Twórca rozszerzenia Adblock Plus pozwany

Biznesowy model stosowany przez firmę Eyeo dostarczającą internautom popularną wtyczkę Adblock Plus nie spodobał się kilku niemieckim firmom marketingowym, które uważają, że nielegalnie wpływa on na ich przychody.

Adblock Plus to ogromnie popularne rozszerzenie dla większości przeglądarek internetowych, które służy do blokowania reklam. Jak się niedawno okazało, jego twórca, firma Eyeo, została pozwana przez niemieckie firmy marketingowe RTL Group i ProSiebenSat.1 Media, do których być może wkrótce dołączą kolejne.

Co ważne, w pozwie przeciwko Eyeo nie chodzi o sam fakt blokowania reklam, ale o model biznesowy. Konkretnie kością niezgody jest zdaniem pozywających nielegalne wykorzystywanie tzw. "białej listy": twórca Adblock Plus, oczywiście za odpowiednią opłatą, wpisuje na nią firmy (korzysta z tego m.in. Google), których reklamy przepuszczane są przez blokujące sito.

Co czeka internautów?

Na pewno nie zakaz używania Adblocka, ponieważ nie o to chodzi w pozwie. Być może jednak sąd w Monachium nakaże firmie Eyeo zerwać umowy zawarte w ramach "białej listy". Czy byłoby to dobre rozwiązanie? Z pewnością tak uznałaby większość internautów zadowolonych ze zwiększenia efektywności wtyczki. Nie można jednak pomijać także innych głosów w tej sprawie takich jak np. ten:

"Adblock to powinien być nielegalny; chce się mieć "darmowe" strony WWW, ale ich właściciel musi z czegoś żyć. Powinny być filtry na stornach - masz Adblock to płacisz tyle i tyle za obejrzenie zawartości albo go wyłącz..." - napisał w komentarzu pod jednym z naszych tekstów "nobody".


Zobacz również