Zachować czy usunąć

Jeśli masz zdjęcie, które szkoda Ci usunąć, ale nie bardzo nadaje się do oglądania, prześlij je nam. Podpowiemy, czy da się je w jakiś sposób uratować. Warunkiem przyjęcia fotografii do rubryki jest to, by było ono w formie elektronicznej. Autorzy najlepszych zdjęć będą nagradzani pakietem programów do edycji fotografii i filmów - Photoshop Elements 3.0 i Adobe Premiere Elements. Nadesłane zdjęcia oceniają Sławomir Krajewski, dyrektor artystyczny miesięcznika Digit i Krzysztof Pietrasik dyrektor artystyczny Wydawnictwa IDG Poland SA.

Jeśli masz zdjęcie, które szkoda Ci usunąć, ale nie bardzo nadaje się do oglądania, prześlij je nam. Podpowiemy, czy da się je w jakiś sposób uratować. Warunkiem przyjęcia fotografii do rubryki jest to, by było ono w formie elektronicznej. Autorzy najlepszych zdjęć będą nagradzani pakietem programów do edycji fotografii i filmów - Photoshop Elements 3.0 i Adobe Premiere Elements. Nadesłane zdjęcia oceniają Sławomir Krajewski, dyrektor artystyczny miesięcznika Digit i Krzysztof Pietrasik dyrektor artystyczny Wydawnictwa IDG Poland SA.

Stary kuter

Adam Ruciński

Bardzo proszę o ocenę moich zdjęć. Pierwsze (łódka) zrobiłem w maju 2004 r., niedaleko rafinerii Gdańskiej (martwa Wisła) - przedstawia stare kutry rybackie. Opinie kolegów są podzielone: jedni twierdzą, że kadr jest trochę nie taki, inni z kolei, że w pierwszym nie powinno być ramki. Drugie zdjęcie zrobiłem miesiąc temu. Fotografią zajmuję się dopiero od maja zeszłego roku, ale jak sam widzę robię postępy.

Krzysztof: Rzeczywiście robi Pan postępy. Pierwsze zdjęcie ma niesamowitą kolorystykę, ale moim zdaniem popełnił Pan dwa błędy. Po pierwsze wybrany został karkołomny kadr - kwadrat, który jest bardzo wymagający. Jakiekolwiek inne kadrowanie w prostokącie byłoby znacznie lepsze. Po drugie ramka rzeczywiście jest zbędna - nie upiększajmy natury.

Sławek: Drugie zdjęcie jest rewelacyjne. Nawiązuje ono do najlepszych tradycji fotografii pejzażowej. Znakomicie obniżona linia horyzontu sprawia, że czujemy oddech kadru, pełną przestrzeń. Ono nas wręcz zaprasza, żeby wejść. Z przyjemnością przyznajemy nagrodę.

Wertykt: Zachowujemy i nagradzamy. Nagrodą jest Photoshop Elements 3.0 i Premiere Elements 1.0, ufundowane przez firmę Adobe. Gratulujemy.

Polskie Tatry

Antonina Ciolczyk

Zdjęcie zrobione było na wycieczce ze znajomymi na Krzyżne w Polskich Tatrach w sierpniu 2004 r. Wykonane aparatem NIKON D70, bez żadnego filtra.

Krzysztof: Bardzo ładna pocztówka. Poprawna technicznie, nieźle skomponowana. Gdyby założyć filtr UV, niebo byłoby ładniejsze - sugerujemy więc inwestycję na przyszłość. Kadr można byłoby lekko przesunąć w prawo.

Werdykt: zachowujemy

Płynąc krutynią

Grzegorz Cegliński

To zdjęcie wykonałem w tym roku, płynąc rzeką Krutynią w części, gdzie jest ścisły rezerwat przyrody. Moim zdaniem, kilka zdjęć z tego spływu jest całkiem udanych. Robiłem je cyfrowym Olimpusem D-560 3,2 mln pikseli.

Krzysztof: Na tym zdjęciu widać, że autor nie bardzo wie, co chce nam pokazać. Trudno określić, co jest jego tematem. Czy niebo, czy jego odbicie w wodzie, czy złamane drzewo, czy może krajobraz w całości. Wystarczyłby prosty zabieg w postaci przycięcia z dowolnej strony i już fotografia nabiera wyrazu. Osobiście zrobiłbym z tego panoramę.

