Xbox 360 - mistrzowski piruet

Następca obecnej konsoli Xbox powinien trafić na sklepowe półki jeszcze przed tegoroczną Gwiazdką, więc ma szansę znaleźć się pod choinką dobrze sytuowanych entuzjastów gier. Czy(m) zachwyci nowe cacko Microsoftu? Już teraz zdradzamy liczne szczegóły, a także przedstawiamy konkurencyjną PlayStation 3.

Nowy Xbox jest nieco mniejszy od poprzednika, za to smuklejszy i atrakcyjniejszy. Ładny wygląd obudowa zawdzięcza współpracy amerykańskich i japońskich projektantów. Pod względem stylistyki przypomina nieco iPOD, przenośny odtwarzacz firmy Apple. W kształtnym, srebrzystobiałym "pudełku" mieści się wyrafinowana technika. Centralny element konsoli stanowi procesor PowerPC firmy IBM. Podczas gdy w sektorze komputerów PC pierwsze kroki stawiają procesory dwurdzeniowe, nowy Xbox wyposażono aż w trzy rdzenie, każdy taktowany z częstotliwością 3,2 GHz. W skład zasobów pamięciowych wchodzi 512 MB modułów typu GDDR3-RAM o częstotliwości 700 MHz. Procesor graficzny ATI, zaprojektowany z myślą o tej konsoli, jest taktowany z częstotliwością 500 MHz. Dysponuje 10-megabajtowym obszarem pamięci DRAM wyłącznie na swoje potrzeby, a także 48 potokami cieniowania w jednolitej architekturze z dynamicznym równoważeniem obciążenia. Jak informuje producent, ma obliczać 500 milionów wieloboków na sekundę. Silnik graficzny układu obsługuje zaawansowane technologie renderowania, m.in. oświetlenie globalne (model wielu źródeł światła wzajemnie na siebie oddziaływującego), powierzchnie wyższego rzędu czy mapowanie odcieni - wszystko w celu zwiększenia realizmu i wrażeń optycznych gry. Łączna moc obliczeniowa ma sięgać 1 teraflopa (biliona operacji zmiennoprzecinkowej na sekundę).

Wbudowany napęd DVD z 12-krotną prędkością odczytu ma obsługiwać standardy DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA-CD, MP3-CD i JPEG-Photo-CD. Konsola umożliwi strumieniowe kopiowanie danych za pośrednictwem interfejsu USB z przenośnych odtwarzaczy, aparatów cyfrowych i komputerów wyposażonych w system Windows XP. Microsoft zrezygnował z zastosowania nowatorskich technologii, takich jak Blu-ray czy HD DVD (patrz artykuł "Blu-ray kontra HD DVD" - PCWK 6/2005, str. 90), aby nie zwiększać kosztów produkcji, a tym samym ceny urządzenia. Poza tym nowe, zaawansowane metody kompresji pozwalają zmieścić wystarczającą ilość danych na płycie, a konwencjonalne napędy zapewniają wystarczającą prędkość transmisji.

Wszystkie gry mają być zoptymalizowane pod kątem standardu HDTV (do rozdzielczości 1080i, czyli 1920 x 1080 pikseli, z przeplotem) i cyfrowego dźwięku przestrzennego (5.1 do 7.1). Ponadto w każdej możesz zastąpić standardową oprawę muzyczną ulubionymi utworami z własnej kolekcji. Odbiorniki HDTV będą podłączane przez gniazdo HDMI, w którym sygnały wizji i fonii są przesyłane cyfrowo. Metoda HDCP zabezpieczy je przed kopiowaniem. Dzięki gniazdom analogowym (przypuszczalnie co najmniej jedno eurozłącze), a także sprzętowemu skalowaniu obrazu do konwencjonalnej rozdzielczości telewizyjnej będzie można stosować konsolę również w połączeniu ze zwyczajnymi odbiornikami TV. Konsola będzie też wyposażona w bezprzewodowy gamepad, ładowany bezpośrednio,, trzy porty USB 2.0 i moduł sieciowy WLAN (802.11a/b/g). Xbox 360 obsłuży do czterech gamepadów. Każdy z nich będzie miał gniazdo do podłączania zestawu słuchawkowego.

