World of Warcraft - dystrybucja w Polsce pod znakiem zapytania!

Blizzard ukończył długo oczekiwaną grę MMORPG osadzoną w realiach świata fantasy znanego z bestsellerowej serii gier strategicznych 'Warcraft'. Pod koniec listopada gra trafiła już do rąk amerykańskich graczy, bijąc przy tym wszelkie rekordy popularności. W Europie trwają jeszcze beta testy gry, a jej premiera na starym kontynencie zapowiedziana jest na początek 2005 roku. Niestety, mimo, że w zachodniej Europie można już składać przedpremierowe zamówienia na grę, nie wiadomo jeszcze czy i kiedy będzie ona dystrybuowana w Europie środkowej i wschodniej. Jak dowiedzieliśmy od przedstawiciela firmy CD Projekt - długoletniego partnera Blizzarda w naszym kraju - Vivendi, przynajmniej na razie, wciąż zastanawia się nad warunkami dystrybuowania programu na terenie naszej części Europy.

WoW

WoW

Tworząc 'World of Warcraft', Blizzard miał nadzieję dostarczyć graczom niezwykle grywalną MMO, ze znakomitą oprawa graficzną 3D, która będzie ewoluować w czasie i dostarczać wciąż niezapomnianych wrażeń zarówno doświadczonym entuzjastom, jak i tym początkującym. 'World of Warcraft' przenosi nas do mistycznego świata bohaterów wyposażonych w szeroką gamę rodzajów broni, czarów i umiejętności. Podczas podróży przez różne krainy możemy nawiązać kontakty z tysiącami graczy w Sieci, wykonywać rozmaite zadania, prowadzić własny interes czy zostać mistrzem cechu rzemieślniczego. Akcję gry osadzono cztery lata po wydarzeniach kończących 'Warcraft III: Reign of Chaos'. Wyczerpane wojną narody świata Azeroth zaczynają mozolnie odbudowywać swoje królestwa. Świat Warcrafta to jednak niespokojne miejsce - pełne niebezpieczeństw, magii, starożytnych artefaktów i złych mocy - mieszkańcy Azeroth muszą przygotować się na kolejne zagrożenia.

Wow

Wow

Jak na grę fabularną przeznaczoną do masowych rozgrywek w sieci przystało, 'World of Warcraft' oferuje bogaty wybór ras, klas postaci i umiejętności. Tworząc swoją postać gracze będą mogli wybierać spośród ośmiu grywalnych ras znanych z serii Warcraft (dostępne są cztery rasy należące do Przymierza i cztery do Hordy) oraz dziewięciu klas postaci i 12 profesji. Akcja gry toczy się na terenie sześciu odmiennych krain zamieszkiwanych przez poszczególne rasy, w których usytuowano sześć ogromnych miast funkcjonujących jako stolice tych krain.

Armie Hordy i Przymierza podbijają Amerykę

WoW

WoW

'World of Warcraft' zadebiutował w USA 23 listopada ustanawiając historyczny rekord liczby sprzedanych egzemplarzy podczas pierwszych 24 godzin od dnia premiery. Pierwszego dnia, fani Warcrafta kupili bowiem ponad 240 000 kopii nowej gry Blizzarda, a do końca pierwszego tygodnia dystrybucji gry sprzedano kolejne 100 000 egzemplarzy gry. To jednak nie wszystko. 'World of Warcraft' pobił również wszystkie wydane dotychczas na rynku amerykańskim gry MMO jeśli chodzi o liczbę kont założonych pierwszego dnia i aktywnych graczy - w dniu premiery konta założyło ponad 200 000 graczy, spośród których ponad 100 000 włączyło się już do aktywnej rozgrywki. Nieoczekiwane zainteresowanie tytułem sprawiło, że pod koniec pierwszego dnia wszystkie serwery gry (w sumie ponad 40 maszyn) były już przepełnione - w ciągu tygodnia producent zmuszony więc został, do 'dostawienia' kolejnych 40.

