Unreal Tournament 3 - zagrożona wersja dla Linuksa?

Ryan "Icculus" Gordon, deweloper pracujący nad portem UT3 dla Linuksa, potwierdził niepokojące doniesienia. Choć wersja gry dla Windows już jest dostępna, ciągle nie wiadomo, kiedy pojawi się edycja linuksowa. Problem dotyczy licencjonowania i związany jest prawdopodobnie z silnikiem PhysX firmy Ageia Technologies.

W Unreal Engine 3 zaimplementowano pełną obsługę silnika PhysX, dzięki któremu możliwe jest znacznie wydajniejsze przetwarzanie obliczeń związanych z fizycznym oddziaływaniem obiektów w grach (patrz też artykuł "Carmack nie wierzy w fizykę").

Dotychczas silnik obsługiwany był wyłącznie w Windows XP, Viście i na konsoli Sony PlayStation 3. Już dwa lata temu Ageia deklarowała, że może pojawić się port PhysX dla "pingwina", ale od 2005 roku niewiele w tej kwestii uczyniono.

Wpis w bazie wiedzy Ageia Technologies ze stycznia 2007 roku głosi, że PhysX SDK w wersji dla Linuksa został udostępniony wybranym programistom oraz że jego testy trwają. Oficjalne wydanie PhysX SDK jednak do tej pory się nie pojawiło.

Efekt nie zadowoli miłośników systemów alternatywnych: na płycie z Unreal Tournament 3 zabrakło edycji dla Linuksa. Co gorsza, data jej premiery nie jest w tej chwili znana.

Warto zajrzeć: "Ageia's PhysX Delaying Unreal Tournament 3 For Linux?" (w języku angielskim)


Zobacz również