Dostępny za dopłatą twardy dysk o pojemności 20 GB będzie można zamontować na bocznej ścianie obudowy. Wprawdzie Xbox 360 nie współpracuje z konwencjonalnymi dyskami, ale należy przypuszczać, że z biegiem czasu producent wprowadzi modele o większej pojemności. Wspomniany moduł WLAN umożliwi stosowanie konsoli w domowej sieci (także bezprzewodowej), a zatem również połączenie Xbox z pecetem, w którym jest zainstalowany system Windows Media Center Edition 2005. Wówczas użytkownik uzyska dostęp z poziomu konsoli do wszystkich zasobów dyskowych komputera i będzie mógł wyświetlać je na ekranie telewizora. Serwis Xbox Live jest przewidziany w dwóch wariantach - bezpłatnego abonamentu Silver, a także bardziej funkcjonalnego Gold, za który trzeba będzie uiszczać comiesięczne opłaty. Oglądając programy telewizyjne za pośrednictwem konsoli sprzężonej z komputerem, można będzie jednocześnie gawędzić ze znajomymi w Internecie, pobierać żądane treści - np. dodatkowe poziomy gier - i przyglądać się zmaganiom internautów (Silver), a nawet skusić się na sieciową rozgrywkę w trybie multiplayer (Gold).

Opcjonalny pilot ma ułatwić obsługę, choć nie jest konieczny do odtwarzania filmów DVD. Konsola może być ustawiona w pionie lub w poziomie. Ma działać znacznie ciszej od Xboksu pierwszej generacji. Ponadto usprawniono interfejs, dbając najwyraźniej o wygodę użytkowania. Przywoływanie menu nie wymaga wyjścia z gry i ponownego włączenia konsoli (jak u poprzednika). Panel ustawień oferuje bogate możliwości konfiguracyjne. Oprócz danych statystycznych gromadzi cenne informacje, np. o dostępnych w Internecie, nowych dodatkach do ostatnio używanych gier. Bardzo praktyczna okazuje się możliwość zdalnego włączania konsoli gamepadem niczym telewizora za pomocą pilota. Uwagę zwraca czterosegmentowa dioda umieszczona wokół włącznika konsoli. Przydaje się przede wszystkim podczas gier wieloosobowych. Barwy, którymi mienią się poszczególne segmenty, sygnalizują obszar ekranu przydzielony danemu graczowi. Jednak nie tylko świecący pierścień przyciąga spojrzenia graczy. Przednią ścianę urządzenia można zdjąć i zastąpić osłoną innego koloru czy choćby fluorescencyjną.

W chwili zamknięcia tego numeru PCWK producent nie uściślił przewidywanej ceny konsoli. Przypuszczalnie będzie znacznie niższa od premierowej ceny pierwszego Xboksu (wynosiła 480 euro). Szczegółowe dane techniczne znajdziesz w witrynie Microsoftu pod adresem http://www.xbox.com/en-US/xbox360/factsheet.htm.

Konkurencja nie śpi, czyli o PlayStation 3 słów kilka

Sony Computer Entertainment Inc w kolejnej odsłonie konsoli PlayStation (PS3) zastosowało potężny procesor o nazwie Cell, będący owocem kooperacji specjalistów z Sony, Toshiby oraz IBM'a. Oparty na architekturze PowerPC, Cell składa się aż z 7 rdzeni (każdy z nich pracuje z częstotliwością 3,2 GHz, dając układowi moc obliczeniową równą 218 gigaflopów). W przeciwieństwie do Xboksa 360, w PlayStation 3 podzielono dostępny zakres pamięci. Układ graficzny o nazwie RSX ma do dyspozycji 256 MB pamięci GDDR3 o częstotliwości 700 MHz (48 potoków renderowania). Pozostała pamięć to 256 MB typu XDR (Extreme Data Rate) od Rambusa pracująca z częstotliwością 3,2 GHz. Wydajność układu graficznego wynosi 1,8 teraflopa, co daje konsoli PS3 całkowitą moc obliczeniową na poziomie 2,18 teraflopa (dwukrotnie więcej niż Xbox 360). Konsola PS3 zapewnia więcej portów i gniazd: 3 gniazda LAN, 6 portów USB 2.0, sloty kart pamięciowych Memory Stick, Secure Digital, Compact Flash, a także napęd Blu-ray. Do konsoli można podłączyć 2,5-calowy twardy dysk.

Czekamy na konkrety

Przedstawiciele Sony Computer Entertainment zapowiadają, iż PlayStation 3 trafi do sklepów w drugiej połowie 2006 roku, czyli co najmniej pół roku po premierze Xboksa 360. Również cena PS3 nie została jeszcze ustalona.

Więcej informacji:

PlayStation 3 - http://www.playstation.com


Zobacz również