Teraz DV

Montaż wideo nareszcie nadąża za rozwojem cyfrowych kamer wideo, które z kolei oferują coraz więcej i za coraz niższą cenę. Wideohobby przestaje być elitarne i ewidentnie trafia "pod strzechy".

Montaż wideo nareszcie nadąża za rozwojem cyfrowych kamer wideo, które z kolei oferują coraz więcej i za coraz niższą cenę. Wideohobby przestaje być elitarne i ewidentnie trafia "pod strzechy".

Firma Dazzle-FAST, która powstała w wyniku połączenia Dazzle Europe i oddziału FAST Multimedia, nie zwlekając ani chwili, przeprowadziła prawdziwą ofensywę na rynku urządzeń do cyfrowego przetwarzania wideo. Pojawiły się bardzo interesujące produkty skierowane do różnych grup użytkowników, przy czym wydaje się, że nie pominięto nikogo, bowiem w zależności od potrzeb i funduszy każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Obszerna oferta obejmuje proste, oparte na technologii USB konstrukcje do przechwytywania sygnałów analogowych, standardowe kontrolery IEEE-1394 (FireWire) do przetwarzania danych cyfrowych oraz specjalne wysoko wydajne karty, które zapewniają profesjonalną jakość, sprzętową kompresję, eksportują dane do formatu MPEG-2 i przygotowują materiał na płyty DVD.

Model DV.now - "średniak" z rodziny FAST DV.now.

Model DV.now - "średniak" z rodziny FAST DV.now.

Występujące w trzech odmianach karty serii FAST DV.now stanowią istotną część tej oferty. Najprostsza z nich, DV.now LITE, to prosty kontroler magistrali IEEE-1394 wspomagany szybkim programowym kodekiem DV. Wyposażona w trzy złącza FireWire, obsługuje transmisję dwukierunkową (kamera musi mieć port DV in/out) i jest w pełni zgodna ze standardem DV. Zapewnia transmisję danych na poziomie 25 megabitów na s (kompresja 5:1). Ma wszystkie trzy określone przez standard DV formaty dźwięku (32 kHz/12 bitów, 44.1 kHz/16 bitów i 48 kHz/16 bitów) oraz pełną rozdzielczość cyfrowego obrazu PAL, czyli 720x576 (w odróżnieniu od analogowego PAL 768x576) w studyjnym standardzie CCIR601. Pracą wszystkich kart DV.now steruje program FAST.forward, który może uczestniczyć we wszystkich etapach edycji wideo. Do bardziej skomplikowanych zadań trzeba będzie wykorzystać Adobe Premiere 5.1 w pełnej wersji, wzbogacony o odpowiedni zestaw wtyczek i szablonów. Jedynie w przypadku karty DV.now LITE, Premiere 5.1 występuje w ograniczonej wersji LE.

Następna w kolejności karta to DV.now, która sprzętowo prawie nie różni się od wersji LITE. Obsługuje już format NTSC 720x480, ale nadal wykorzystuje tylko programowy (lecz bardzo szybki) kodek DV. Dużo bogatsze jest natomiast oprogramowanie: pełna wersja Adobe Premiere 5.1, wtyczka Ligos LSX-MPEG do zapisywania danych w formacie MPEG "spod" Premiere oraz program Sonic DVDit! LE do przygotowywania materiału na płyty DVD.

Klasyczny zestaw: karta DV i modół analogowy.

Klasyczny zestaw: karta DV i modół analogowy.

Prawdziwy przełom (również cenowy) następuje dopiero w przypadku DV.now AV. Kosztem jednego portu FireWire umieszczono na karcie 26-pinowe gniazdo, przez które DV.now AV komunikuje się ze swoim zewnętrznym modułem analogowym. Dzięki niemu, oprócz kamer DV i Digital8, możliwe jest także podłączenie urządzeń VHS, S-VHS, Video8 i Hi8 poprzez złącza Composite (CVBS), S-Video (Y/C) i audio (RCA). A ponieważ z tyłu urządzenia jest taki sam zestaw gniazd wyjściowych, możliwa jest konwersja formatów wideo w dowolnej kombinacji. Do tego dochodzi jeszcze sprzętowy kodek DV, który

współpracując z szybkim kodekiem programowym, pozwala osiągnąć pełną jakość podglądu wideo na ekranie, a także dodaje bardzo pożądaną funkcję odtwarzania bezpośrednio z linii produkcyjnej (timeline), co znacznie skraca czas potrzebny na zmontowanie filmu. Praktyczną zaletą karty jest możliwość korzystania z wolnej przestrzeni na kilku twardych dyskach.

