XIII

Dwa w jednym: gra i komiks - czy to możliwe? Projektanci z Ubi Soft przenieśli słynną serię XIII duetu Vance/Van Hamme na komputer i stworzyli FPP narysowane w stylu komiksowym.

Dwa w jednym: gra i komiks - czy to możliwe? Projektanci z Ubi Soft przenieśli słynną serię XIII duetu Vance/Van Hamme na komputer i stworzyli FPP narysowane w stylu komiksowym.

XIII to liczący już niemal dwadzieścia lat cykl komiksów stworzony przez współautora Thorgala, Jeana Van Hamme i Williama Vance'a. Początek opowieści został zaczerpnięty z pamiętnej powieści Roberta Ludluma Tożsamość Bourne'a. Główny bohater budzi się na plaży - nie pamięta, kim jest i jak się tam znalazł. Ślady wskazują na to, że przebył liczne operacje plastyczne. W przypadku Bourne'a śladem prowadzącym do przeszłości był mikrofilm z adresem banku wszyty pod skórę, w komiksie takim tropem jest wytatuowana rzymska liczba XIII. Trzynasty rusza na poszukiwanie swej tożsamości i wkrótce przekonuje się, że jego losy są ściśle związane z zabójstwem prezydenta USA. Tak się to wszystko zaczyna, a później robi się jeszcze ciekawiej i bardziej spiskowo.

Chodź, narysuję ci FPP-a

Tłuczone szkło kontra karabin snajperski? Czy jest uwzględniona opcja "ręce do góry"?

Tłuczone szkło kontra karabin snajperski? Czy jest uwzględniona opcja "ręce do góry"?

Ubi Soft, producent takich gier, jak Splinter Cell czy Rainbow Six, proponuje tym razem nietypową grę akcji FPP. XIII korzysta z engine'u Unreala, jednak wizualnie jest całkiem odmienny. Postanowiono bowiem zamiast nadawać grze klasyczny wygląd komputerowej strzelanki, zachować rysunkową kreskę i ściśle komiksową konwencję.

Na czym to polega? Wystarczy spojrzeć na screeny - różnica jest widoczna na pierwszy rzut oka. Uproszczony rysunek, wyraźne czarne kontury, żywa, kontrastowa kolorystyka, ograniczone cieniowanie. Ale to nie koniec. Dźwiękom towarzyszyć będą odpowiednie napisy: BOOM, WHOOOSH, okrzyki: AAAHHH, a nawet TAP TAP TAP, gdy bohater usłyszy kroki nadchodzącego przeciwnika. Dialogi między postaciami pojawią się w klasycznych dymkach. Szczególnie widowiskowe akcje zostaną nagrodzone serią komiksowych kadrów pokazujących poszczególne etapy zdarzenia, krok po kroku, np. w jednej ramce przeciwnik dostaje kulkę, w drugiej wydaje z siebie stłumiony odgłos: Ugh, w trzeciej osuwa się bezwładnie na ziemię. Przypomina się serial Batman z lat sześćdziesiątych, gdzie w scenach walk na ekranie pojawiały się wyskakujące napisy: POW i BAM.

Podczas oględzin pomieszczeń, przy istotnych dla przebiegu akcji przedmiotach pojawią się białe ramki z komentarzem. Dynamiczne panele wyskakują na ekranie także wtedy, gdy dzieje się coś kluczowego dla fabuły. Niekiedy wyprzedzają one akcję, na przykład gdy jedziesz windą, widzisz, jak ginie postać w biurze, do którego właśnie zmierzasz.

Uproszczenie grafiki do niemal ściśle komiksowej postaci nie idzie w parze z wyrzuceniem nowoczesnych elementów, bez których gry aspirujące do miana przeboju już raczej się nie obywają. Otoczenie bohatera będzie interaktywne, a duża część jego elementów może ulec zniszczeniu. Również podkład muzyczny - to przewaga gry komputerowej nad komiksem - będzie dostosowywać się do przebiegu akcji. Jazzowo-elektroniczna ścieżka dźwiękowa i sposób animacji chwilami nadają grze nieco staroświecki klimat filmu sensacyjnego z lat siedemdziesiątych. To wszystko czyni raczej oryginalny komiks interaktywny niż zwykłego shootera.

XIII

Jerzy Rzymowski: Takie wynalazki jak XIII niezmiernie cieszą, gdyż popychają branżę do przodu. Kto wie, być może ta gra akcji będzie pierwszym krokiem do w pełni interaktywnych komiksów na monitorach naszych komputerów. Byłoby to na pewno ciekawe doświadczenie.

Gatunek shooter FPP

Premiera 10.10.2003 r

Producent Ubi Soft

Wrażenia świetne


Zobacz również