Trójwymiarowe granie w sieci

Gry internetowe wraz z ponad 240-milionową rzeszą graczy stały się istotną częścią WWW. digit rozmawia o sposobach konstruowania sieciowych rozgrywek ze specjalistami w tej dziedzinie.

Gry internetowe wraz z ponad 240-milionową rzeszą graczy stały się istotną częścią WWW. digit rozmawia o sposobach konstruowania sieciowych rozgrywek ze specjalistami w tej dziedzinie.

Wszyscy wiedzą, że Internet ostatnio ucierpiał. Upadło sporo dotcomów, które poszły pod młotek z powodu zastoju na technologicznej giełdzie oraz widocznego spadku inwestycji w tzw. e-businessie. Tylko rozrywka, a w szczególności gry okazały się dziedziną cyfrowego przemysłu, która oparła się spadkowemu trendowi. Gry komputerowe są wciąż wielkim biznesem, a sprzedaż rozrywkowych produktów ciągle rośnie. Światowy rynek cyfrowego sprzętu rozrywkowego szacowany jest na 59,8 miliarda GBP, a jeśli dodamy do tego wartość sprzedaży oprogramowania, zaczynamy mówić o sumach, które nawet przemysł kosmiczny pozostawiają daleko w tyle.

Internet znacząco wpłynął na rozwój przemysłu gier komputerowych. Witryny oferujące gry online należą do najbardziej okupowanych i szybko gromadzą rzesze miłośników które systematycznie je odwiedzają. Najnowsze raporty i analizy wykazują, że 140 milionów ludzi regularnie gra w gry online. Producenci szukają wciąż nowych dróg dystrybucji i promocji gier, a firmy takie jak RealNetworks i Atom Shockwave są niemal pewne, że tego typu rozrywka już wkrótce stanie się dla nich źródłem niekończących się strumieni dochodów.

Zainteresowanie grami online jest tak duże, że producenci nie szczędzą środków, by powstawały ciągle nowe gry oparte na Sieci. Coraz więcej witryn WWW dostarcza odwiedzającym pewnych form inter-aktywnej zawartości, a na pewno trudno już znaleźć stronę rozrywkową, muzyczną, promocyjną czy jakąkolwiek inną skierowaną do młodej publiczności, która nie oferuje gry. Są one we wszelkich kształtach i rozmiarach: od quizów i prostych rozgrywek typu "namierz-kliknij-i zastrzel wszystkich", do bardziej złożonych, opartych na klawiaturze. Gry coraz częściej pojawiają się w kampaniach marketingowych, a nowe technologie, takie jak Shock-wave 3D, znacząco wpływają na rozwój trójwymiarowych gier sieciowych.

Zawartość strony

Gry wprowadzane są na strony WWW z trzech powodów: przyciągają uwagę, generują ruch na stronie oraz pozwalają firmom gromadzić cenne dane o użytkownikach. Ludzie często są już znudzeni tematyką oferowaną przez Internet, tak więc każdy nowy i interesujący sposób na przekazanie informacji i zachęcający użytkownika do podróży przez witrynę jest bardzo pożądany.

Hugo Pickering z Matinee Sound and Vision (matinee.co.uk) twierdzi, że gry internetowe to rodzaj zajawek (head-turners), które odróżniają strony. Co więcej, gry mogą stać się niezmiernie wydajnym narzędziem marketingowym. Nie tylko pomagają przekazać informacje o firmie lub marce, ale także przyciągają wielu gości na stronę WWW. Niektóre witryny wykorzystują je do utrzymania ruchu na stronie, inne pomagają zdobyć odbiorców. I choć produkcja gier jest dość kosztowna, podobnie jak pozostałych form multimedialnach, np. wideo, to jednak ze względu na klientów, którzy chcą mieć na stronie rozrywkę, warto w grę online zainwestować każde pieniądze.

Wielu projektantów WWW wykorzystuje gry online jako część marketingowej promocji, doskonale bowiem spełniają one swoją rolę i budzą zainteresowanie widzów. Tim Stansbie z Pixel Brothers (pixelbrothers.co.uk) twierdzi, że - jeśli gry są wystarczająco atrakcyjne, mogą zwabić na stronę internautę, który w innym przypadku w ogóle by nie odwiedził tej witryny. Ideałem jest powstanie grupy przyjaciół, piszących do siebie: "Hej, wpadnij na tę stronę! -

Jeśli większość witryn z grami wymaga od użytkowników rejestracji, to procedura ta umożliwia firmom lub organizacjom gromadzenie o klientach informacji, które z kolei pozwolą na odpowiednie reklamowanie i organizowanie promocji produktów, by w jak największym stopniu budziły zainteresowanie. Procesem tym można więc sterować. Według Larsa Hemminga Jorgensena, dyrektora kreatywnego z Large Design (largedesign.com), dzięki analizie porównawczej zachowań użytkownika w grze, np. wybranej płci bohatera itp. - Z punktu widzenia biznesu, podstawą jest zbudowanie społeczności online złożonej z podobnych jednostek, które mogą być jednorodnym celem reklamowym. Jest to dość cyniczne podejście, ale akurat takie działanie przynosi w tym biznesie spore korzyści - zauważa Jorgensen.

Nie każda gra dla wszystkich

Większość projektantów WWW docenia znaczenie gier sieciowych. Niemniej jednak muszą oni dokładnie przeanalizować charakter tworzonej przez siebie strony. I choć gry można dostosować do różnorodnej tematyki, np. gry giełdowe na stronach finansowych czy edukacyjne na stronach medycznych, to nie na wszystkich witrynach powinno się je umieszczać. Projektanci muszą racjonalnie podchodzić do zawartości strony i unikać pokusy umieszczania na niej gry jedynie po to, by móc wykorzystać najnowsze "wodotryski" lub przy okazji pochwalić się ciekawą grafiką. Większość ekspertów uważa, że jeśli gra utrzymana jest w kontekście witryny, dobrze zaprojektowana i perfekcyjnie wykonana, to z pewnością podniesie wartość i atrakcyjność strony !WWW. - Każda witryna jednak, jeśli ma przyciągnąć rzesze odbiorców, powinna zawierać gry - twierdzi Alex Weller, dyrektor kreatywny Graphico New Media (graphico.co.uk).


Zobacz również