To w który komputer się dziś ubierasz?

Z czym kojarzy nam się komputer? W większości przypadków ze skrzynką stojącą pod biurkiem, z podłączonym monitorem, klawiaturą i myszką. Obecnie może też coraz częściej przywodzić na myśl notebooka noszonego w torbie, czy plecaku, lub też małego palmtopa mieszczącego się w kieszeni koszuli. Jeżeli przeprowadzilibyśmy sondaż na ten temat, to pewnie nikt z badanej grupy nie odpowiedziałby, że komputer, to coś, co ubiera się codziennie rano, jak spodnie, czy kurtkę, czy też że komputer to właśnie te ubierane spodnie i kurtka. Może się jednak okazać, że przy dzisiejszym zawrotnym postępie technologicznym i miniaturyzacji urządzeń elektronicznych, już za jakiś czas komputer stanie się integralną częścią naszej codziennej garderoby. Przyjrzyjmy się pokrótce, jak zaawansowane są i w jakim kierunku zmierzają prace nad osobistym, przenośnym (a właściwie "noszonym") komputerem.

Jak zdefiniować "noszony" komputer? Czy można za takowy uznać notebooka, czy palmtopa? Chyba nie, gdyż jedną z podstawowych cech takiego urządzenia powinno być inne podejście do jego obsługi. Obecne komputery wymagają, aby poświęcać całą uwagę na interakcję z nimi, podczas, gdy tutaj urządzenia "noszone" powinny jedynie asystować przy wykonywaniu różnych czynności, bez potrzeby odrywania się od nich, lub też na przykład monitorować otoczenie, czy funkcje życiowe użytkownika. Jedną z definicji "ubieralnego" komputera (ang. wearable computer) zaproponował jeden z pionierów w tej tematyce - Steve Mann - można ją znaleźć tutaj.

Historycznie można by przyjąć, że pierwszym "noszonym" komputerem był zegarek kieszonkowy, który został wynaleziony w XVI wieku. Jego jedyną funkcją było oczywiście odmierzanie czasu, ale bez jakiejkolwiek (wyłączając nakręcanie) ingerencji ze strony użytkownika. W latach sześćdziesiątych minionego wieku matematyk Edward Torp zbudował analogowy komputer wielkości paczki papierosów, który pomagał przewidywać wyniki w ruletce. Urządzenie to połączone z czujnikami ukrytymi w butach użytkownika i słuchawką informowało, którą część ruletki najlepiej obstawiać. Przeszło ono nawet pomyślnie testy w Las Vegas, lecz problemy ze sprzętem spowodowały, że nie dało się go używać poza testami. Pomysł ten był kilka lat później eksploatowany przez innych "wynalazców" z wykorzystaniem nowocześniejszej technologii - mikroprocesora CMOS 6502 i pamięci RAM o pojemności 5 KB.

Wynalazki Steve'a Manna z końca lat siedemdziesiątych, które były noszone w plecaku, ewoluowały do czegoś, co wygląda, jak zwyczajne okulary

Wynalazki Steve'a Manna z końca lat siedemdziesiątych, które były noszone w plecaku, ewoluowały do czegoś, co wygląda, jak zwyczajne okulary

Nie tylko hazard był jednak poligonem dla wynalazców, powstawały też na przykład urządzenia pomagające niepełnosprawnym. I tak w 1967 roku Hubert Upton skonstruował inny, analogowy komputer, który pomagał czytać z ruchu warg. Urządzenie to było wyposażone w mały wyświetlacz z diodami LED, który informował o rodzaju wypowiadanych fonemów. Innym przykładem może być też specjalna kamizelka przeznaczona dla niewidomych, która zmieniała obraz z kamery na dotykową mapę otoczenia. Jeżeli zaś popatrzeć na szeroki rynek konsumencki, to w roku 1977 firma Hewlet-Packard zaprezentowała pierwszy zegarek z kalkulatorem HP-01.


Zobacz również