Z archiwum EAX

Jakość sprzętu dźwiękowego bywa bagatelizowana, ale spróbuj zagrać w Doom III z wyłączonym dźwiękiem

Jakość sprzętu dźwiękowego bywa bagatelizowana, ale spróbuj zagrać w Doom III z wyłączonym dźwiękiem

Wyłącz dźwięk i zagraj w najnowszego Dooma, a przekonasz się, że gry, które nawet u najodważniejszych wywołują przerażenie, bez dźwięku zamieniają się w zwykłe strzelaniny. Podziwiając grafikę i efekty specjalne, często zapomina się o znaczeniu dźwięku i muzyki. Tymczasem to właśnie one w ogromnym stopniu odpowiedzialne są za tworzenie atmosfery.

Niedoceniany dźwięk

Kompleksowość tworzenia oprawy muzycznej dorównuje obecnie zaawansowanej stronie wizualnej. Coraz częściej producenci gier zatrudniają profesjonalnych kompozytorów i muzyków. Takie arcydzieła najlepiej podziwiać na dobrym sprzęcie nagłaśniającym.

W praktyce większość graczy zadowala się dźwiękiem stereo, wychodzącym z byle jakich komputerowych piszczałek. Wielu oszczędza na sprzęcie audio, by kupić jeszcze wydajniejszą kartę graficzną. Tymczasem dobry zestaw głośników i odpowiednia karta dźwiękowa dają większą przyjemność z gry, niż podniesienie liczby wyświetlanych klatek z 80 na 120 fps.

By dźwięk brzmiał przekonywująco a zarazem imponująco, opracowano szereg rozwiązań udoskonalających. Na sprzęcie dźwiękowym nowej generacji pojawiają się oznaczenia EAX Advanced HD bądź CMSS 3D. Co się kryje pod tymi enigmatycznymi skrótami?

Zawsze na czele

Charakterystykę technologii najłatwiej opisać, śledząc poczynania potentata branży - firmy Creative Labs. To ona w roku 1989 stworzyła królujący obecnie format dźwięku. Do kart Sound Blaster z czasem dostosowali się wszyscy inni producenci kart dźwiękowych.

Kolejny przełom to znów sprawka Creative Labs. W roku 1998 firma wprowadziła kartę Sound Blaster Live!, która potrafiła wydobyć 32 dźwięki 3D. Używała do tego EAX 1.0 - ustandaryzowanego systemu pozwalającego wykorzystać efekty przestrzenne i środowiskowe w grach. Pierwszy EAX stwarzał co prawda szereg problemów, a jego możliwości, z obecnego punktu widzenia, nie były duże, ale był to pierwszy krok w kierunku standaryzacji i popularyzacji przestrzennego dźwięku.

Zakłócenia kontrolowane

Dalsze kroki znów stawiał Creative, którego technicy zdali sobie sprawę, że dla oddania głębi dźwięku efekty środowiskowe to za mało. Stworzono zatem wirtualne obiekty słuchacza i źródeł, a następnie zaimplementowano tłumienie dźwięku przez przeszkody. Karta obliczała, w jakiej odległości od słuchacza znajduje się źródło dźwięku i gdzie stoi przedmiot blokujący lub odbijający fale dźwiękowe. Tak powstał system EAX 2. Oba standardy (EAX i EAX 2) z czasem włączono do pakietu Microsoft - DirectSound. Tym samym stały się one dostępne dla innych producentów kart dźwiękowych.

Bez barier

Kolejny system - EAX 3 pojawił się w roku 2001 wraz z serią kart dźwiękowych Audigy. Znacznie wyższa jakość wyjściowego dźwięku, wyraźnie mocniejszy procesor i większe możliwości nowego sprzętu pozwoliły na zastosowanie znacznie bardziej skomplikowanych efektów. We wcześniejszych edycjach EAX-a narzekano przede wszystkim na brak możliwości płynnego przechodzenia pomiędzy różnymi środowiskami dźwiękowymi. EAX 3.0 zniósł tą barierę, wprowadzając zarazem wiele innych, fantastycznych efektów.

Pieśń przyszłości

Gdy wydawało się, że w dźwięku przestrzennym niewiele już da się ulepszyć, nadszedł EAX 4 Advanced HD, który przyniósł przede wszystkim możliwość jednoczesnego używania wielu środowisk. Przybyło też wiele efektów i zniekształceń dźwięku, na przykład: echo, flanger, czy auto-wah.

Czy dźwięk 3D da się udoskonalić? Mógłbym sobie wyobrazić jeszcze polepszone zróżnicowanie dźwięku w płaszczyźnie pionowej. Wszak na razie wszystkie zestawy głośnikowe zajmują się orientowaniem dźwięku w poziomie. Kto wie, czy z czasem dodatkowego głośnika nie będzie się wieszało nad głową. To by był kolejny krok w kierunku urealniania snu o wirtualnej rzeczywistości.

Kombajn dźwiękowy

Szukając idealnego, muzycznego zestawu dla gracza, postanowiliśmy przetestować kartę Audigy 2 ZS Platinium Pro.

To prawdziwy kombajn o wielkiej mocy. Karta wykorzystuje systemy THX, DTS ES, Dolby Digital EX oraz oczywiście standard EAX 4.0. Sprzęt pozwala również w pełni cieszyć się jakością płyt DVD Audio.

Młody pretendent

Do niedawna ciekawym systemem był Sensaura 3D. Firma Sensaura ma na swym koncie wiele ciekawych patentów i algorytmów. Nic zatem dziwnego, że została niemal całkowicie wykupiona przez Creative Labs. Przejęte rozwiązania najprawdopodobniej znajdą się w nowych edycjach EAX-a.

Najgłośniejsze stadko

Najpoważniejszym kandydatem do idealnego zestawu dźwiękowego dla gracza są głośniki Gigaworks S750. To zestaw systemu 7.1, który gra najmocniej na rynku. Jego całkowita moc to 700W RMS w zakresach od 25Hz do 40KHz. Całość składa się z siedmiu głośników satelitarnych i potężnego Subwoofera.

Głośniki (podobnie jak karta Audigy 2 ZS Platinium Pro) wyposażone są standardowo w pilota na podczerwień.


Zobacz również