Werdykt: zachowujemy, ale skadrowane

Słońce w zatopionym lesie

Sławomir Dombrowski

Zdjęcie przedstawia część szczecińskiego lasku Arkońskiego. Ciekawym elementem tego zdjęcia wydają mi się promienie słońca oraz jego odbicie na lodzie. Fotografię wykonałem aparatem Sony DSC-P31.

Sławek: Mam poważny problem. Bez opowieści nie wiem, co jest tematem tego zdjęcia. Czy zachód słońca na mokradłach, czy refleksy na lodzie, czy krzak, który jest umieszczony na środku, czy może chodzi o ładną chwilę? Nie mam pojęcia, co autor chciał przekazać, na co położył nacisk - a to w końcu powinno być podstawą…

Werdykt: usuwamy

Wieczny pielgrzym

Paweł Tschecov

Zdjęcie zrobiłem na pielgrzymce na świętą Górę Grabarkę. Przedstawia starszego mężczyznę, który nigdzie nie mieszka na stałe, a życie spędza na wiecznej pielgrzymce do świętych miejsc.

Krzysztof: To zdjęcie ma bardzo ciekawy obiekt. Tyle że powinien być trochę bardziej wyciszony. W naszej psychice mamy głęboko zakodowaną zasadę, że zdjęcia bardzo często zaczynamy oglądać od lewego górnego rogu. Tutaj jest tłum ludzi, co wprowadza niepokój. Bardzo prosty zabieg lustrzanego odbicia nadaje temu zdjęciu zupełnie inny charakter - wprowadza dużo pokoju. Zapewne gdyby zdjęcie było zrobione z drugiej strony, to po pierwsze światło nadałoby większą plastykę postaci, a po drugie moglibyśmy zachować właściwą "kolejność oglądania", o której mówiłem.

Werdykt: zachowujemy, następnym razem uważamy przy kompozycji

Liść

Grzegorz Kotarski

To zdjęcie zrobiłem aparatem Konica-Minolta Dimage Z3 w trybie makro. Wydaje mi się, że jest trochę źle ustawiona ostrość. Proszę o radę, co można w tej fotografii zmienić.

Sławek: W tej fotografii nie da się nic zmienić. To po prostu suchy liść i nie ma w nim tego, co jest charakterystyczne dla makrofotografii - pokazania pewnej tajemnicy, świata, którego na co dzień nie widzimy. Ten świat jest przebogaty - tutaj nie ma wewnętrznego pejzażu mikroświata.

Werdykt: usuwamy

Mazurski plener

Maks Zajączkowski

W załączeniu przesyłam fotografię z mazurskiego pleneru. Proszę o opinię (werdykt) odnośnie do jakości i ekspozycji fotografii. Czy Państwa zdaniem wykonane zdjęcie wymaga poprawek?

Krzysztof: Niewątpliwie ciekawy zabieg. Widać, że fotograf chciał pokazać konkretną chwilę, wyraźnie odnosi się do impresji chwili. Gdy zastanawiamy się, na czym polega ta impresja, możemy stwierdzić, że urzeka nas niekonkretność obrazu. Pójdźmy więc dalej w impresjonizm i podkreślmy tę niekonkretność - tak jak Monet malował mgłę - tam nie było widać żadnego szczegółu.

Werdykt: zachowujemy po poprawkach

Na Słowacji

Roman Czerwiński

Wracając z tzw. zielonej szkoły, zatrzymaliśmy się, aby zobaczyć największy wodospad na Słowacji. Gdy dotarliśmy na miejsce zostałem nim zauroczony. Dzień był pochmurny, osiadała mgła, którą widać w oddali. Fotografowałem lustrzanką Minolta Dynax 300si.

Sławek: Temu zdjęciu naprawdę niewiele brakuje. Doskonale widać perspektywę powietrzną. Jedyne co trzeba było zrobić to krok w tył, by pierwszy plan wprowadzał nas w głębię tego zdjęcia. Na przyszłość też radziłbym nieco uważniej kadrować - na górze w środku widać gałąź, która przypadkowo weszła w kadr. Można ją bez trudu usunąć w czasie skanowania.

Werdykt: zachowujemy


Zobacz również