Trójwymiarowy wiwat

Podobnie jak dostępne aplikacje multimedialne i gry rozwijają się także narzędzia do ich tworzenia. Nie dosyć, że system operacyjny zrzucił już z programisty obowiązek pamiętania o wszystkich technicznych niuansach, to na rynku pojawiają się specjalne autorskie narzędzia, dzięki którym skomplikowaną prezentację czy prostą grę tworzymy w ciągu kilku minut.

Podobnie jak dostępne aplikacje multimedialne i gry rozwijają się także narzędzia do ich tworzenia. Nie dosyć, że system operacyjny zrzucił już z programisty obowiązek pamiętania o wszystkich technicznych niuansach, to na rynku pojawiają się specjalne autorskie narzędzia, dzięki którym skomplikowaną prezentację czy prostą grę tworzymy w ciągu kilku minut.

Do profesjonalnych systemów przeznaczonych dla twórców oprogramowania zaliczyć należy pakiet Visviva Authoring Studio, przygotowany przez niewielką, amerykańską firmę. Ma on szansę jeszcze w tym roku trafić do sprzedaży.

Zestaw składa się z połączonych funkcjonalnie części. Każda z nich służy do czego innego. Wszystkie tworzą zgrabną całość wzajemnie uzupełniających się elementów.

Serce

Podstawową częścią, "silnikiem", który umożliwia utworzenie aplikacji, jest Animation Engine. Funkcja modułu polega na uruchamianiu przygotowanych za pomocą pozostałych komponentów pakietu animacji i interaktywnych programów. Moduł uruchomieniowy przygotowano do platformy 32-bitowej, co oznacza, że aplikacje uruchomimy w komputerach pracujących pod kontrolą Windows 95, 98 lub NT 4.0. W przygotowaniu jest także wersja przeznaczona do systemu Unix. Poza tym istnieją dwie wersje AE do dwóch różnych platform graficznych: DirectX i OpenGL.

Programy przeznaczone dla Animation Engine przygotowujemy, korzystając z narzędzi wizualnych wchodzących w skład pakietu, jednak możliwe jest ich "ręczne" tworzenie - choćby za pomocą systemowego notatnika. W tym celu konieczna jest jednak, nawet pobieżna znajomość języka VAE - ScriptV. Jego składnia i większość stosowanych w nim konstrukcji bardzo przypomina języki Java, JavaScript. Bez kłopotu ScriptV opanują też znawcy VRML czy Lingo. Język Animation Engine jest obiektowy. Definiując klasy, obiekty i ich funkcje (metody), tworzymy najprostsze elementy, które posłużą do konstrukcji aplikacji. ScriptV zawiera bardzo dużo predefiniowanych klas - dzięki temu tekst źródłowy prostego programu nie zajmie więcej niż kilka linii. W samym języku zaszyto dużo mechanizmów pomocnych w tworzeniu złożonych animacji czy gier. Doskonałym przykładem może być bezproblemowa obsługa aplikacji rozrywkowych działających w Sieci. ScriptV udostępnia gotowe funkcje komunikacyjne (TCP/IP, IPX, wymiana danych przez połączenie modemowe, szeregowe). Proste jest także wykrywanie kolizji zdefiniowanych obiektów graficznych czy synchronizacja wielu wątków skomplikowanej animacji. Ciekawie wygląda tworzenie aplikacji w wielu wersjach językowych. Mechanizmy "globalizacyjne" ScriptV umożliwiają takie przygotowanie programu, że zmiana języka, w jakim komunikuje się on z użytkownikiem, nie wymaga żadnej ingerencji programisty.

Gotowy program w ScriptV może być zapisany i uruchamiany jako zwykły plik tekstowy (z rozszerzeniem.vobj). Oczywiście większość autorów programów nie będzie chciała udostępniać użytkownikom tekstów źródłowych aplikacji. Dlatego też przygotowano możliwość kompilacji do pseudokodu. Nie ma jednak konieczności każdorazowej kompilacji i konsolidacji w czasie testowania projektów. W tym sensie praca z interpreterem VAE jest dużo bardziej komfortowa niż z większością języków wysokiego poziomu.

Instrumenty

Oprócz modułu uruchomieniowego programiści z Visviva Software przygotowali zestaw dodatkowych narzędzi wspomagających wizualne projektowanie aplikacji. Znalazły się więc w nim m.in.: Animation Studio, Object Design Workbench, 3D Object Modeler, Interface Designer, Vector Graphic Editor, Hypertext Editor, Image Painter i Animation Composer. Każdy z programów przeznaczony jest do ścisłej współpracy z pozostałymi. Zadaniem tego bogatego instrumentarium jest przygotowanie komfortowego warsztatu dla osób nie mających pojęcia o programowaniu. Wynikiem pracy z poszczególnymi programami są bowiem teksty źródłowe gotowe do kompilacji. Jako kompletny zestaw Authoring Studio jest pewnego rodzaju unikatem - ze swoją olbrzymią elastycznością stanowi kompletny zestaw zawierający wszystko, czego potrzeba do realizacji multimedialnych projektów (od aplikacji do modelowania 3D i programu malarskiego, przez edytor tekstów umożliwiający definiowanie hiperłączy do wyspecjalizowanego pakietu animacyjnego). Zaskakująco niska (jak na tego typu narzędzie) jest też przewidywana cena Authoring Studio - ok. 800 dolarów.

Internet

Programy zaprojektowane z użyciem pakietu Visviva bardzo łatwo przygotować do publikacji w Sieci. Po umieszczeniu ich na serwerze, internauci, którzy zainstalują w swoich komputerach moduł uruchomieniowy VAE, będą je mogli uruchamiać za pomocą przeglądarki. Szkoda, że firma nie przygotowała odpowiedniej wtyczki do oprogramowania Netscape. Pakiet rozwija się jednak bardzo szybko i być może już w połowie przyszłego roku pojawi się odpowiedni upgrade.

Wersja beta pakietu jest bardzo obiecująca. Do wyświetlania bardziej skomplikowanych animacji potrzebny jest pecet z procesorem Pentium 200 MHz lub szybszym i 64 MB pamięci RAM. Zupełnie minimalne parametry to Pentium 90 MHz z 32 MB RAM.


Zobacz również