Władca pierścieni

22 grudnia ubiegłego roku reżyser Peter Jackson zakończył zdjęcia do trzech części trylogii Tolkiena "Władca pierścieni". Sesja zdjęciowa trwała rekordowo długo - 15 miesięcy, z których aż 274 dni spędzono na planie. Planowany budżet całej trylogii wynosił w 1998 roku 260 milionów USD, jednak niedawno pojawiły się pogłoski - oficjalnie niepotwierdzone - że kwota ta wzrosła do 270 milionów. Czy ekranizacja dzieła Tolkiena będzie równie znaczącym wydarzeniem dla kina XXI wieku, jak "Gwiezdne wojny" dla kina XX wieku?

22 grudnia ubiegłego roku reżyser Peter Jackson zakończył zdjęcia do trzech części trylogii Tolkiena "Władca pierścieni". Sesja zdjęciowa trwała rekordowo długo - 15 miesięcy, z których aż 274 dni spędzono na planie. Planowany budżet całej trylogii wynosił w 1998 roku 260 milionów USD, jednak niedawno pojawiły się pogłoski - oficjalnie niepotwierdzone - że kwota ta wzrosła do 270 milionów. Czy ekranizacja dzieła Tolkiena będzie równie znaczącym wydarzeniem dla kina XXI wieku, jak "Gwiezdne wojny" dla kina XX wieku?

Te runy rozpozna każdy miłośnik Śródziemia.

Te runy rozpozna każdy miłośnik Śródziemia.

Premiera pierwszej części trylogii "Władca pierścieni" jest przewidziana na gwiazdkę tego roku, druga ukaże się w grudniu 2002 r., a trzecia - w 2003 roku. Skoro zdjęcia się już zakończyły, skąd taka zwłoka? Ano stąd, że proces postprodukcji odgrywa obecnie coraz większą rolę przy tworzeniu filmu i choć zdjęcia trwały półtora roku, komputery będą zajmowały się ekranizacją powieści Tolkiena trzykrotnie dłużej.

John Howe, znany twórca grafik o tematyce osadzonej w realiach trylogii Tolkiena, odpowiada za projekty w filmie. Oto jedna z jego grafik.

John Howe, znany twórca grafik o tematyce osadzonej w realiach trylogii Tolkiena, odpowiada za projekty w filmie. Oto jedna z jego grafik.

Za efekty specjalne we wszystkich trzech częściach "Władcy pierścieni" odpowiada WETA Ltd. z siedzibą w Wellington, stolicy Nowej Zelandii. Firma jest podzielona na dwa oddziały: WETA Workshop (zajmuje się miniaturami, animatroniką i efektami fizycznymi) i WETA Digital (efekty komputerowe; to właśnie ta firma realizowała sekwencję podróży Jodie Foster w filmie "Kontakt"). Założycielem WETY jest, nomen omen, sam reżyser, Peter Jackson. Pomocniczą rolę odgrywa Three Foot Six.

Trylogia Tolkiena należy do najpopularniejszych powieści świata. Czy jej ekranizacja sprosta wyobrażeniom widzów?

Trylogia Tolkiena należy do najpopularniejszych powieści świata. Czy jej ekranizacja sprosta wyobrażeniom widzów?

Łączny czas wersji kinowych wszystkich części będzie wynosił od 7 do 8 godzin. Choć liczba ujęć z efektami cyfrowymi w całej trylogii jest prawie taka sama jak w pierwszej części "Gwiezdnych wojen", roboty jest i tak co niemiara. Żeby opracować komputerowo 1300 ujęć (suma ze wszystkich części), konieczne będzie przetworzenie - według ostrożnych szacunków - około 100 terabajtów danych. To niebagatelne wyzwanie zarówno dla ludzi, jak i sprzętu. Zarządzanie taką ilością danych jest możliwe dzięki zakupionemu w firmie Informix systemowi baz danych Media 360. Z jego pomocą opracowuje się bibliotekę ujęć oraz zarządza wszystkimi danymi niezbędnymi przy obróbce poszczególnych klatek (na przełomie roku WETA miała już przetworzone 4 terabajty danych). Aby ułatwić pracę grafikom, system Media 360 wyposażono w interfejs graficzny w postaci stron WWW, które pobierają pliki z wewnętrznej sieci firmy.

Zdjęcia do wszystkich trzech częsci zostały już ukończone. Wiemy jak będzie wyglądał Gandalf.

Zdjęcia do wszystkich trzech częsci zostały już ukończone. Wiemy jak będzie wyglądał Gandalf.

Nic dziwnego, że przy takich wyzwaniach technologicznych WETA nie pozwala sobie na pracę na niepewnym sprzęcie. 90% wyposażenia firmy stanowią komputery SGI, w tym dwa serwery SGI Origin 2000 jako serwery plików. Do przechowywania danych jest używany system DMF firmy SGI, natomiast do renderowania służą serwery SGI 1200 Linux. W tej chwili są używane 32 dedykowane procesory, jednak ich liczba wzrośnie do 200 pod koniec prac. Wykorzystywanych jest 90 stacji graficznych Octane Irix, na których pracują graficy, oraz 25 innych stacji roboczych z systemem Linux, stosowanych do malowania, rotoskopowania i kompozycji.

Specjaliści od tradycyjnych efektów specjalnych poświęcili niemało pracy, aby przeobrazić statystów w te groźne monstra.

Specjaliści od tradycyjnych efektów specjalnych poświęcili niemało pracy, aby przeobrazić statystów w te groźne monstra.

Głównym oprogramowaniem do grafiki 3D jest naturalnie Maya Unlimited firmy Alias|Wavefront. Od trzech lat trwa pisanie własnych programów, w tym od dwóch lat tworzone jest oprogramowanie do pakietu Maya, rozszerzające jego możliwości z zakresu animacji postaci. Tak powstał na przykład Massive, system używany do animacji tłumów. Jest on wykorzystywany w scenach bitewnych, gdzie na ekranie pojawiają się setki tysięcy orków, elfów i innych baśniowych stworzeń. W jednym z ujęć grupa 175 statystów dzięki efektom osiągniętym przez WETĘ rozmnoży się na ekranie w armię 6000 wojowników. Renderowanie grafik będzie prawdopodobnie przeprowadzane w pakiecie RenderMan firmy Pixar oraz za pomocą renderera Mental Ray firmy Mental Images, gdyż specjalistów z zakresu pisania szaderów do tych właśnie modułów rekrutowano przed rozpoczęciem produkcji.

Do efektów i systemów cząsteczkowych używany jest Houdini, niektóre prace są wykonywane w pakiecie Softimage. Podstawowym oprogramowaniem kompozycyjnym jest Shake firmy Nothing Real. Na komputerze Onyx II działa także system kompozycyjny Inferno firmy Discreet. W celu odtworzenia ruchu rzeczywistej kamery w wirtualnym środowisku 3D, WETA używa znanego programu 3D Equalizer.


Zobacz również