W domu i na estradzie

Drogie, lecz niezwykle funkcjonalne kolumny JBL mogą być wykorzystywane praktycznie w każdym pomieszczeniu. Ich brzmienie skutecznie obala mit, jakoby za oceanem po macoszemu traktowano średnie tony.

Drogie, lecz niezwykle funkcjonalne kolumny JBL mogą być wykorzystywane praktycznie w każdym pomieszczeniu. Ich brzmienie skutecznie obala mit, jakoby za oceanem po macoszemu traktowano średnie tony.

Charakterystyczny kształt sćiągniętego stożka - model Ti10K

Charakterystyczny kształt sćiągniętego stożka - model Ti10K

Większość systemów kinowych opiera się na zestawach niskobudżetowych. Często jednak mamy do czynienia z modelami zasługującymi na miano high-endowych. Mimo wysokiej ceny, przeważnie decydującej o ich zakupie, warto sprawdzić możliwości brzmieniowe kolumn. Są to swego rodzaju zestawy referencyjne, czyli wzorcowe. Znając dokładnie konstrukcję i charakter dźwięku wysokich modeli, możemy śmiało przeprowadzić test porównawczy naszego systemu. Zdecydowaliśmy, że sprawdzeniu zostaną poddane nie tylko same kolumny, ale również akustyka pomieszczenia i elektronika współdziałająca. Dokonamy porównania i w efekcie wskażemy na zalety bądź wady naszego domowego zestawu. Być może nasze wnioski zainspirują użytkowników do podjęcia poszukiwań najsłabszego ogniwa posiadanego zestawu. Żeby przedstawić wysokiej klasy układy, sięgnęliśmy aż za ocean. Nasz wybór padł na serię TiK JBL-a, która w kręgach audiofilskich uchodzi za jedno z najpopularniejszych dzieł amerykańskich konstruktorów.

Pomieszczenie i elektronika

Dzięki uprzejmości kolegów z firmy dystrybucyjnej wykorzystaliśmy do testu ich pomieszczenie odsłuchowe. Bardziej dociekliwi czytelnicy znajdą dokładny opis pomieszczenia w jednym z poprzednich numerów (KD-MD 4/2000). Warto jednak przypomnieć, że studio zostało poddane dość skrupulatnej i profesjonalnej adaptacji akustycznej. Proporcje ścian dokładnie obliczono, tak by pokój przypominał niemalże doskonałą bryłę akustyczną. Zastosowano w nim materiał wytłumiający, który stworzył wrażenie zmiany pogłosów w różnych miejscach pokoju. Profil sufitu został tak zaprojektowany, żeby rozprzestrzeniająca się fala akustyczna prawidłowo docierała do uszu słuchacza.

Do odsłuchu użyto amerykańskiej elektroniki Harman Kardon w postaci pięciokanałowego stopnia końcowego z serii Signature model 2.1 oraz procesora Signature 2.0. Końcówka mocy to monstrualnych rozmiarów urządzenie dostarczające 100 W każdemu z dostępnych kanałów przy impedancji 8 Om oraz 150 W przy 4 Om. Charakterystyczną cechą brzmieniową modelu 2.1 jest niezwykle przejrzysta scena, bogata w krótkie i kontrolowane niskie tony. Konfiguracja Harmana z JBL-em obfituje w typowo amerykańskie brzmienia nasycone wysokimi tonami, wpływającymi wręcz rewelacyjnie na całą panoramę kinową. System Harmana to nie tylko końcówka mocy, ale również procesor audiowizualny Signature 2.0, któremu nieobce są formaty Dolby Digital, Dolby Pro Logic czy DSP. Procesor 2.0 z serii Signature to tylko na pozór banalne urządzenie. Jak przystało na produkt producenta z tradycjami, 2.0 bogaty jest w całą masę gniazd umiejscowionych na tylnej ścianie i umożliwiających, między innymi, podłączenie adapterów audio dla formatów takich jak na przykład MPEG. Opcjonalne menu na ekranie ma funkcje, które przystosowują do warunków, w jakich pracuje. Mimo mnogości funkcji i możliwości ustawień Signature 2.0 jest proste w obsłudze, zwłaszcza że producent proponuje unikatowego i niezwykle funkcjonalnego pilota zdalnego sterowania.


Zobacz również