'Xpand Rally' - totalny model uszkodzeń

Techland, producent Xpand Rally, ujawnił dziś kolejne szczegóły na temat gry. Tym razem wydawca przybliża nam zastosowany w grze kompleksowy model symulacji i wizualizacji uszkodzeń samochodu oraz zużywania się części, a także sposób, w jaki obrażenia kierowcy wpływają na prowadzenie samochodu przez gracza.

Dzięki zastosowaniu w Xpand Rally 'Open Dynamic Engine', który pozwolił na stworzenie w pełni dynamicznego i interaktywnego otoczenia tras wyścigów, w grze udało się producentowi uzyskać poprawną i realistyczną symulację uszkodzeń samochodu.

Wszystkie obiekty w grze są w pełni konfigurowalne i każdemu z nich można przyporządkować wiele indywidualnych współczynników (m.in. współczynniki tarcia, sprężystości, liczba stopni swobody, maksymalne prędkości). W związku z tym, każdy z nich ma też indywidualny wpływ na samochód w momencie kolizji.

Np. gęsto rozstawione na poboczach białe plastykowe słupki można bez trudu rozpędzonym samochodem 'skosić'. Choć będzie to zależne od prędkości, z jaką samochód się porusza, to wpływ na jego uszkodzenia pozostanie za każdym razem niewielki. Ograniczy się do wgnieceń zderzaków, ewentualnie maski, lub jedynie otarć lakieru, jeśli taki słupek 'trafimy' bokiem samochodu.

Podobnie jest ze znakami drogowymi, choć te adekwatnie do swoich właściwości fizycznych będą miały już nieco inny wpływ na samochód. Znaki drogowe są dużo cięższe i twardsze, przez co siły działające na samochód przy zderzeniu spowodują dużo większe zniszczenia. Wszyscy kierowcy wiedzą o tych zależnościach panujących na poboczu drogi i mając do wyboru kolizję z plastykowym słupkiem lub znakiem drogowym wybiorą ten pierwszy.

Ponieważ samochód, ze swoja masą i prędkością, podlega w 'Xpand Rally' wszystkim prawom fizycznym panującym w rzeczywistym świecie, analogicznie do wcześniejszego przykładu w grze, tak jak w rzeczywistości, 'korzystniej' będzie zderzyć się ze znakiem drogowym niż z drzewem. Przykłady takie można mnożyć w nieskończoność - od płotów czy murków zaczynając, a na budynkach kończąc.

Podczas wyścigu w 'Xpand Rally' uszkodzeniom będą podlegały następujące elementy wozu:

- otarcia i uszkodzenia lakieru

- wgniatanie się oraz częściowe i całkowite odpadanie zderzaków

- częściowe i całkowite odpadanie spoilerów

- wgniatanie się: nadkoli, drzwi, maski przedniej i klapy tylnego bagażnika, dachu

- częściowe i całkowite odpadanie drzwi i maski

- pękanie i całkowite tłuczenie się szyb we wszystkich oknach

- uszkodzenia świateł i wycieraczek

- uszkodzenia zawieszenia i hamulców

- pęknięcie opony i jej całkowita strata

- 'bicie' i całkowite odpadanie koła

- uszkodzenia sprężyn i amortyzatorów

- uszkodzenia stabilizatorów

- uszkodzenia hamulców na poszczególnych kołach

- uszkodzenia układu napędowego:

- uszkodzenie układu chłodzenia i smarowania skutkujące przegrzaniem i zatarciem silnika

- uszkodzenie turbiny wpływające na dynamikę silnika

- uszkodzenia silnika zmniejszające moc samochodu aż do całkowitego unieruchomienia pojazdu

- uszkodzenia sprzęgła i skrzyni biegów pozbawiające samochód poszczególnych biegów lub wyraźnie utrudniające ich włączenie

W zależności od rodzaju uszkodzenia, uszkodzenia będą obrazowane bezpośrednią wizualizację (na przykład uszkodzenia karoserii samochodu), bądź to poprzez odpowiednią sygnalizację wskaźników: np. temperatury silnika, uszkodzenia układu jezdnego i hamulców, uszkodzenia układu przeniesienia napędu i silnika, działania turbodoładowania, uszkodzenia układu elektrycznego.

Ponadto poza uszkodzeniami wynikającymi z kolizji większość, istotnych z punktu widzenia prowadzenia samochodu, części posiada symulacje zużycia na skutek eksploatacji. W ten sposób na przykład kierowcy jeżdżący widowiskowo - długimi bocznymi poślizgami i często blokujący koła będą częściej musieli inwestować w wymianę opon. Zużywanie się części na skutek intensywnej eksploatacji ma szczególne znaczenie zarówno w kontekście wpływu na zachowanie się samochodu jak i ekonomicznej warstwy gry. Warto dodać, że system symulacji zużywania się części zawiera również element zarządzania ryzykiem.

Zupełnie nowym elementem w grach rajdowych jest system symulacji obrażeń kierowcy. Na 'hudzie' widoczny jest wskaźnik kondycji fizycznej kierowcy. Podczas kolejnych kolizji, oprócz uszkodzeń samochodu, symulowane są obrażenia, jakich mógł doznać kierowca i obrazowane są symbolicznie poprzez zmianę koloru poszczególnych części wskaźnika. Stan 'zdrowia' kierowcy przekłada się bezpośrednio na to, jak zareaguje on na nagłą sytuację na drodze i jak sprawnie będzie prowadził samochód. Przy obrażeniach głowy do gracza dotrze nieostry obraz, który z pewnością będzie miał wpływ na trafność oceny sytuacji i na czas reakcji kierowcy. Przy obrażeniach kończyn gracz spodziewać się może nieco innych reakcji samochodu na próby skręcania, przyspieszania czy hamowania. Analogicznie do rzeczywistości - na przykład kierowca z bólem barku może manewrować kierownicą w niepełnym zakresie bądź nieco wolniej.


Zobacz również