Vista SP1 i niedziałające programy

Microsoft udostępnił dokument, w którym zebrano informacje o programach, które po zainstalowaniu poprawki Service Pack 1 do systemu operacyjnego Windows Vista przestają działać (lub ich funkcjonalność zostaje w jakiś sposób ograniczona). Do części z wymienionych tam programów producenci udostępnili już jednak poprawki usuwające powstałe problemy.

Service Pack 1 dla Visty zawiera wiele poprawek łatających luki w zabezpieczeniach, stabilności, czy funkcjach systemy Windows Vista. Jak napisano na witrynie producenta, większość oprogramowania po zainstalowaniu SP1 będzie działała poprawnie i bez żadnych komplikacji, jednak jest kilka "nieszczęśliwych" przypadków, w których użytkownicy muszą się liczyć z ograniczeniem funkcjonalności lub całkowitą odmową współpracy zainstalowanego oprogramowania.

Na liście programów, które z powodu niekompatybilności są blokowane przez system i nie działają w ogóle po zainstalowaniu poprawki SP1 znajdują się: BitDefender AV i BitDefender Internet Security 10 (wersja 10), Fujitsu Shock Sensor (wersja 2.1.0.0), Jiangmin KV Antivirus (wersja 10), Jiangmin KV Antivirus (wersja 2008), Trend Micro Internet Security (wersja 2008), Zone Alarm Security Suite (wersja 7.1). Poza tym na liście nie działających programów znajdują się także: Iron Speed Designer (wersja 5.0.1), Xheo Licensing (wersja 3.1) i Free Allegiance (wersja 2.1).

Oprócz tych szczególnych przypadków znane są także programy, które działają, ale ich funkcjonalność jest w mniejszym lub większym stopniu ograniczona. Należą do nich:

- NYT Reader (wersja 1) - New York Times Reader przestaje funkcjonować po wciśnięciu prawego przycisku myszy;

- Rising Personal Firewall (wersja 2007) - nie działa funkcja rozłączania (disconnect);

- Novell ZCM Agent (wersja 10.01) - Windows Vista SP1 nie wspiera produktów ZCM w wersji 10.0.x;

Do niektórych z wyżej wymienionych programów dostępne są już aktualizacje rozwiązujące problemy występujące po zainstalowaniu SP1. Więcej szczegółowych informacji na ten temat można znaleźć w artykule z bazy wiedzy Microsoft.

Jeżeli oprogramowanie nie wymienione na powyższej liście także wykazuje oznaki ograniczenia funkcjonalności, lub też całkowicie przestało działać, Microsoft zaleca podjąć następujące kroki:

- przynajmniej jeden raz uruchomić ponownie system operacyjny. Może to pozwolić na zakończenie prac usług, czy czekających na wykonanie funkcji, które skorygują występujący problem;

- skontaktować się z dostawcą oprogramowania w celu wyjaśnienia przyczyn złej współpracy z Service Packiem 1. Możliwe, że będą już gotowe poprawki usuwające te problemy.

- zgłosić błąd dostawcy niedziałającego oprogramowania.


Zobacz również