"Wierzyliśmy bardzo mocno w sukces 'World of Warcraft', jednak jego skala znacznie przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania" - powiedział Mike Morhaime, prezes Blizzard Entertainment. "Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że nasz produkt tak bardzo podoba się graczom i zrobimy wszystko aby zaspokoić popyt na nią oraz zapewnić płynne i bezproblemowe działanie naszych serwerów."

Europa testuje i zamawia

WoW

WoW

Tymczasem na Starym Kontynencie trwają ostatnie beta testy gry i infrastruktury serwerowej, stworzonej dla europejskich graczy, nad którą czuwa specjalny team Blizzarda złożony ze specjalistów z dziesięciu krajów. Chcąc zapewnić jak najlepszą obsługę i płynne działanie gry w Sieci, dla Ameryki i Europy Blizzard tworzy oddzielne struktury serwerowe i światy - co oznacza, że standardowo oba światy będą oddzielnymi, niepowiązanymi ze sobą bytami. Co ważne, na serwery amerykańskie dopuszczani będą tylko ci gracze, którzy na stałe mieszkają w USA, Australii lub Nowej Zelandii, więc producent odradza europejczykom kupowanie wersji przeznaczonej dla tego właśnie rynku. Blizzard zapewnia jednak, że graczom, którzy będą chcieli współzawodniczyć z kolegami zza oceanu, dostarczy stosownych do tego celu narzędzi. Każdy z europejskich serwerów 'Word of Warcraft' umożliwia rozgrywkę w trzech językach- angielskim, niemieckimi i francuskim.

Dostępne zestawy i opłaty

WoW

WoW

Trzy dni po amerykańskiej premierze gry ruszyły przedpremierowe zapisy na europejskie wersje 'World of Warcraft', która ma pojawić się w sklepach na początku 2005 roku. Nie znamy jeszcze dokładnej daty premiery gry, a w sklepach przyjmujących zamówienia podawane są różne terminy. Podobnie, jak w USA, w Europie 'World of Warcraft' będzie dostępny w wersjach dla systemów Windows 98, Me, 2000, XP oraz Mac OS X, w dwóch edycjach: standardowej i kolekcjonerskiej.

WoW

WoW

Edycja standardowa zawierać będzie grę na 4 dyskach CD i pakiet subskrypcji pozwalający na 1-miesięczną darmową rozgrywkę w sieci. Wersja standard będzie dostępna w dwóch rodzajach pudełek - jedno z wizerunkiem ras Hordy, drugie - Przymierza. W dniu europejskiej premiery edycja standardowa będzie dostępna w trzech, pełni zlokalizowanych wersjach językowych - angielskiej, francuskiej i niemieckiej. Sugerowana cena wersji standardowej to 29,99 funtów - w sklepach brytyjskich przyjmujących przedpremierowe zamówienia najtańsza oferta to 22,89 funtów, w niemieckich za grę żąda się ok. 44 euro.

WoW

WoW

Pakiet kolekcjonerski zawierać będzie wersję gry zarówno na nośniku CD, jak i DVD, obszerną instrukcję z podpisami członków zespołu deweloperskiego, ekskluzywną figurkę postaci z gry, mapę świata gry wydrukowana na płótnie, książeczkę z zestawem niepublikowanych dotąd artów z gry, DVD 'behind-the-scenes', płytę CD ze ścieżką dźwiękową oraz 1- miesięczną subskrypcję na rozgrywkę w sieci. Gra, pudełko i instrukcja będą dostępne w trzech w pełni zlokalizowanych wersjach językowych - angielskiej, francuskiej i niemieckiej. Będą też dostępne egzemplarze gry, ze zlokalizowaną na język włoski i hiszpański instrukcją i pudełkiem. Specjalna, limitowana edycja kolekcjonerska kosztować ma 44,99 funtów (w niemieckich sklepach gra kosztuje w granicach 69,85 euro).

Po zakończeniu pierwszego okresu subskrypcyjnego, gracze będą mogli dokonać jego przedłużenia w trzech wariantach: miesięcznym (koszt 8,99 funtów za miesiąc), kwartalnym (koszt 8,39 funtów miesięcznie) oraz półrocznym (koszt: 7,69 funtów miesięcznie).

