Universe 5

Electric Image Universe to specyficzny program 3d obdarzony potężnym, najszybszym na świecie modułem renderującym oraz od wersji 2.9 zaawansowanym modelerem. Zalety mechanizmu renderingowego ze stajni EI doceniło wiele studiów zajmujących się efektami specjalnymi, wykorzystując go do produkcji ogromnej ilości wysoko nakładowych filmów.

Electric Image Universe to specyficzny program 3d obdarzony potężnym, najszybszym na świecie modułem renderującym oraz od wersji 2.9 zaawansowanym modelerem. Zalety mechanizmu renderingowego ze stajni EI doceniło wiele studiów zajmujących się efektami specjalnymi, wykorzystując go do produkcji ogromnej ilości wysoko nakładowych filmów.

<b>Multi-Processor Support</b> program ma teraz możliwość renderingu wykorzystując moc obliczeniową innych komputerów w sieci. Electric Image twierdzi, że ich technologia pozwala zwiększyć moc renderingu o 100% za każdy dodany procesor.

<b>Multi-Processor Support</b> program ma teraz możliwość renderingu wykorzystując moc obliczeniową innych komputerów w sieci. Electric Image twierdzi, że ich technologia pozwala zwiększyć moc renderingu o 100% za każdy dodany procesor.

Przez wiele lat program, za sprawą ceny dostępny był wyłącznie dla dużych firm. Obecnie jego cena oscyluje w granicach 1000 dolarów, czyniąc zeń świetną propozycję dla wielu małych studiów i niezależnych artystów 3D.

W wersji 3. po raz pierwszy pojawił się algorytm raytracingu, wersja 4. położyła nacisk na system animacji postaci. Przyjrzyjmy się więc najnowszej wersji 5., w której producent obiecuje wiele nowości i usprawnień. Program, tak jak poprzednio składa się z dwóch podstawowych modułów, modeler i animator. Oprócz tego mamy moduł odpowiedzialny za rendering - camera oraz nowość w wersji 5., podprogram radiosity 1.0.

Po zainstalowaniu i uruchomieniu wersji demo dostępnej na stronie producenta nasuwają się pierwsze poważne słowa krytyki; po pierwsze, demo modelera pozbawione jest opcji save oraz export, co uniemożliwia zaimportowanie modeli do animatora, a tym samym przetestowanie w jakikolwiek sposób programu.

Wersja demo jest więc całkowicie bezużyteczna dla grafików nieposiadających poprzednich wersji programu. Nie wiem, czy producent przeoczył tak poważny błąd marketingowy, czy po prostu nie zależy mu na pozyskiwaniu nowych użytkowników. Następna poważna wada to stabilność, która kompromituje cały skądinąd ciekawy pakiet. Modeler na stacji roboczej z fabrycznie skonfigurowanym win xp professional niemal za każdym razem kończył pracę z komunikatem: "program wykonał nieprawidłową operację".

Być może lepiej sprawuje się na Mac OS-ie X. No i ostatnia słaba strona to dokumentacja. Trzeba mieć naprawdę detektywistyczną naturę, żeby doszukać się opisu nowych funkcji w plikach dokumentacji. Konkurencyjne aplikacje prezentują się pod tym względem o wiele lepiej przygotowując od razu serię tutoriali dotyczących nowych zagadnień pakietu. Na tym kończę narzekanie i skupię się na pozytywnych cechach pakietu.

Solidne modelowanie

Univerce modeler to bardzo elastyczny, hybrydowy system powierzchni/brył, co oznacza, że wszystkie operacje w programie obsługują różne typy obiektów.

Jeśli już ktoś zasmakuje technologii ACIS, na której w dużej części oparte jest solid modeling w modelerze, będzie mu trudno przesiąść się na inny pakiet. Łatwość, z jaką uzyskujemy skomplikowane, solidne obiekty, jest imponująca.

Już poprzednia wersja prezentowała się świetnie, natomiast w najnowszej oprócz kilku dodatków programiści usprawnili wszystkie procedury znacznie poprawiając szybkość, która przy skomplikowanych procesach jest nieoceniona.

System geometrii ACIS opatentowany przez firmę Spatial Technology - to prawdziwe dobrodziejstwo dla profesjonalnego grafika mającego napięte terminy. Obiekty w modelerze są niezależne od rozdzielczości, dopóki nie wyeksportujemy ich do innego formatu, np.: FACT właściwego dla Universe animator.

Przed eksportem możemy zdecydować o ilości wielokątów ustawiając opcje tasselation. Cały system tasselation mimo swojej złożoności jest dobrze przemyślany i oferuje sporą elastyczność.


Zobacz również