Wtyczki do trzeciego wymiaru

Łatwiejsze budowanie, lepsza kreacja, szybszy rendering i zupełny brak granic w trójwymiarowym świecie - wszystko to dzięki 15 najlepszym wtyczkom do profesjonalnych programów 3D.

Łatwiejsze budowanie, lepsza kreacja, szybszy rendering i zupełny brak granic w trójwymiarowym świecie - wszystko to dzięki 15 najlepszym wtyczkom do profesjonalnych programów 3D.

Powiedzenie o wtyczkach do programów 3D, że nadają nowy wymiar pracy, jest uzasadnione. Dzięki nim można uzyskać dodatkowe efekty, zadowalające klienta i oszczędzające czas. Ale ich możliwości są znacznie większe, pozwalają bowiem osiągać efekty na miarę największych hitów hollywoodzkiego kina.

W przeciwieństwie do wtyczek programów do grafiki dwuwymiarowej w plug-inach do aplikacji 3D nie chodzi tylko o uzyskanie niesamowitych efektów. Wtyczki 3D również przyspieszają pracę pakietu, rendering, dają możliwość szybkiego tworzenia pewnych modeli (jak futro czy włosy) oraz błyskawicznego cieniowania lub animowania postaci.

Przeważnie są to drogie narzędzia, ale ze względu na przydatność, wręcz bezcenne. Jednak choć na rynku istnieje dużo wtyczek 3D, często pasują one tylko do jednej lub dwóch aplikacji. Oznacza to, że np. funkcja do tworzenia futra czy tkaniny, być może nie istnieje w wersji dla używanego przez ciebie programu.

Dobrym przykładem jest Animo Inkworks - doskonałe narzędzie do przekształcenia trójwymiarowych prac w dwuwymiarową kreskówkę. Jeśli potrzebujesz takiego efektu, a pracujesz w LightWave - masz pecha. Inkworks działa tylko w programie Maya. Najlepiej sprawdzić u producenta pakietu 3D, czy wtyczka, która będzie ci kiedyś potrzebna, istnieje w wersji dla tego właśnie programu.

Zostawieni sami sobie

Kolejnym problemem przy wyborze wtyczek jest rodzaj komputera. Wszystkie opisane narzędzia działają na pecetach z Windows NT, ale jeśli używasz MacOS-a, wybór jest mniejszy - tylko kilka wtyczek działa z nielicznymi macintoshowymi aplikacjami 3D, takimi jak ElectricImage czy LightWave. Jednak zapowiedź premiery programu Maya dla systemu MacOS X może oznaczać sporą zmianę dla producentów wtyczek 3D. Maya to jeden z programów doskonale współpracujących z plug-inami. Część producentów tych narzędzi może zdecydować się na wspieranie Mac OS-a.

Do programów 3D napisano setki wtyczek. Większość z nich pozwala uzyskać oszałamiające efekty lub jest po prostu maleńkimi dziełami sztuki programistycznej. W tym artykule opiszemy 15 najlepszych wtyczek, które każdy powinien mieć w swoim arsenale. Narzędzia te działają z wieloma pakietami 3D. Najnowsze wtyczki pozwalają przenosić trójwymiarowe modele do sieci. To także najtańsze (często wręcz darmowe) z opisywanych plug-inów. W tej grupie wyróżniają się Pulse 3D Producer i Cycore Cult 3D. Obie działają z wieloma aplikacjami i są darmowe, ale tylko do użytku prywatnego. Użytkownicy komercyjni muszą wnosić opłaty licencyjne. Obie wtyczki są doskonałe, gdyż ożywiają trójwymiarowe modele: pozwalają nie tylko oglądać scenę 3D w przeglądarce, ale wprowadzają także element interakcji.

Twórcom trójwymiarowych animacji zależy także na realizmie opracowywanych scen. Istnieją dwa typy wtyczek oferujące różne rodzaje realizmu. Przedstawicielami obu typów są Aset' Digital Nature Tools i Worley Sasquatch. Plugin Digital Nature Tools pozwala tworzyć realistyczną, animowaną wodę i efekt ten zapiera dech w piersiach. Właśnie tego narzędzia używano przy produkcji "Titanica" czy "Truman Show". Sasquatch opracowano z myślą o nieco węższych zastosowaniach - za pomocą tego plug-inu można tworzyć ultrarealistyczne futra i włosy dla modeli w Lightwave. Rendering takich modeli trwa potem zaledwie kilka minut. Obie wtyczki są przykładami filtrów, które czynią z programów 3D potężne narzędzia. Jeśli chcesz uzyskać określone efekty - dobór właściwych plug-inów będzie wybawieniem.

Ważne miejsce na liście zajmują także wtyczki pozwalające na animację postaci, np. Discreet Character Studio 2.2 czy Animats Falling Bodies. Dzięki nim tworzenie realistycznych animacji dwunożnych postaci staje się o niebo łatwiejsze. Character Studio pozwala zgrywać klatka po klatce filmy z realistycznymi postaciami, które poruszają się, potykają i skaczą. Z kolei Falling Bodies umożliwia przekształcenie potknięcia postaci w realistyczny upadek. W ten sposób można wiarygodnie symulować upadek postaci ze schodów.


Zobacz również