Tylko i aż narzędzie

Przesiąść się na komputer - to była szybka decyzja. O ile zawsze malowanie sprawiało mi dużo przyjemności, o tyle projektowanie w tradycyjnych technikach doprowadzało mnie do szału: ręczne wyklejanie literek, rozlewający się tusz na kalce i ręce wymazane farbą po łokcie.

Przesiąść się na komputer - to była szybka decyzja. O ile zawsze malowanie sprawiało mi dużo przyjemności, o tyle projektowanie w tradycyjnych technikach doprowadzało mnie do szału: ręczne wyklejanie literek, rozlewający się tusz na kalce i ręce wymazane farbą po łokcie.

Fragment grafiki do reklamy prasowej dla Apple IMC Poland.

Fragment grafiki do reklamy prasowej dla Apple IMC Poland.

Dlatego też łatwo zrezygnowałem z czasochłonnych sposobów. Zacząłem przygodę z nowoczesną technologią i możliwościami, jakie dawał komputer. Pamiętam polemikę z początku lat 90., którą nadal prowadzę z moimi znajomymi plastykami, którzy wtedy głośno mówili o odhumanizowaniu sztuki i wszechobecnej komercjalizacji. Dzisiaj moi dawni adwersarze powoli odstawiają sztalugi, by sięgnąć śmielej po myszkę i tablet. Niestety, stracili sporo czasu.

Ilustracja do magazynu .Net

Ilustracja do magazynu .Net

Wystarczyło zdać sobie sprawę, że komputer to tylko medium, służące realizacji pomysłów, pełniący takie same funkcje jak pędzel, ołówek czy piórko. Nie przestraszyły mnie wizje, że komputer uczyni ze mnie rzemieślnika ułatwiającego sobie życie za pomocą jednolitych, zaprogramowanych w bezdusznej maszynie szablonach. Po spotkaniu z Macintoshem z Photoshopem i Illustratorem na pokładzie wiedziałem, że na długo zwiążę z nimi swoją pracę.

Fascynacja

Awers...

Awers...

Pamiętam swoją pierwszą noc nad zleconym projektem. Kształt fontów zmieniający się za jednym kliknięciem myszki - jakaż kolosalna różnica w porównaniu z zajęciami z liternictwa, na których skrzętnie wypisywałem literki tuszem i piórkiem! Nie zawsze wychodziły tak, jak udawało się to uzyskać w programie graficznym. Pochłonęła mnie łatwość tworzenia wszelkich form geometrycznych oraz mieszanie i dobór kolorów. Dość szybko przestawiłem się z używania "błękitu paryskiego" na Pantone 464. Nie do końca jednak zaufałem maszynie. Matematycznie poprawne, centralne położenie obiektu na stronie często wygląda źle optycznie.

... i rewers zaproszenia na imprezę organizowaną przez firmę Nike. (Obrys sylwetki jest zarazem kształtem zaproszenia)

... i rewers zaproszenia na imprezę organizowaną przez firmę Nike. (Obrys sylwetki jest zarazem kształtem zaproszenia)

Starałem się nie zapominać o regułach dobrej kompozycji, światłach międzyliterowych, międzywyrazowych oraz o parach kerningowych, które w komputerowej typografii prawie zawsze trzeba ustawiać indywidualnie. Wydawało mi się wtedy - i sądzę tak do dzisiaj - że tylko wyobraźnia może ograniczać twórcow, bo komputery, zwłaszcza dzisiejsze stacje graficzne, są w stanie zrealizować każdy pomysł. Cyfrowa plama akwareli w programie Painter niczym się nie różni od tej znanej z dzieł Matisse'a.

Pracownia

Dzięki komputerom Apple'a i oprogramowaniu Adobe udalo mi się stworzyć pracownię doskonale dostosowaną do moich potrzeb. Większość prac wykonuję za pomocą Illustratora i Photoshopa. Serwer z Linuxem i sztywnym łączem służy głównie do kontaktu z klientami.


Zobacz również