Trendy sprzętowe 2003.

W roku 2003 nastąpią ważne zmiany generacji i pojawi się wiele nowości. Podpowiemy, który sprzęt nadaje się do przyszłych gier, z jakimi pojęciami powinieneś się zapoznać i co się za nimi kryje.

W roku 2003 nastąpią ważne zmiany generacji i pojawi się wiele nowości. Podpowiemy, który sprzęt nadaje się do przyszłych gier, z jakimi pojęciami powinieneś się zapoznać i co się za nimi kryje.

Kupowanie sprzętu to dzisiaj trudne zadanie. Czy zapowiadana nowość to rzeczywiście obiecywany hit, czy w ostatecznym rachunku pieniądze wyrzucone w błoto? Często producenci robią dużo szumu medialnego wokół swoich wyrobów, nie oferując istotnego postępu. Wiele hałasu o AGP 8x (zobacz ramkę) i związane z nim "nowe" układy NVIDII służyło właściwie tylko temu, żeby skrócić czas oczekiwania na odkładaną w kółko premierę GeForce FX. Technologia Hyper-Threading Intela (wprowadzona właśnie w procesorze P4/3,06 GHz) oferuje z kolei rzeczywiste korzyści, a jednak prawie się o niej nie dyskutuje. Dlatego trzeba umieć odfiltrować wspomniany szum i wyłowić z niego istotne nowości, jakie pojawią się w bieżącym roku, nazywanym "rokiem sprzętu". Pomocą w tym zakresie ma być niniejszy przegląd, w którym przedstawiamy oczekiwane produkty i technologie.

W dodatkowych ramkach na kolejnych stronach znajdziesz wyjaśnienia najważniejszych terminów technicznych, z którymi będziesz stykać się w roku 2003.

Grafika 3D - DirectX 9 dla wszystkich?

Kinowe czary i DirectX - takie sceny, jak z Terminatora 2, nasze domowe komputery będą mogły już wkrótce generować w czasie rzeczywistym.

Kinowe czary i DirectX - takie sceny, jak z Terminatora 2, nasze domowe komputery będą mogły już wkrótce generować w czasie rzeczywistym.

Po raz pierwszy, odkąd zabrakło firmy 3Dfx, mamy w tym roku znów do czynienia z pasjonującą walką o koronę wydajności w dziedzinie kart 3D. W ubiegłym roku prowadzenie objął Radeon 9700 Pro firmy ATI. Odwieczny rywal NVIDIA wykonuje pionierską pracę, produkując swojego głównego faworyta wyścigu, GeForce FX, w nowej, energooszczędnej technologii 0,13 mikrona.Cóż, kiedy właśnie ze względu na problemy związane z tą technologią domniemany zabójca Radeonów nie zdołał do tej pory zadać decydującego ciosu.ATI natomiast spokojnie produkuje swoje karty 3D w energochłonnej, ale sprawdzonej technologii 0,15 mikrona i zdobywa nie tylko prestiż, ale i nowych klientów. Niezależnie od tego modele z serii Radeon 9500 i 9700 już od ubiegłego roku obsługują DirectX 9 - rzecz dla karty z rocznika 2003 po prostu obowiązkowa. Znaczący wpływ na wynik pojedynku ATI-NVIDIA będzie miała polityka cenowa - w tym roku ceny muszą spadać. Gdy cena odchudzonych wersji najlepszych modeli Radeon 9700 Pro i nadchodzącego GeForce FX 5800 Ultra spadnie do obecnego poziomu GeForce4 Ti 4200 (od 700 zł), drzwi do świata nowych gier będą otwarte dla wszystkich. A jak będzie wyglądał ten świat, przeczytasz w części "Grafika 3D".

Procesory - mniejsze, szybsze, sprytniejsze

W dziedzinie procesorów, pamięci i płyt głównych największy wpływ na gniazda i formaty będzie miała technologia 64-bitowa, dostępna dotąd jedynie w sprzęcie profesjonalnym, którą AMD wprowadza właśnie do komputerów biurkowych. Intel z kolei zmniejsza infrastrukturę procesorów do niewiarygodnej wielkości 0,09 mikrona. Dzięki temu będą mogły wzrosnąć częstotliwości taktowania - Pentium 4 może już w tym roku przekroczy kolejną magiczną granicę 4 GHz. Dla AMD to ważny sygnał, żeby wreszcie zacząć dostawy Athlona 64 (kryptonim Hammer). Athlon XP w dotychczasowej postaci to w roku 2003 model już "na wylocie". Leciwa architektura i prądożerna technologia 0,13 mikrona wyznaczają kres jego możliwości. Nawet nowy Athlon XP/2800+, taktowany tak naprawdę z częstotliwością 2,25 GHz, jest praktycznie niedostępny bo, produkowany w niewielkich ilościach. Nie traci natomiast czasu Intel. Wzbogacił i tak już mające wyraźną przewagę procesory z rodziny P4 o technologię Hyper-Threading, która zwiększa szybkość wykonywanych równolegle aplikacji pod kontrolą Windows XP i Linuksa. Zanosi się jednak na to, że Athlon 64 pojawi się najwcześniej w połowie roku. Powstałą w ten sposób lukę ma wypełnić Barton, czyli Athlon z szybszą magistralą FSB i większą pamięcią cache.