Polakom do Europy wciąż daleko

W związku z brakiem informacji na temat dystrybucji gry w naszym kraju czy możliwości zapisów przedpremierowych na 'World of Warcraft', zapytaliśmy przedstawicieli firmy CD Projekt - długoletniego dystrybutora produktów Blizzarda w naszym kraju - o to, czy firma będzie dystrybutorem gry w Polsce. W odpowiedzi uzyskaliśmy krótką informację, w której Jerzy Cichocki - odpowiedzialny za wprowadzanie produktów firmy Vivendi w firmie CD Projekt stwierdził:

"W chwili obecnej nie mogę potwierdzić informacji na temat dystrybuowania przez CD Projekt gry World of Warcraft na terenie Polski."

W chwili obecnej gra nie ma więc oficjalnego dystrybutora w naszym kraju i nie wiemy kiedy zostanie udostępniona polskim graczom. Być może, po europejskiej premierze WoW, prywatni importerzy zaczną sprowadzać grę do Polski - na możliwość składania zapisów przedpremierowych na terenie naszego kraju raczej jednak nie ma co liczyć. Biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie tytułem i fakt, że już w tej chwili wiele zachodnich sklepów przyjmujących zamówienia wyczerpało swoje limity, dla graczy spoza uprzywilejowanych krajów w Europie, może nie starczyć 'miejsca na serwerach'.

Komentując zaistniałą sytuację Jerzy Cichocki powiedział:

"To nie pierwszy przypadek, w którym Polska i państwa Europy środkowowschodniej traktowane są przez zachodnich wydawców, jak kraje trzeciego świata!"

i dodał -

"Jednocześnie mogę zapewnić wszystkich Czytelników GameStara, że firma CD Projekt nie ustaje w staraniach, aby zmienić podejście zachodnich wydawców do naszego rodzimego rynku, czego potwierdzeniem jest wiele światowych hitów, jakie pojawiają się w naszej ofercie mimo olbrzymiego (przekraczającego 90% produktów na rynku!) piractwa. To potwierdza naszą siłę przebicia i determinację w staraniach o dostarczaniu najlepszych produktów polskim graczom."

Gdzie zamawiać?

Aby mieć szansę dołączyć do społeczności graczy WoW, Polacy mogą udać się do Niemiec by tam zamówić, czy nabyć grę. W pierwszych dniach po premierze nie ma raczej co liczyć na możliwość nabycia gry nawet na zachodzie. Może się bowiem zdarzyć podobna sytuacja, do tej jaka miała miejsce w USA - aby zapobiec przeciążeniom serwerów po wyczerpaniu zapasów kopii gry w sklepach, Blizzard wstrzymał jej dystrybucję do chwili zwiększenia liczby dostępnych serwerów.

Jeśli zależy Wam na szybkim dołączeniu do grona wirtualnych mieszkańców świata Warcrafta, zalecałbym skorzystać z możliwości złożenia przedpremierowego zamówienia w internetowych sklepach. Przy wyborze sklepu pamiętajcie jednak o tym, że gra dostępna jest w trzech w pełni zlokalizowanych wersjach językowych (angielska, niemiecka, francuska) i warto wybrać ten język, który nam najbardziej odpowiada. Poniżej lista kilku e-sklepów przyjmujących przedpremierowe zapisy na grę:

Wielka Brytania:

Tylko edycja standardowa

Game.net

cena: 27,99 GBP + koszty przesyłki

Simply Games

cena: 22,89 GBP + koszty przesyłki

Niemcy:

Amazon

cena: 44,95 EUR + koszty przesyłki

Szwecja:

Speldirekt

cena: 399 kr + koszty przesyłki

Pełna lista sklepów przyjmujących zapisy na WoW

Zasoby związane z grą 'World of Warcraft' dostępne na naszym serwerze FTP:

World of Warcraft Cinematics: Sneak Peak Trailer

World of Warcraft Trailer

World of Warcraft - Lot Gryfem Trailer nr 2

Oficjalna strona WoW


Zobacz również