Nie tylko możliwości, ale także minimalne wymagania sprzętowe rosną przy kolejnych kartach. O ile cyfrowym kartom DV.now LITE i DV.now wystarczy Pentium II 400 MHz (64 MB), o tyle cyfrowo-analogowa karta DV.now AV wymaga już mocniejszego Pentium III 500MHz. Ponadto twardy dysk musi zapewniać ciągły transfer 4 MB/s, a karta graficzna ze sterownikami DirectX musi pracować w rozdzielczości 1024x768.

Instalacja musi być przeprowadzona w odpowiedniej kolejności i nie można korzystać ze standardowych sterowników Windows. W oknie Znaleziono nowy sprzęt trzeba wybrać Anuluj. Natomiast sterowniki trzeba zainstalować samodzielnie, uruchamiając Setup z płyty CD.

FAST.forward

Wspomniany wcześniej FAST.forward to prawdziwe centrum sterowania. Jego ciemny, metaliczny GUI został dobrze przemyślany, dzięki czemu jest przejrzysty i uporządkowany. W programie prawie nie ma nakładających się na siebie okien, które częs-to przykrywały istotne informacje. Wszystkie możliwe do włączenia okna kontrolne muszą się zmieścić na ekranie, więc jeżeli brakuje miejsca, pozostaje jedynie zwiększenie rozdzielczości ekranu, zmniejszenie okna podglądu albo schowanie mało potrzebnych narzędzi.

Wszystkie funkcje programu włącza się odpowiednimi przyciskami. Nie ma rozwijanego menu, dlatego trzeba zapamiętać, co oznaczają poszczególne ikony, a ponieważ nauka ta wymaga trochę czasu, na początku czeka się na dymki pomocy. Nie jest to jednak bardzo uciążliwe, a pozwoliło zmieścić więcej okien narzędziowych.

Najważniejsze okno programu to Video Window. Jego główną funkcją, oczywiście oprócz podglądu obrazu, jest wybór źródła sygnału (kamera DV, plik z twardego dysku, wejście analogowe Composite lub S-Video). Następne pod względem przydatności jest okno Clip Window, które zawiera materiały źródłowe w postaci klipów. Nie da się go zamknąć, ale można zmienić jego właściwości, np. włączyć wyświetlanie informacji o poszczególnych sekwencjach. Nad całością projektu czuwa natomiast Project Manager, który pozwala szybko zlokalizować wszystkie pliki multimedialne potrzebne do produkcji filmu.

Wygodna edycja, a więc "cała naprzód!"

Wygodna edycja, a więc "cała naprzód!"

Dwa okna sterują odtwarzaniem filmów. DV Player steruje kamerą cyfrową, a HD Player odgrywa już przechwycone sekwencje. Bardzo przydatne okaże się z pewnością okno Capture Pool, które pozwala zdefiniować kilka wybranych partycji twardego dysku jako jeden duży, ciągły obszar do przechowywania danych. FAST.forward, zapisując dane wideo we własnym formacie, nie dość, że bez problemu ominie barierę 2 GB, podzieli jeszcze zgrywany materiał w zależności od ilości miejsca na poszczególnych twardych dyskach. Nad zgrywaniem klipów do komputera czuwa Capture Assistant, natomiast do przechwytywania pojedynczych klatek służy Photo Camera, zapisując obrazy w plikach we wszystkich popularnych formatach i głębiach koloru.

Niezbędne do edycji są także Mark Editor, ustawiający logiczny początek i koniec pliku, Peak Meter do monitorowania dźwięku oraz bardzo wygodne okno AV Control, które pozwala graficznie wybrać ścieżkę, którą podąża sygnał wideo (wystarczy połączyć odpowiednie wejście z wybranym wyjściem, a okno podglądu natychmiast pokaże, co na danym wejściu widać). Zgrywaniem materiału do kamery DV zajmuje się DV Player, natomiast opcja odtwarzania całego projektu wysyła zmontowany film na wyjścia analogowe.


Zobacz również