostawcy usług VoIP zamiast abonamentu oferują zwykle rozliczanie przedpłatowe (pre-paid). Działa to podobnie jak telefony na kartę: wystarczy wykupić pakiet o wartości od kilku do kilkudziesięciu złotych, który można w całości przeznaczyć na rozmowy. Większość operatorów proponuje podobne ceny: ok. 10 gr za połączenia stacjonarne, ok. 50 gr do polskich sieci komórkowych i maksymalnie 45 gr za połączenia międzynarodowe do popularnych krajów europejskich, takich jak Wielka Brytania, Włochy czy Niemcy. Jeśli wykonujemy dużo połączeń do różnych krajów, warto sprawdzić w cennikach dokładne ceny połączeń międzynarodowych. Połączenia w ramach danej sieci są zwykle darmowe.

Ile można zaoszczędzić?

Jeśli z telefonu korzystamy rzadko (200 min. połączeń lokalnych, 50 międzymiastowych, 100 do sieci komórkowych i 20 min. połączeń do Wielkiej Brytanii miesięcznie), największym kosztem będzie abonament (w przypadku tradycyjnych operatorów 50-60 zł). Za całość zapłacimy u nich ok. 160 złotych. Korzystając z VoIP-a obniżymy koszty o mniej więcej połowę.

Im więcej połączeń wykonujemy, tym większa różnica w cenie - na korzyść VoIP-u. O ile połączenia krajowe nie są drogie (dodatkowe 300 min. połączeń lokalnych i 50 międzymiastowych to koszt 20 zł przez VoIP i 50 zł przez telefon), to warto zwrócić uwagę na ich podział na lokalne i międzymiastowe. Tradycyjni operatorzy wycofują się z tego podziału, wprowadzając jedną cenę na wszystkie krajowe połączenia stacjonarne (zwłaszcza w ofertach biznesowych). Większość dostawców VoIP również traktuje je tak samo, ale są wyjątki, w których połączenia międzymiastowe kosztują tyle samo co międzynarodowe.

Osoby dzwoniące często na komórki (1000 min. miesięcznie) zapłacą ok. 4 razy mniej korzystając z usług operatorów VoIP-a. Przy 200 min. połączeń lokalnych, 50 międzymiastowych, 1000 do sieci komórkowych i 20 międzynarodowych w Telekomunikacji Polskiej zapłacimy 675 zł, a przez VoIP zaledwie ok. 150-200 zł.

Jeśli rozmawiamy naprawdę dużo, zwłaszcza z osobami zza granicy, warto skorzystać z oferty operatorów pobierających stałą miesięczną opłatę i oferującym darmowe rozmowy. Operatorzy stacjonarni umożliwiają jedynie połączenia krajowe, a VoIP - z całym światem. Jest to koszt kilkuset złotych miesięcznie, ale np. TelefoniaVoIP.com.pl proponuje pakiet rozmów z Unią Europejską za 193,98 zł.

Obliczeń dokonaliśmy na podstawie oficjalnych cenników dla klientów biznesowych wybranych operatorów - patrz zał. tabela.

Operatorzy VoIP oferują rozmaite usługi dodatkowe, takie jak płatności i wyciągi (bilingi) przez Internet, poczta głosowa, blokowanie połączeń wychodzących i przychodzących, blokowanie określonych numerów, przekierowywanie połączeń itd. Bardziej zaawansowane usługi to np. CallCenter - infrastuktura służąca do masowego kontaktu z klientami, Dial-in (wdzwanianie) - umożliwia realizowanie połączeń z wykorzystaniem VoIP-a osobom bez dostępu do Internetu, Callback - automatyczne oddzwanianie do klientów, wirtualny faks i inne. Generalnie wszystkie te usługi z pewnością podnoszą ogólny komfort pracy i rozszerzają funkcjonalność VoIP-a, ale z drugiej strony nie dajmy się zwariować - w końcu w małych i średnich firmach, w większości przypadków, telefony służą po prostu do zwykłych rozmów i wszelkie dodatkowe "fajerwerki" stanowią jedynie zbędny balast. Co więcej, łatwo sobie wyobrazić sytuacje, w których mogą wręcz obniżać produktywność pracowników, niepotrzebnie zaprzątając ich uwagę.

Zanim całkowicie zrezygnujesz z telefonu stacjonarnego, poważnie się zastanów. Mimo że koszty VoIP-a są zdecydowanie niższe (o kilkadziesiąt procent), to jego bezpieczeństwo pozostawia wiele do życzenia. Zwykły telefon jest dużo trudniejszy do podsłuchania, a dostawcy bardziej zaufani. Rynek usług VoIP nie jest kontrolowany w takim stopniu jak tradycyjne sieci telefoniczne, więc praktycznie każdy może stać się operatorem telefonii internetowej. Również podsłuch, zwłaszcza w przypadku sieci lokalnych, jest zdecydowanie łatwiejszy. Ponieważ centrale IP PBX rozdzielające ruch są w rzeczywistości zwykłymi komputerami (jeśli w grę wchodzi większa liczba telefonów), są podatne na ataki hakerów i inne zagrożenia z Sieci tak samo jak inne serwery. Wyjątkowo groźne mogą być również sfałszowane nagłówki pakietów lub połączenie wykonywane bezpośrednio pod numer IP serwera, a nie numer telefoniczny - może to prowadzić do błędów w bilingach i nieautoryzowanych rozmów.

Niezbędny sprzęt

Aby skorzystać z zalet technologii VoIP, konieczny jest zakup kilku urządzeń. W wersji podstawowej, ale niezbyt wygodnej, można użyć zwykłego komputera z odpowiednim programem (np. X-Lite) i podłączonych do niego słuchawek. Jeśli używamy tylko jednego telefonu, najtańszym rozwiązaniem (100-200 zł) jest zakup bramki VoIP lub rutera wyposażonego w taką funkcję. Bramka odpowiada za obsługę połączeń między różnymi sieciami (GSM, telefonia stacjonarna, Internet) oraz zapewnia interfejs między systemami. Do takiego urządzenia, po zaprogramowaniu, podłącza się zwykły telefon. Jeśli chcemy całkowicie zrezygnować z telefonii stacjonarnej, możemy kupić telefon VoIP (ok. 200 zł), który nie wymaga bramki (ma ją wbudowaną na stałe).

X-Lite to jeden z najpopularniejszych programów do obsługi VoIP. Dzięki niemu można wykonywać połączenia lokalne i zewnętrzne, a także przeprowadzać konferencje.

X-Lite to jeden z najpopularniejszych programów do obsługi VoIP. Dzięki niemu można wykonywać połączenia lokalne i zewnętrzne, a także przeprowadzać konferencje.


Zobacz również