Wiedźmin od kuchni. Tajemnice projektu i wywiad z twórcami

Dokładnie 26 października bieżącego roku na polski i światowy rynek trafi rodzima superprodukcja, gra Wiedźmin. Tytuł, który na zachodzie ukaże się pod nazwą "The Witcher", jest bez wątpienia największym i najbardziej kosztowym przedsięwzięciem w historii polskiej branży gier komputerowych. Nic dziwnego, że projekt pomimo bardzo długiego okresu produkcji, wciąż wywołuje ogromne emocje wśród graczy. Myślicie, że wiecie o Wiedźminie już wszystko? Jesteście w błędzie.

Historia projektu "The Witcher" to opowieść o wielkiej pasji pewnej grupy ludzi. Początkowo, w okresie od 2001 do 2003 roku, nad grą pracowało jedynie pięć osób należących do nowo powstałego studia CD Projekt RED. To oni opracowali ogólną koncepcję Wiedźmina oraz przygotowali jego demo techniczne.

Efekty prac przerosły najśmielsze oczekiwania. Już wstępny projekt wywołał trzęsienie ziemi i od razu zdobył akceptację szefów CDP.

CDP Red o kulisach produkcji...

PCWK: Na jakim sprzęcie pracujecie?

Mamy ponad 80 komputerów w rozmaitych konfiguracjach. Przez kilka lat produkcji baza sprzętowa z konieczności przeszła niezłą ewolucję. Obecnie podstawowym komputerem jest stacja robocza firmy Dell, z procesorem Intel Core 2 Duo, z kartą nVidii 7950, 7900 lub 8600. Mamy sporo starszych maszyn z procesorami Pentium 4 i kartami nVidia 6800. Obowiązkowo 2 GB pamięci RAM. Są także potężniejsze stacje robocze z procesorami Xeon i kartami 8800. Do tego kilka z procesorami AMD X2 i kartami ATI do 2900XT włącznie. Większość stanowisk posiada po 2 monitory, a część z nas używa dwóch lub więcej komputerów do pracy.

...Do tego kilka serwerów w szafie serwerowni, macierze RAID plus cały osprzęt dla sieci 1Gbps. Terabajty dysków w serwerach na wszystkie nasze dane i kopie bezpieczeństwa.

Prace nad Wiedźminem oficjalnie ruszyły w 2003 roku. Bardzo szybko okazało się jednak, że projekt prędko nie ujrzy światła dziennego. Ambicja twórców, ogromne oczekiwania graczy, coraz większe zainteresowanie mediów - wszystko to sprawiło, że Wiedźmin urósł do niebotycznych rozmiarów. Stał się kolosem, którego produkcja zajęła aż cztery lata i pochłonęła grubo ponad 20 milionów złotych.

Wyniki prac robią wrażenie. Wystarczy powiedzieć, że Wiedźmin ukaże się jednocześnie w 15 wersjach językowych z napisami. Siedem z nich zostanie przetłumaczonych kompleksowo, z lektorami. Autorzy twierdzą, że scenariusz wielkościowo odpowiada co najmniej dwudziestu filmom fabularnym. W praktyce przekłada się to na minimum 60 godzin zabawy przy wykonywaniu samych zadań głównych oraz 90 godzin gdy wypełnia się również misje poboczne.

Opowieść tylko dla dorosłych

Akcja gry osadzona została w oryginalnym świecie fantasy autorstwa popularnego pisarza, Andrzeja Sapkowskiego. Twórca cyklu o Geralcie z Rivii nie brał udziału w produkcji gry, zaakceptował jednak jej końcowy scenariusz. Fakt ten wiele mówi o rozgrywce w Wiedźmina - tytuł prezentuje świat złożony, pełen szarości i sprzeczności. Nie brak w nim brutalnych odwołań do rzeczywistości (w grze pojawiają się zagadnienia takie jak rasizm, prostytucja czy korupcja). Życie w świecie Wiedźmina jest brutalne, los nie oszczędza słabych. Wszystko to wpływa na głównego bohatera, któremu do praworządności również daleko.

Mroczny charakter Wiedźmina zauważyli przedstawiciele organizacji PEGI. Gra została skategoryzowana w ogólnoeuropejskim systemie klasyfikacji gier na "18+". Na pudełku umieszczona zostanie również informacja, że tytuł zawiera elementy przemocy. Czy to dobrze? Raczej tak, w końcu Sapkowski w swojej twórczości nigdy nie stronił od trudnych tematów. Dlaczego więc gra miałaby je omijać?


Zobacz również