Wszystko o internautach

Wyniki sondażu Net Track przeprowadzonego wśród polskich internautów wskazują, iż w naszym kraju z sieci korzysta zaledwie 1,8 mln osób.

Instytut badań rynku i opinii publicznej SMG/KRC Poland przedstawił wyniki pierwszej tury internetowych badań Net Track. Odbywają się one w systemie ciągłym, a zebrane w nich dane będą publikowane w cyklu kwartalnym. Sondaż wśród losowo wybranych respondentów (w wieku 15-75 lat) miał na celu określenie liczby internautów w Polsce i ich nawyków (rodzaj wykorzystywanych usług sieciowych, częstotliwość korzystania i czas spędzany w Internecie, a także miejsce i sposób łączenia z siecią).

W styczniu i lutym pracownicy SMG/KRC przeprowadzili ankietę wśród 15 tys. osób, z czego zaledwie 6,2% deklarowało korzystanie z Internetu. Wynika z tego, iż populacja polskich internautów liczy ok. 1,8 miliona osób. Badania miały umożliwić także odpowiedź na pytanie, gdzie użytkownicy łączą się z siecią najczęściej i jak często to robią. Większość pytanych zadeklarowała, iż korzysta z Internetu w domu i w pracy (ponad 35%), nieco mniej osób łączy się z siecią w szkole czy na uczelni. Badania Net Track uwzględniały również informacje o częstotliwości i przyczynach korzystania z sieci, płci i wieku internautów czy ich dochodach. Ponad 30% ankietowanych twierdzi, iż nie ma żadnych dochodów, około 15% odmawia podania takich informacji, natomiast ponad 40% badanych zarabia 400-1000 zł.

Ponadto poddano analizie popularność największych polskich serwisów internetowych. W tej kategorii zwyciężyła witryna Onet.pl, drugie miejsce zajęła Wirtualna Polska, następne serwis Gazety Wyborczej. W badaniu przyjęto jednak metodę sugerowania odpowiedzi - internautom zadano bowiem pytanie "Kiedy odwiedził(a) Pan(i) ..." oraz podano listę 15 wybranych arbitralnie serwisów online.

Dodatkowo stworzono profil mediagraficzny respondentów, przedstawiający słuchalność radia i czytelnictwo prasy wśród użytkowników Internetu. Najpopularniejsze okazały się stacje: RMF FM, PR-1, Radio Zet, Radio Maryja, PR-3, PR-2 oraz Radio BIS. Wśród dzienników zwyciężyły Gazeta Wyborcza następna miejsca zajęły Rzeczpospolita, Super Express, Dziennik Sportowy, Życie i Trybuna.


Zobacz również