Todd Hollenshead

Tworzy hit za hitem i uzyskuje coraz większe sukcesy jako szef legendarnej firmy id Software tworzącej shootery FPP.

Tworzy hit za hitem i uzyskuje coraz większe sukcesy jako szef legendarnej firmy id Software tworzącej shootery FPP.

Todd Hollenshead

Todd Hollenshead

"Tworzymy to, co nam wychodzi najlepiej - akcję w 3D!"

Todd Hollenshead mówi o przyszłości konsol, nowych technologiach, słabości id Software do strzelanin FPP i oczywiście o przyszłości swojej firmy.

GameStar Jak trafiłeś do branży gier komputerowych?

Todd Hollenshead Już od wczesnego dzieciństwa interesowały mnie gry telewizyjne. Na przekór rodzicom spędzałem mnóstwo czasu, przesiadując w salonach. Prawie całe kieszonkowe szło na Asteroids, Pacmana i Defendera. Bardzo szybko kupiłem konsolę - Atari VCS 2600. Gdy ukończyłem szkołę średnią, zafascynowała mnie legendarna gra id Software - Wolfenstein 3D i to do tego stopnia, że koniecznie chciałem spróbować swoich sił w tej branży, a najchętniej właśnie w firmie id Software.

Hexen II: Todd Hollenshead koordynował współpracę z firmą Raven, która do dziś jest partnerem id Software. Stworzyła między inny obie części Soldier of Fortune.

Hexen II: Todd Hollenshead koordynował współpracę z firmą Raven, która do dziś jest partnerem id Software. Stworzyła między inny obie części Soldier of Fortune.

GameStar Jakie plany na przyszłość ma id Software? Jakich tytułów należy się spodziewać w najbliższym czasie?

Todd Hollenshead Chwilowo skoncentrowaliśmy wszystkie siły na grze Doom III, później skupimy się na Quake 4. Nie mamy dalszych planów, bo po zakończeniu pracy nad wspomnianymi grami będziemy mieli do dyspozycji nowocześniejsze i bardziej dopracowane technologie. Gdy zakończymy obecne projekty, przeanalizujemy sytuację. Potem zdecydujemy, jaką grę powinniśmy stworzyć jako następną.

GameStar Na czym polegał największy błąd w grze, który przeoczyłeś w trakcie całej swojej kariery?

Todd Hollenshead Rzeczywiście zdarzyło mi się przeoczyć pewien bardzo poważny, choć nie mój błąd. Gra Quake II zawieszała się w trybie sieciowym, gdy w określonym pomieszczeniu zbierało się kilku graczy. Niestety błędy tego typu często zmuszają programistów do przesiadywania po nocach nad kodem gry.

GameStar Jaką grę stworzyłbyś, mając do dyspozycji nieograniczone zasoby finansowe?

Todd Hollenshead Dooma III. Zawsze inwestujemy wszelkie środki finansowe i zaprzęgamy cały personel do bieżącego projektu. Gdybyśmy nie byli w stu procentach przeświadczeni o sukcesie tej gry, nie zabieralibyśmy się do pracy.

GameStar Co sądzisz o przyszłości najnowszych konsol?

Commander Keen (GBA): Nawet firma id Software słynąca z gier na peceta przenosi swoją klasykę na inne platformy. Commander Keen skacze także na Game Boyu Advance.

Commander Keen (GBA): Nawet firma id Software słynąca z gier na peceta przenosi swoją klasykę na inne platformy. Commander Keen skacze także na Game Boyu Advance.

Todd Hollenshead Jeśli chodzi o konsole, mogę tylko spekulować. Moje zainteresowanie wzbudzają oferty internetowe, takie jak Xbox Live. Dzięki nim konsole mogą stworzyć alternatywę dla gier online - przynajmniej w takich rodzajach gier, jak bijatyki, wyścigi czy gry sportowe. Strategie i gry akcji nadal pozostaną domeną peceta, chociażby ze względu na lepsze sterowanie. Ciekawą pozycją było Halo, jednak okazało się zbyt wolne jak na strzelaninę z prawdziwego zdarzenia.

GameStar Jaki rozwój rynku przewidujesz na najbliższe pięć lat?

Todd Hollenshead Szczerze mówiąc, nie mam zielonego pojęcia. Nawet nie lubię takich prognoz. W branży gier już w ciągu roku zachodzą ogromne zmiany. Przewidywania na jeszcze dłuższy okres byłyby czystą spekulacją.

GameStar Czy chciałbyś stworzyć dla odmiany strategię w czasie rzeczywistym lub grę RPG?

Todd Hollenshead Z pewnością nie, bo robimy tylko to, co wychodzi nam najlepiej - akcję w 3D! id Software ma na tym polu duże doświadczenie, a poza tym jesteśmy zdania, że ten gatunek daje graczom największe wrażenia. To adrenalina w czystej postaci, intuicyjne sterowanie i kamera pokazująca widok widziany oczami bohatera. W grze Enemy Territory, którą przygotowujemy, zdecydowaliśmy się dodać postaciom więcej cech RPG (niestety po przeprowadzeniu tego wywiadu prace nad dodatkiem zostały zawieszone - przyp. red.). Nie wykluczamy, że w kolejnych strzelaninach wprowadzimy więcej elementów z innych gatunków.

GameStar Co zmieniłbyś w branży gier, gdyby leżało to w zakresie twoich możliwości?

Todd Hollenshead Zlikwidowałbym nielegalny handel oprogramowaniem. Piraci komputerowi to zwyczajni przestępcy!

GameStar Co chciałbyś za naszym pośrednictwem przekazać graczom?

Todd Hollenshead Chciałbym podziękować w imieniu zespołu id Software wszystkim entuzjastom, którzy od lat doceniają naszą pracę, kupując kolejne nasze gry.


Zobacz również