Słowa - klucze

Prekursor - karta Abit Gf4 4200 pierwsza została wyposażona w potężny system chłodzenia, zajmujący szerokość dwóch śledzi. W kartach GeForce FX będzie to standard.

Prekursor - karta Abit Gf4 4200 pierwsza została wyposażona w potężny system chłodzenia, zajmujący szerokość dwóch śledzi. W kartach GeForce FX będzie to standard.

64 bity Do tej pory procesory pracowały z 32-bitowym rejestrem rozkazów. W 2003 roku 64 bity przyspieszą przetwarzanie, jednak tylko w aplikacjach zoptymalizowanych pod tym kątem. Pierwszym tego rodzaju procesorem, przeznaczonym do komputerów biurkowych, będzie Athlon 64 (kryptonim Hammer) firmy AMD. Ma się pojawić na rynku w drugim kwartale 2003. Athlon 64 może pracować zarówno z aplikacjami 32-, jak i 64-bitowymi. Intel już od ubiegłego roku oferuje 64-bitowy procesor serwerowy Itanium. Przystosowana do współpracy z 64-bitowymi procesorami wersja Windows 2000/XP pojawi się w ciągu roku, a odpowiednie warianty Linuksa są już dostępne. AGP 8x AGP to skrót nazwy Accelerated Graphics Port, a więc gniazda do kart graficznych o dużej szybkości przesyłu danych. Obecnie produkowane karty graficzne i płyty główne obsługują najnowszą wersję AGP 8x i uzyskując przepustowość 2,1 wobec 1,05 GB/s dla AGP 4x, teoretycznie podwajają szybkość. W praktyce wzrost wydajności nie jest odczuwalny, gdyż tekstury obecnych gier mieszczą się w lokalnej pamięci karty i nie ma potrzeby przenoszenia ich do pamięci głównej komputera. Jeżeli nawet tekstury staną się jeszcze większe, lekarstwem na to będzie i tak większa ilość pamięci lokalnej na karcie. Przenoszenie tekstur do pamięci głównej komputera via AGP 8x jest zbyt powolne. DDR2 Podobnie jak dotychczasowe pamięci DDR, również DDR2-RAM przesyłają dwa pakiety na takt, ale dają się taktować z wyższą częstotliwością. Obecnie dostępne są już układy pamięci do kart graficznych o częstotliwości 500 MHz (efektywna częstotliwość 1 GHz). Takie układy zastosowano na przykład w karcie GeForce FX.

DirectX 9 Dostępny od końca 2002 roku DirectX 9 oraz jednostki cieniowania karty graficznej potrafią wyczarować na ekranie monitora efekty, które naprawdę robią wrażenie. W przeciwieństwie do poprzednich wersji DirectX wersja 9 sprawia, że roślinność jest bogatsza, ruch wody bardziej realistyczny, a twarze bardziej "ludzkie". Gry wykorzystujące nowe możliwości powinny się pojawić na rynku w drugiej połowie 2003. Dual-Channel Interfejs pamięci dysponujący dwoma kanałami, a więc podwajający szybkość transmisji. Trzeba pamiętać, że gniazda pamięci muszą być obsadzone parami. Są dostępne odpowiednie płyty główne do pamięci DDR- i RD-RAM. Heatpipe Bezgłośny system chłodzenia, który za pośrednictwem metalowej rury wypełnionej gazem wysyła ciepło na przykład z układu do radiatora lub wentylatora. Hyper-Threading W tej technologii w jednym jądrze procesora pracują dwa procesory wirtualne. Daje to istotny wzrost wydajności w wypadku specjalnie przystosowanego oprogramowania lub dwóch aplikacji wykonywanych równolegle, jednak tylko pod kontrolą Windows XP i Linuksa.

Uwaga: ponieważ wirtualne procesory współdzielą takie zasoby, jak pamięć cache czy magistrala FSB, Hyper-Threading jest wolniejszy od prawdziwego systemu wieloprocesorowego z dwoma niezależnymi, fizycznymi procesorami. Jest też jednak tańszy.

Serial ATA Nowy interfejs twardych dysków, zapewniający szybszy transfer danych niż dotychczasowy Ultra-DMA/133 (150 zamiast 133 MB/s). Dodatkową zaletą są cieńsze kable (poprawia się chłodzenie wewnątrz obudowy komputera) i brak kłopotliwych zworek.


Zobacz również