Tylko rock' n' roll

Dwupłytowe wydanie U progu sławy to nie tylko możliwość obejrzenia dobrego filmu. To szansa na porównanie dwóch różnych filmów: wersji kinowej i reżyserskiej.

Dwupłytowe wydanie U progu sławy to nie tylko możliwość obejrzenia dobrego filmu. To szansa na porównanie dwóch różnych filmów: wersji kinowej i reżyserskiej.

Rok 1973 - dla jednych początek końca rocka, dla drugich jego najlepsze czasy. Led Zeppelin, Black Sabbath, Humble Pie, Iggy Pop, David Bowie... - wszyscy w swojej najlepszej formie, na trasach koncertowych. William Miller - młody, utalentowany dziennikarsko chłopak z liceum dostaje niepowtarzalną szansę napisania artykułu o Black Sabbath. Dostaje ją od nie byle kogo, bo od samego Lestera Bangsa - kultowego krytyka muzycznego i twórcy sukcesu pisma "The Creem". Na koncercie okazuje się, że o wywiadzie nie ma co marzyć, natomiast zdarza się coś innego, magicznego. Chłopiec poznaje wschodzące gwiazdy rocka - muzyków z zespołu The Stillwater. Nagle wchodzi w świat koncertowych tras, dekadenckich balang, nieodłącznych gruppies, muzyki i całego szaleństwa show-biznesu. Gdy okazuje się, że jego piórem jest zainteresowany sam magazyn "Rolling Stone", zaczyna się zupełny odjazd. William ma towarzyszyć w trasie zespołowi The Stillwater i napisać o nim artykuł. Oczywiście, wbrew radom doświadczonego Lestera Bangsa, zaczyna nawiązywać z muzykami emocjonalną więź. Oni zaczynają się przed nim otwierać, choć w świecie nieustającego spektaklu nic nie jest do końca prawdziwe, a najważniejszy jest show. Wątek Penny Lane, najwierniejszej gruppie zespołu dodaje tej gładkiej historii nieco gorzkiego posmaku, bowiem życie w wymyślonym świecie zawsze kończy się źle w konfrontacji z rzeczywistością. Sam William też zaczyna w ten świat wsiąkać, choć nie wiemy, czy z fascynacji, czy dziennikarskiej chęci dojścia do sedna. Jego matka (wspaniała rola Frances McDormand) odchodzi od zmysłów, by ściągnąć go do domu, on jednak decyduje się pojechać ze Stillwaterami na drugi koniec Ameryki. Jak się okazuje, trasa zmienia zarówno jego, jak i Stillwaterów. Artykuł jest tak dobry, że może trafić na okładkę "Rolling Stone". Okazuje się jednak, że prawda jest dla muzyków zbyt ciężka do przyjęcia, chociaż zmienia w zespole wiele. Dla Williama artykuł przestaje być najważniejszy. Jego losy, związane z Penny Lane, gitarzystą Ruselem i całym rockowym cyrkiem, stają się pretekstem do zrozumienia fenomenu lat 70. i ówczesnego kultu muzyki.

Film ogląda się znakomicie. Jest przepełniony dobrą muzyką i poczuciem humoru. Reżyser Cameron Crowe sam w latach 70. był dziennikarzem muzycznym. Pisał właśnie dla "Rolling Stone". Dlatego tak wiele wątków jest zadziwiająco prawdziwych. Autentyzm miesza się ze spojrzeniem nieco nostalgicznym, co dodaje filmowi uroku. Kto bowiem nie rozczuli się nieco, gdy usłyszy stare Led Zeppelin, The Who czy Hendrixa. Ścieżka dźwiękowa jest, co zrozumiałe, dobrana niezwykle starannie. Nawet kompozycje wymyślonego zespołu Stillwater są znakomicie stylizowane na rock lat 70. Co do realizacji DVD, to obraz jest po prostu świetny. Obydwie płyty są dopracowane, a liczba dodatków zadowoli najbardziej wybrednych. Z krążka z wersją kinową szczególnie polecam usunięte sceny oraz fragmenty oryginalnych artykułów Camerona Crowe'a z "Rolling Stone" (oprócz tego znajdziemy tam noty produkcyjne, filmografie autorów i aktorów oraz trailer).

Drugi krążek jest wart osobnego omówienia. Zawiera wersję reżyserską, która w porównaniu z wersją kinową jest filmem o klasę lepszym. O 30 minut dłuższy materiał zawiera szereg pominiętych wątków, m.in. konfliktu w zespole. Zadziwiające jest to, że w przeciwieństwie do pierwszej płyty, wersja reżyserska ma ścieżkę dźwiękową w DTS. Jej dodatki też budzą uznanie: komentarz reżysera, film z dokumentacją prób i wydarzeń z planu, unikalny wywiad z Lesterem Bangsem oraz lista najlepszych płyt z 1973 r. według Camerona Crowe'a wraz ze stosownym komentarzem. Chciałoby się zaśpiewać: "It's only rock and roll but I like it...".

U progu sławy - wydanie dwupłytowe

Dystrybutur: Warner Home Video

Cena: 99 zł

Kraj i rok produkcji: USA 2000 r.

Reżyser: Cameron Crowe

Obsada: Billy Crudup, Frances McDormand, Kate Hudson, Jason Lee (I), Patrick Fugit, Zooey Deschanel

Region: 2

Płyta pierwsza: film w wersji kinowej

Język: angielski, rosyjski (dubbing)

Dźwięk: Dolby Digital 5.1

Format obrazu: 16:9

Nośnik: płyta dwuwarstwowa, jednostronna

Napisy: hinduskie, węgierskie, islandzkie, polskie, chorwackie, rosyjskie, hebrajskie

Czas: 122 min

Płyta druga: wersja reżyserska (The Untitled Cut)

Język: angielski

Dźwięk: Dolby Digital 5.1 DTS

Format obrazu: 16:9

Nośnik: płyta dwuwarstwowa, jednostronna

Napisy: hinduskie, węgierskie, islandzkie, polskie, chorwackie, rosyjskie, norweskie, tureckie

Czas: 153 min


Zobacz również